Tygtiiger skrev 2013-03-13 21:33:16 följande:
Men TS, det är väl inte en kandidatur inom omvårdnad du är intresserad av?
Jag tycker du ska prata med en studievägledare på högskolan där du går. Om du vill bli arkivarie så ska du väl i rimlighetens namn ha en kandidat i arkivkunskap, dvs läsa arkivkunskap i tre terminer och skriva en c-uppsats i ämnet, och sedan kompletterar du med andra ämnen för att kunna plocka ut en kandidatur. Om du ska ha NYTTA av din kandidatur bör ju de andra ämnena vara sådant som tillför något till din arkivkunskap, så att du sedan kan motivera för dina arbetsgivare varför just ditt cv ser ut som det gör. Det är bättre att säga "jag började läsa till ssk men sadlade om och läste tre terminer arkivkunskap för att kunna skriva kandidatexamen, och sedan har jag kompletterat med xx och yy för det är ämnen som jag tror att jag har nytta av i mitt framtida jobb" än att bara ha läst arkivkunskapen och använt gamla och ointressanta poäng för att fylla ut en examen.
det du skriver är väl i princip det jag har tänkt. Jag vill läsa tre kurser à 30 hp, blir nog på tre år (halvfart) och göra en c-uppsats för att kunna ta min examen. Kan jag ta min examen lite tidigare för möjligheten att läsa lite andra kurser under tiden (inom det området jag är intresserad av) så gör jag gärna det. Jag tänker nog ändå att jag ska läsa andra kurser som jag kan ha nytta av, inom kultur- eller språkvetenskap eller it, under tiden jag pluggar på halvfart.