• Anonym (Grubblare)

Kan man blanda kurser för att ta kandidatexamen???

Hej!

Jag har 90 hp inom omvårdnad (läst tre terminer av sjuksköterskeprogrammet) och 15 hp inom litteratur. Jag har dålig koll på det här med kandidatexamen, men om jag skulle välja att läsa någonting annat nu, funderar på att läsa 90 hp inom informationsvetenskap, arkivvetenskap och liknande. Kan jag då ta ut en kandidatexamen med dessa blandade högskolepoäng? Eller går det inte att blanda inom två så olika ämnen?

Jättetacksam för svar! Håller mig anonym då jag har många vänner som hänger här och jag vill inte att de ska veta att jag funderar på att byta.

• Svar på tråden Kan man blanda kurser för att ta kandidatexamen???
  • Tygtiiger

Elin - din källa funkar inte, man får tillbaka en bruten länk. Har du kollat att det är högskolepoäng enligt nya systemet, för jag tycker det låter som definitionen som var när jag började plugga för LÄÄÄÄNGE sedan. Då läste man 20 p per termin, nu är det omvandlat till hp där en termin omfattar 30hp.

Krupke, we've got problems of our own!
  • Elin 885
    Ms H skrev 2013-03-13 20:18:27 följande:
    Kan tyvärr inte eftersom jag inte sitter vid en dator. Däremot kan jag säga, utan att veta HUR gammal den är, att den är FÖR gammal.
    ok men vet du jag pallar inte att leta som en tok på google, jag gjorde en sökning och valde då en korrekt källa vilket Sthlms Universitet är.
    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • Ms H

"Poäng" avskaffades typ 07 eller 08 eller nått. Numera är det "högskolepoäng" man kan ta på högskola/universitet.

• Dixie
    Elin 885 skrev 2013-03-13 20:12:17 följande:
    För kandidatexamen har regeringen uppställt krav på att den studerande skall med godkända resultat ha genomgått kurser om sammanlagt minst 120 poäng och därvid genomgått fördjupade studier på 60-poängsnivån i ett huvudämne samt inom huvudämnet ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 10 poäng.   Källa:www.su.se/regelboken/bok-2/utbildning -pa-grund-och-avancerad-niva/lokal-examensordning- for-magisterexamen-kandidatexamen-och-hogskoleexam en-1.26358

Elin 885 skrev 2013-03-13 20:12:17 följande:
    För kandidatexamen har regeringen uppställt krav på att den studerande skall med godkända resultat ha genomgått kurser om sammanlagt minst 120 poäng och därvid genomgått fördjupade studier på 60-poängsnivån i ett huvudämne samt inom huvudämnet ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 10 poäng.   Källa:www.su.se/regelboken/bok-2/utbildning -pa-grund-och-avancerad-niva/lokal-examensordning- for-magisterexamen-kandidatexamen-och-hogskoleexam en-1.26358

Fast det är väl de gamla poängen som krävde 120 poäng för en kandidat?? Numera är det väl 30 p per termin och då krävs ju fler poäng för en kandidat.....
  • Elin 885
    Dixie skrev 2013-03-13 20:28:01 följande:

Fast det är väl de gamla poängen som krävde 120 poäng för en kandidat?? Numera är det väl 30 p per termin och då krävs ju fler poäng för en kandidat.....
    som sagt jag har bara refererat till en källa och vad som står där.

och sluta citera samma inlägg två gånger.
  • Elin 885

Vad krävs för att få en kandidatexamen enligt nya regler?

För kandidatexamen enligt nya regler krävs att du har avslutade kurser om 180 hp. I ett av universitetets huvudområden ska du ha på varandra byggande kurser om sammanlagt minst 90 hp. I dessa ska ingå ett självständigt arbete om minst 15 hp. Slutligen ska du uppfylla fordringarna i examensbeskrivningen för den examen som du söker (se frågan Vad är en examens-beskrivning? under Allmänna frågor).

Källa: www.utbildning.gu.se/examen/fragorsvar/

• Dixie
    Elin 885 skrev 2013-03-13 20:31:16 följande:
    som sagt jag har bara refererat till en källa och vad som står där. och sluta citera samma inlägg två gånger.

Elin 885 skrev 2013-03-13 20:31:16 följande:
    som sagt jag har bara refererat till en källa och vad som står där. och sluta citera samma inlägg två gånger.

Det görs automatiskt! Inget jag kan påverka....... Men varför ge ett svar i en tråd som du inte vet något om, bättre att inte svara än att ge fel svar.......
  • Elin 885
    Dixie skrev 2013-03-13 20:35:54 följande:

Det görs automatiskt! Inget jag kan påverka....... Men varför ge ett svar i en tråd som du inte vet något om, bättre att inte svara än att ge fel svar.......
    nu har jag gett två svar från olika källor.
    du vet när man svarar på saker så behöver man ha källor på att det man påstår stämmer, och jag har backat upp mina påståenden med källor.
  • Sykepleie

Elin, din första källa var en felaktigt och gammal källa. Sådan kollar man upp innan man lägger in en källa i tråden. Du läser ju själv ett kandidatprogram och borde då rimligen veta att de tär 180hp som gäller för att få ut kandidatexamen.

• Elin 885
    Sykepleie skrev 2013-03-13 20:46:06 följande:
    Elin, din första källa var en felaktigt och gammal källa. Sådan kollar man upp innan man lägger in en källa i tråden. Du läser ju själv ett kandidatprogram och borde då rimligen veta att de tär 180hp som gäller för att få ut kandidatexamen.
    jo men nu handlar det om olika ämnen, olika kurser etc.
    jag läser alla mina kurser i samma program.
  • Sykepleie

Fortfarande så är kravet för kandidatexamen att man har 180hp, varav minst 90hp som huvudämne oavsett om man plockar ihop det själv eller går ett program. Det är ingen skillnad. Dock finns det vissa kandidatexamen som kräver att man går ett program.

• Elin 885
    Sykepleie skrev 2013-03-13 20:55:13 följande:
    Fortfarande så är kravet för kandidatexamen att man har 180hp, varav minst 90hp som huvudämne oavsett om man plockar ihop det själv eller går ett program. Det är ingen skillnad. Dock finns det vissa kandidatexamen som kräver att man går ett program.
    ok jag visste inte det, trodde att det var annorlunda om man plockat ihop sina kurser själv, nåja man lär sig något nytt varje dag.
    =).

nu är det dags att nanna kudde och ts grubbla inte för mkt =).
  • Sykepleie

Fast ts, om du bara läst tre terminer på ssk så har du inte 90hp inom omvårdad.

• Sykepleie

Elin, varför skulle det vara annorlunda regler bara för att man plockar ihop sina kurser själv, det är ju samma examen (kandidat)?! En kandidatexamen är ALLTID 180hp, vara 90hp inom ett huvudområde. Tre års heltidsstudier, 30hp per termin.

• Anonym (Grubblare)
    Sykepleie skrev 2013-03-13 20:59:25 följande:
    Fast ts, om du bara läst tre terminer på ssk så har du inte 90hp inom omvårdad.
    3 terminer, 30 hp per termin = 90 hp? Även de akademiska (alla är väl det, men ni förstår vad jag menar hoppas jag) kurserna jag läst har ju varit inriktade på just omvårdnad även om det handlat om t.ex. kommunikation eller samhällsvetenskap.
  • Sykepleie

TS, det är inte bara omv.kurser första året. När man läst 6 terminer och har tagit ut sin examen så har man 18+hp varar 90hp i omvårdad. Sjuksköterskeprogrammet innehåller inte bara omvårdnadskurser, utan 90hp i just (ren) omvårdad och resten i annat.

• Anonym (Grubblare)

well well, jag har läst en del andra kurser inom omvårdnad också, så jag vet inte exakt hur många hp jag har inom det om det skulle samlas ihop på examensbeviset eftersom en del kurser säkert överlappat varandra så att det stryks en del poäng. Men runt 85 skulle jag säga.

• Tygtiiger

Men TS, det är väl inte en kandidatur inom omvårdnad du är intresserad av?

Jag tycker du ska prata med en studievägledare på högskolan där du går. Om du vill bli arkivarie så ska du väl i rimlighetens namn ha en kandidat i arkivkunskap, dvs läsa arkivkunskap i tre terminer och skriva en c-uppsats i ämnet, och sedan kompletterar du med andra ämnen för att kunna plocka ut en kandidatur. Om du ska ha NYTTA av din kandidatur bör ju de andra ämnena vara sådant som tillför något till din arkivkunskap, så att du sedan kan motivera för dina arbetsgivare varför just ditt cv ser ut som det gör. Det är bättre att säga "jag började läsa till ssk men sadlade om och läste tre terminer arkivkunskap för att kunna skriva kandidatexamen, och sedan har jag kompletterat med xx och yy för det är ämnen som jag tror att jag har nytta av i mitt framtida jobb" än att bara ha läst arkivkunskapen och använt gamla och ointressanta poäng för att fylla ut en examen. 

Krupke, we've got problems of our own!
  • Anonym (Grubblare)
    Tygtiiger skrev 2013-03-13 21:33:16 följande:
    Men TS, det är väl inte en kandidatur inom omvårdnad du är intresserad av?

Jag tycker du ska prata med en studievägledare på högskolan där du går. Om du vill bli arkivarie så ska du väl i rimlighetens namn ha en kandidat i arkivkunskap, dvs läsa arkivkunskap i tre terminer och skriva en c-uppsats i ämnet, och sedan kompletterar du med andra ämnen för att kunna plocka ut en kandidatur. Om du ska ha NYTTA av din kandidatur bör ju de andra ämnena vara sådant som tillför något till din arkivkunskap, så att du sedan kan motivera för dina arbetsgivare varför just ditt cv ser ut som det gör. Det är bättre att säga "jag började läsa till ssk men sadlade om och läste tre terminer arkivkunskap för att kunna skriva kandidatexamen, och sedan har jag kompletterat med xx och yy för det är ämnen som jag tror att jag har nytta av i mitt framtida jobb" än att bara ha läst arkivkunskapen och använt gamla och ointressanta poäng för att fylla ut en examen. 
    det du skriver är väl i princip det jag har tänkt. Jag vill läsa tre kurser à 30 hp, blir nog på tre år (halvfart) och göra en c-uppsats för att kunna ta min examen. Kan jag ta min examen lite tidigare för möjligheten att läsa lite andra kurser under tiden (inom det området jag är intresserad av) så gör jag gärna det. Jag tänker nog ändå att jag ska läsa andra kurser som jag kan ha nytta av, inom kultur- eller språkvetenskap eller it, under tiden jag pluggar på halvfart.
Svar på tråden Kan man blanda kurser för att ta kandidatexamen???