• Anonym (Grubblare)

Kan man blanda kurser för att ta kandidatexamen???

Hej!

Jag har 90 hp inom omvårdnad (läst tre terminer av sjuksköterskeprogrammet) och 15 hp inom litteratur. Jag har dålig koll på det här med kandidatexamen, men om jag skulle välja att läsa någonting annat nu, funderar på att läsa 90 hp inom informationsvetenskap, arkivvetenskap och liknande. Kan jag då ta ut en kandidatexamen med dessa blandade högskolepoäng? Eller går det inte att blanda inom två så olika ämnen?

Jättetacksam för svar! Håller mig anonym då jag har många vänner som hänger här och jag vill inte att de ska veta att jag funderar på att byta.

• Svar på tråden Kan man blanda kurser för att ta kandidatexamen???
  • Babyimafake

Det ska gå om du läst 90 hp i samma ämne, dvs omvårdnad, då blir det detta ämne du får som huvudämne eller vad man ska säga, det du får examen och skriver om. Om jag minns rätt :)

• tjej87

Vad ska du med en sån kandidatexamen till? Meningen med en examen är ju att man ska ha läst iaf de allra flesta kurser inom ett område och då få en kandidat i det ämnet... Jag tror att din mix blir alldeles för spretig, förmodligen måste du läsa runt 2,5 år med mer samlade kurser och sen kan du ha någon kurs som spretar lite mer.

• Anonym (Grubblare)

men om jag vill ha examen inom arkivvetenskap eller litteratur eller liknande, och läser 90 hp plus de 15 hp jag redan har inom litteratur, får jag min examen inom det då?

• Anonym (Grubblare)

jag (tror) att jag vill arbeta som arkivarie. då måste jag ha läst minst 60 hp. men jag tänkte läsa till 30 till tror jag, och litteratur och informationsvetenskap är sådant som kan komma till användning i mitt yrke. jag undrade mest om jag kan använda de poängen jag redan har tagit för att ta ut en examen, jag tror inte att jag kommer att använda mig särskilt mycket av det jag läst på ssk-programmet till mitt framtida yrke. (men vem vet, kanske om man får anställning inom landsting eller kommun?)

• Anonym (undrar)

Jag tror ju inte att du kan få en kandidatexamen i "blandat". Du måste nog i så fall läsa kuser som ingår i ett specifikt program, typ lärarkandidat.. Där kan du ju läsa alla kurser från det programmet separat, utan att läsa programmet. Tror inte att du kan plocka kurser här och var ifrån och sedan få en kandidatexamen i..nåt..

När jag pluggade kunde jag dock ersätta några kurser på det program jag gick med andra som jag redan läst tidigare. Men dom var ju snarlika, fick ju inte byta ut dem mot något som inte hade med arkitektur (som jag läst) alls att göra.

Ta kontakt med en studievägledare är mitt tips, då får du alla svar du behöver. =)  

• Anonym (Grubblare)

Plus att om jag har en kandidatexamen så kan jag läsa vidare på kurser som är mer inriktade på det jag är intresserad av: digitaliserad arkivering. Det kan man inte om man inte har en kandidatexamen, så då tar det längre tid för mig att nå dit.

• Babyimafake
    Anonym (undrar) skrev 2013-03-13 15:53:58 följande:
    Jag tror ju inte att du kan få en kandidatexamen i "blandat". Du måste nog i så fall läsa kuser som ingår i ett specifikt program, typ lärarkandidat.. Där kan du ju läsa alla kurser från det programmet separat, utan att läsa programmet. Tror inte att du kan plocka kurser här och var ifrån och sedan få en kandidatexamen i..nåt..

När jag pluggade kunde jag dock ersätta några kurser på det program jag gick med andra som jag redan läst tidigare. Men dom var ju snarlika, fick ju inte byta ut dem mot något som inte hade med arkitektur (som jag läst) alls att göra.

Ta kontakt med en studievägledare är mitt tips, då får du alla svar du behöver. =)  
    Fel, man måste inte gå ett program för att få plocka kurser. Man kan välja alla fristående kurser man vill, och ändå ta en kandidatexamen om minst 90 hp är inom samma ämnen, och man skrivit uppsats inom det ämnet.
  • Anonym (kim)

Du skriver att du läst tre terminer på ssk-programmet och att det är = 90hp omvårdnad. Har du alltså redan i termin tre skrivit kandidatuppsats i omvårdnad?

• Ms H

Fattar jag rätt: det ämne du vill ha en kandidat i är det ämnet du ska byta till, omvårdnadskurserna vill du använda som "utfyllnad" i din examen?

• Anonym (Grubblare)

Ja,precis. Det krävs som sagt 60 hp för att få jobba som arkivarie, men kandidatexamen för att få läsa till vissa kurser. Jag har inte skrivit någon c-uppsats på SSK-utbildningen, det görs först i t5.

Svar på tråden Kan man blanda kurser för att ta kandidatexamen???