• Feona

40+ som kämpar för att få ett syskon

Hej, tänkte hoppa in här och undrar lite om någon av er har råd eller rekommendation om pergotime. Vi har försökt att få ett syskon till vår son som snart fyller två år. Har förra cykeln tagit pergotime utan resultat., dvs något plus. Har vanligtvis 28 dagars cykel men första kuren blev cykeln förlängd till 39 dagar!? Undrar nu om ni skulle kört en ny omgång direkt eller skulle ni hoppat över en månad? Någon med kunskap/erfarenhet här i tråden?

• Feona

Hej JennaA, hur har det gått för dig? Jag avslutade pergotime och hoppade på ivf försök istället. Idag hade vi äggplock och fick ut 6 ägg. Nu håller vi tummarna att dom skall befruktas för återföring. Jag hittar inte riktigt någon tråd som stämmer in för mig men känner ibland att jag skulle vilja fråga och prata med någon annan i liknande situation. Jag har läst på vissa sidor att det kan vara bra att dricka apelsinjuice på morgonen men fick även rekommendation att inte dricka citrusjuicer!? Vet du något om detta, varför och varför inte? Med vänlig hälsning, Feona

jennaA skrev 2013-06-22 22:26:19 följande:
    Här kommer lite uppdatering. Var på ultraljud i torsdags, läkaren såg att jag skulle snart få ägglossning, i morse fick jag utslag på ägglossningsstickan så på fredag ska jag få tillbaka mitt embryo från frysen. Blandade känslor, är ju glad att få tillbaka ett embryo men är ju samtidigt så smärtsamt medveten att det är inte säkert att det fäster nu heller men läkaren ska göra ett AHA innan återföring. Men nu känns det som att jag kan inte göra så mycket mer, jag har börjat motionera en hel del, äter vitamintillskott, folsyra, jättenattljusolja, dricker inte kaffe, äter inte godis, har helt slutat med bröd, äter gröt och knäckebröd till frukost och kvällsmat, äter sällan kött. Vad mer kan jag göra? Får försöka vila i att jag gör så gott jag kan och försöka slappna av. Ger mig själv lite healing då och då också. Kram på er därute, skriv gärna och berätta hur det går för er.

• Feona

Vad spännande., håller tummarna! Jag har aldrig hört ordet embryoadoption. Är det som ivf men med ett färdig befruktat ägg? Är det i Spanien man kan få hjälp med det?

Fiamedbarn skrev 2013-09-20 18:53:28 följande:
    Jag har nu försökt få barn i ett och ett halvt år. Idag har jag BIM och detta blir sista försöket. Sen ska jag göra en embryoadption utomlands och jag hoppas att första försöket kommer igång redan innan jul! Det är ca 65-80 % att lyckas vid första försöket! It aint over til it's over
    Luck is what happens when preparation meets opportunity

• Feona

Hoppas, hoppas :)

Fiamedbarn skrev 2013-09-20 18:54:14 följande:
    Kan tillägga att jag är 42 år. Och jag ser ett svaaaagt streck idag som lika gärna kan vara ett spökstreck. Men vi får se!

• Feona

Hur går det Fiamedbarn, hoppas du fått fint utslag på stickan, håller tummarna!

Fiamedbarn skrev 2013-09-20 21:19:06 följande:
    Det tidiga testet visade ett svagt streck! Men det kanske kan vara spök för det är väldigt svagt....men när jag tog ett tidigt test för någon dag sedan var det iofs inte alls något spökstreck så det kanske inte är så vanlig. Så nu är jag spänd på att testa mer i helgen!!  

• Feona

Här kommer lite uppdatering från mig! Som jag sagt tidigare så fick vi ut 6ägg i torsdags, alla blev befruktade men två fortsatte inte att dela sig så kvar blev 4st. Igår fick jag tillbaka 2st och 2 till frysen. Nu blir det till att vänta och längta till 8 el 9 september då det är test dag. Hoppas tiden går fort! Hur går det för er andra? Är det fler som fortfarande försöker? // Kram kram

• Feona

Ååhhh., vad jobbigt med den där väntan för dig! Har upplevt det själv många gånger., hoppas du får svar snart så nästa steg kan tas :) hoppas på plus för dig!

Fiamedbarn skrev 2013-09-22 10:14:43 följande:
    BIM+2 och ÄL+10 idag men inget plus....eller det är ett lika svagt streck som igår men jag tror att det är ett spökstreck. Tycker mensen borde komma igång och inte hålla på och luras så här. Eller så kunde väl stickan visa plus! Är så tråkigt att vara i limbo! Jag håller på och försöker välja klinik för en embryodonation och det är jättesvårt....men jag vill ju komma igång snart så jag kan ju inte fortsätta att vela så här...

• Feona

Hej igen Det var ett tag sedan jag var aktiv här., hur går det för er? Fiamedbarn, har ni beslutat för äggdonation? Har hört mycket positivt om de i Spanien! JennaA, känner precis som dig! Är så tacksam över vår fina tvååring:) längtar som du efter att ge syskon till honom men har ännu inte gett upp trots mina 42år fyllda. Några försök till vill jag ge det. Har fått fina ägg som utvecklat sig bra vid ivf men de verkar inte ha fäst hittills. Letar efter tips och trix för att hjälpa dem på traven efter återföring! Äter Omega3, folsyra, D-vitamin, Selen och E-vitamin. Håller en bra kost på frukt, grönsaker, fisk, nötter, keso och fiber. Vad mer kan jag göra?

• Feona

Ååhhh Grattis., så härligt att höra:) och tack för alla tips! Jag skall omgående se över och höra mig för hur jag kan ta till mig detta.

Fiamedbarn skrev 2013-11-17 11:56:02 följande:
    Vi har kommit långt i embryodonationsplanerna utomlands, men så blev jag gravid häromdan!! Så nu får vi  hoppas att vi kan lägga pengarna på annat istället Men det känns väldigt skönt att ha en plan B om något skulle gå fel! Spanien ska vara bra men väldigt dyrt, billigare är det i Tjeckien ex. Du kan ta DHEA som förbättrar äggkvalitén! Du kan kolla upp TSH-värdet som optimalt ska ligga kring 1,0. Du kan ta folacin (extra stark folsyra). Om du blir gravid kan du öka chanserna att behålla fostret om du tar progesteron och trombyl. Om du har för kort menscykel så kan det innebära att embryot spolas bort av mensen innan det får fästa, pergotime stimulerar ägglossningen och förlänger cykeln. Kanske kan man ta trombyl också för att ägget ska fästa bättre? Det underlättar ju blodgenomströmningen. 

• Feona

Oj, så många försök och så intressant med att få "rispat"! Jag upplever att jag tappar mycket hår nu efter alla försök, kan det vara hormonerna? Märkte du av detta? Stort grattis till graviditeten, håller mina tummar nu för dig och min test dag denna gången (1a advent:)

Piken skrev 2013-11-17 12:44:21 följande:
    Hej, smygläst denna tråd ibland, då den passar mig 40+ som kämpar med syskonförsök. Vår son kom till på nionde insättningen, via ivf förstås. Och nu är jag gravid i vecka 13, efter ytterligare 11 insättningar. Läste att man ville ha tips för att förbättra oddsen, och jag har under de två senaste insättningarna rispats i livmodern för att skapa bättre förusättningar för ägget att fästa. Dvs rispa, vilket aktivera läkning, blodgenomströming och det i sin tur ska ge bättre miljö för ägget. Ätit prednisolon, tagit progesteron och sprutat fragmin vid de senaste gångerna. Lycka till alla!

• Feona

Känner igen mig i dina tankar! Blir besviken på mig själv som aldrig förstod att det kan bli svårare efter 40! Satsade på karriären och skyndade långsamt för att träffa den rätta. Jag/vi vill oxå få ett syskon och nu är vi inne på tredje försöks året! Idag BIM fick jag min mens som väntat, känner sorg över att behöva samla kraft inför nästa månad igen. Hoppas hoppet stannar kvar och gör så att mina drömmar uppfylls. Kram kram

weeme skrev 2014-01-18 00:39:48 följande:
    Är ni fortfarande aktiva i tråden.. Ska läsa mer en annan gång, men just i dag kände jag en sådan enorm sorg över att första barnet kom efter 40 efter alla misfall så att vi nu kämpar för syskon och jag är över 43. Känner en ånger över att jag inte var mer alert och gick till en privat klinik med missfallen utan väntade på de tre innan det löste sig så vi fick vår älskade fyra att hålla i famnen.Jag har inte vågat läsa på när månaderna har gått av skräcken att liksom få panik och minska chanserna för graviditet, tidigare blev jag gravid nästan på stört. Nu inser jag att om vi ska få en till får jag läsa på. Eller börja sörja det barn som aldrig blev. Skönt att se att det finns fler. Vi har tyvärr ingen ekonomi att åka utomlands om det kostar skjortan, inga familjer att låna av heller. Ville bara få ur mig lite..

• Feona

Ååhhhh så jag känner igen mig själv i det du skriver! Nu lägger jag fokus på att ta hand om mig och maximera våra chanser att lyckas :)

weeme skrev 2014-01-19 22:11:34 följande:
    Jag kände av lite före-mens smärtan häromdagen så då är det kört igen. Tre år av "kamp" fyyy. För en kamp blir det emellanåt, även om man försöker få det till en kul "grej" så är det så lagom kul att på schema hålla på månad efter månad. Tror jag för de flesta? Det var ju så underbart att få den första, kan man inte för en enda gångs skull få lite medgång och få uppleva detta igen. Samtidigt är jag medveten om att jag ska vara glad för att det gick en gång, men just nu är det inte nog. Hade vi inte ens fått ett barn hade jag tagit det annorlunda, jag hade inte panik då. Tyvärr kanske. Nu vet jag ju vad jag mister liksom. OK, Feona, hoppas på nästa gång för dig. Innan har jag oroat mig för jag har haft en egen gräns för när det är kört, men nu har jag släppt alla hämningar, jag är redan en gammelmor, så blir det nästa månad eller om ett år vad spelar det för roll egentligen bara det blir! Skönt att släppa den tanken, men sorgen av att inte fått till det tidigare i livet ruvar ändå i bakgrunden. Nu fick inga mor-farföräldrar njuta av barnbarn och barnet missar den kärleken. Om jag råkar lägga till en symbol för inlägget så beror det på att jag aldrig skrivit här förut så jag har noll koll

• Feona

Önskar jag kunde svara på dina frågor men känner mig själv så osäker på mycket. Håller tummarna att vi båda snart kan få våra syskondrömmar att bli verklighet.

Majsan69 skrev 2013-12-13 03:17:57 följande:
    Åh, vad jag känner igen mig! Vi har en son på 5,5 år (vilken gåva!) och har jobbat på ett syskon sedan fyra år tillbaka.. Jag är 44 och försöker att ge upp och samtidigt vill jag inte det.. För tre år sedan gjorde jag ett AH-test (hette det så? Kollade äggreserven) och fick ett resultat på 3,7 vilket tydligen var bra - även om jag hade varit i 20-årsåldern sa de, men jag har ingen aning. Efter det har vi gjort.. ..jag vet inte hur många IVF-försök, men allt såg så ljust ut; de plockade ut 21 (!!) ägg varav 16 blev befruktade och 9 utvecklade sig vidare.. Men inget av försöken - tror det blev fyra (två utvecklade sig inte vidare) blev till något. Trots regelbunden mens på dagen och äggen var enligt dem 10 poäng, högsta. Nu undrar jag; hur snabbt kan äggreserven gå ner? Och påverkas den av IVF-försöken - de plockade ju så många ägg! Nu har jag fått sömnsvårigheter och läste för första gången om progesteron-kräm som jag nu har beställt. Någon som vet mer om det? Det känns rätt hopplöst nu. Kan jag ha hamnat i för-klimakteriet trots sådan äggreserven för bara tre år sedan!? Kan hormonerna påverkas av att jag kör 5:2? Jag började få problemen för cirka två månader sedan. Cykeln är lika lång, men jag blöder mycket och länge.. Någon som känner igen sig och har tips att ge?

Svar på tråden 40+ som kämpar för att få ett syskon