• jennaA

40+ som kämpar för att få ett syskon

Jag är 41 år och har sedan 1 1/2 år tillbaka försökt få ett syskon till min son som nu är snart tre år. Jag blir gravid men de slutar med missfall, har haft tre missfall och nu börjar det kännas riktigt jobbigt. Har varit på missfallsutredning men dom hittar Inget fel på varken mig eller min sambo men nåt fel måste det ju vara känns det som? Dom kollade äggreserven och det finns många ägg kvar sade dom. Men kvaliteten vet jag dessvärre inget om. Dom tog många prover men progesteron kolla dom inte eftersom jag har regelbunden mens och ägglossning men nu har menscykeln blivit längre och längre, från att vara 26 dagar i november till 30 dagar idag. Konstigt förra månaden är också att fertilitetsmonitorn visade ägglossning men inte den vanliga digitala äggltestet. Blir förvirrad av alltihopa! Har läst lite om pergotime, trombyl, borgar osv. Någon som känn ge mig tips på läkemedel / behandling som hjälpt er? Mycket tacksam för svar

• Svar på tråden 40+ som kämpar för att få ett syskon
  • jennaA
    jennaA skrev 2013-03-15 22:33:08 följande:
    Jag är 41 år och har sedan 1 1/2 år tillbaka försökt få ett syskon till min son som nu är snart tre år. Jag blir gravid men de slutar med missfall, har haft tre missfall och nu börjar det kännas riktigt jobbigt. Har varit på missfallsutredning men dom hittar Inget fel på varken mig eller min sambo men nåt fel måste det ju vara känns det som? Dom kollade äggreserven och det finns många ägg kvar sade dom. Men kvaliteten vet jag dessvärre inget om. Dom tog många prover men progesteron kolla dom inte eftersom jag har regelbunden mens och ägglossning men nu har menscykeln blivit längre och längre, från att vara 26 dagar i november till 30 dagar idag. Konstigt förra månaden är också att fertilitetsmonitorn visade ägglossning men inte den vanliga digitala äggltestet. Blir förvirrad av alltihopa! Har läst lite om pergotime, trombyl, borgar osv. Någon som känn ge mig tips på läkemedel / behandling som hjälpt er? Mycket tacksam för svar

jennaA skrev 2013-03-15 22:33:08 följande:

• jennaA
    Elisabet7101 skrev 2013-03-30 19:26:13 följande:

Elisabeth jag ber om ursäkt jag trodde det hade blivit något fel, jag såg bara din rubrik i texten men nu ser jag ju resten av meddelandet , klantiga mig :(!!! Hur går det med dig? Hoppas att du fått ett plus på stickan! Jag har ingen erfarenhet av pergotime, men jag har gått på gonal f högsta styrkan. Jag vet inte om flytningar är ett tecken på att man är gravid tyvärr. Kram
  • jennaA
    angelo1974 skrev 2013-06-03 19:01:10 följande:
    Hej! nu är jag inte 40 fyllda ÄN :) men jag har oxå haft problem med många missfall :( Fick sista missfallet för 1 mån sedan i v 4-5 :( Går nu på prednisolon pga att min kropp stöter ut fostret, samt progesteron creme(progesterall) Är nu gravid i v 4 och hoppas på mirakel denna gång :)

Hej Angelo. Tråkigt att höra om dina missfall, vet så väl hur jobbigt det är :( Vad är prednisolon? Är det en medicin mot immunproblem? Jag får säga grattis till graviditeten, jag ska hålla tummarna att det ska gå bra denna gången. Kram
  • jennaA
    Fiamedbarn skrev 2013-06-03 19:21:31 följande:
    Grattis till plusset!! Har du gjort nån missfallsutredning? De ska tydligen göra det imorgon på mig. Då kollar man mina kromosomer!! Märkligt. Jag vill också ha prednisol! Är det svårt? Jag har precis fått hem min progesteronkräm från nätet men ska avvakta till efter fertilitetsutredningen eftersom man först ska mäta progesteronhalten på dag 21 i cykeln. Min mens har inte kommit än efter missfallet som började 6:e maj. Jag är OTÅLIG!!
    Luck is what happens when preparation meets opportunity

Hej Fiamedbarn! så tråkigt med ditt missfall :( Både jag och min sambo fick göra kromosomtest på missfallsutredningen, jag tror det är standard att dom kollar det men är inte 100 % säker. Ibland är mensen sen efter ett missfall men hoppas den kommer snart. Kram
  • jennaA

Hej på er! Nu tänkte jag uppdatera lite vad som hänt sedan sist. Jag och min sambo tog kontakt med en privat klinik och där kompletterade dom proverna jag tagit med ett AMH -test. Det ger en uppfattning om äggreserven. Jag hade 0, 6. Inte särskilt högt men inte jättedåligt heller. Men jag har försökt att inte tänka så mycket på amh värde, det är ju ändå bara statistik. Vi beslöt oss för att påbörja en ivf behandling. Så 2 dagar efter min mens fick jag börja med äggstimulerande hormoner, Gonal f. Jag fick hög styrka pga mitt låga amh. sedan På ultraljudet såg dom 10 äggblåsor och det tyckte läkaren var bra så jag blev så glad. Sedan på äggplocket så fick dom ut 7 ägg varav 5 blev befruktade. Det gjordes en långtidsodling och sedan fick jag tillbaka ett ägg och ett ägg kunde dom lägga i frysen. Nu är jag på ruvardag 6. Får inte testa förrän på fredag, men fyyy jag vill ju testa mig nu!! Jag tar progesteronvaggisar också. Det värsta är att progesteronet ger mig samma symtom som graviditet så jag har ingen aning om jag är gravid eller inte. Jättejobbigt att behöva vänta.

• jennaA

Kunde inte hålla mig, testade idag på ruvardag 8, blev tvärblankt vilket jag redan visste eftersom jag har absolut inga symtom, inte ens av vaggisarna. Det känns såååå tröstlöst detta :( Jag har en 6 dagars odling i frysen, men varför skulle det gå med det när inte detta fina ägget gick liksom? Ursäkta mitt supernegativa inlägg men känner mig så ledsen när det inte fungerar. Dom så att ägget jag fick tillbaka var ett bra ägg men ändå fungerar det inte...vad är det för fel egentligen?? Håller givetsvis tummarna för er andra att det ska gå bra för er trots att jag känner mig som världens bittraste just nu. Kram

• jennaA

Angelo, hur går det? Jag kommer troligen också få prednisolon då jag har antikroppar i sköldkörteln, men ska ta nya prover imorgon.

• jennaA

Fick svar idag på köldkörtelproverna, tsh låg på 0, 87 och t4 på 12. Så Levaxin behöver jag inte nu. Ska på ultraljud imorgon och se om jag har någon begynnande ägglossning, isåfall ska jag få tillbaka mitt embryo från frysen. Innan återföring ska läkaren göra AHA så får vi se om embryot fäster denna gången.

• jennaA
    Feona skrev 2013-06-18 21:52:36 följande:
    Hej, tänkte hoppa in här och undrar lite om någon av er har råd eller rekommendation om pergotime. Vi har försökt att få ett syskon till vår son som snart fyller två år. Har förra cykeln tagit pergotime utan resultat., dvs något plus. Har vanligtvis 28 dagars cykel men första kuren blev cykeln förlängd till 39 dagar!? Undrar nu om ni skulle kört en ny omgång direkt eller skulle ni hoppat över en månad? Någon med kunskap/erfarenhet här i tråden?

Hej och välkommen till tråden! Tyvärr är jag inte insatt i pergotime men hoppas du snart får svar på din fråga. Kram
  • jennaA

Här kommer lite uppdatering. Var på ultraljud i torsdags, läkaren såg att jag skulle snart få ägglossning, i morse fick jag utslag på ägglossningsstickan så på fredag ska jag få tillbaka mitt embryo från frysen. Blandade känslor, är ju glad att få tillbaka ett embryo men är ju samtidigt så smärtsamt medveten att det är inte säkert att det fäster nu heller men läkaren ska göra ett AHA innan återföring. Men nu känns det som att jag kan inte göra så mycket mer, jag har börjat motionera en hel del, äter vitamintillskott, folsyra, jättenattljusolja, dricker inte kaffe, äter inte godis, har helt slutat med bröd, äter gröt och knäckebröd till frukost och kvällsmat, äter sällan kött. Vad mer kan jag göra? Får försöka vila i att jag gör så gott jag kan och försöka slappna av. Ger mig själv lite healing då och då också. Kram på er därute, skriv gärna och berätta hur det går för er.

• jennaA

Hej på er och ursäkta att jag inte svarat tidigare. Jag har inte varit aktiv på ett tag i denna tråden eftersom mitt senaste ivf cörsök misslyckades totalt. Jag blir 42 år om ett halvår och nu blir det inga fler ivf försök. Men jag är ändå oerhört tacksam för jag har ett friskt barn som jag älskar mer än allt annat men självklart hade jag velat att hen skulle få ett syskon. Men det är nog försent för mina ägg är av såpass dålig kvalite att inga ägg klarade odlingen. Jag hoppas det går bättre för er andra.

Svar på tråden 40+ som kämpar för att få ett syskon