• Maran73

40+ som kämpar för att få ett syskon

AnnaHelenaS skrev 2016-10-19 21:57:35 följande:

Äggdonation utomlands är troligen det säkraste sättet att bli gravid för oss som fyllt 43. Är själv 44 och ska om allt går bra göra ivf med äggdonation i Riga i november. 60-70% chans att bli gravid säjs det. Tyvärr dyrt, 90-100 000kr Billigare om man kan få bruttolöneavdrag från sin arbetsgivare. Hoppas, hoppas...

Hej! Vilken klinik går du hos, AVA eller IVF Riga? Nöjd? Vi ska göra försök nr 2 om ca 3 månader m egna ägg, försök nr 1 gick sådär... Två embryon överlevde (av 7) men de hade generiska defekter båda två tyvärr. Gjorde PGS. Så, ger mina skruttägg en eller två chanser till, sedan blir det nog ÄD.

Tant rosa, har du gjort ett försök med ÄD, eller fler? Det kan ju krävas flera försök även med toppägg tänker jag, mycket som ska klaffa...

Lite presentation kanske. 43 år, en son på 18, träffat mitt livs kärlek sent och han har inga barn men vill gärna ha. Hade vant mig vid att det helt enkelt blev bara ett barn, men så... Nu när jag tänkt om känner jag mig plötsligt helt desperat efter ett barn till, mycket märkligt. Det är väl kärleken helt enkelt.
  • Maran73
    tant rosa skrev 2016-10-26 15:15:45 följande:

Jag har gjort 2 st äggdonations försök,andra gången satt vi in 2 st embyon.

Fy vad trist.. Hade de några förslag? Typ "nästa gång kan vi pröva att..."? Vilken klinik var det? Många frågor. Hur tänker du inför den ev fortsatta bebisfabriken?
  • Maran73
    AnnaHelenaS skrev 2016-10-27 21:51:03 följande:

Maran73: Ava Riga ska hjälpa oss med äd. Mycket proffsiga. Trevliga och effektiva. Vår koordinator Veronika svarar på alla frågor och fixar med allt runtomkring. Känns bra.

Eftersom min man är steril så blev det lite extra komplicerat för oss. Hans infrusna spermier ska transporteras från Sahlgrenska till Riga.

Intressant med pgd. Har ni bestämt er för klinik än?

Hallå där! Vi har gjort IVF+PGS på IVF Riga, och tar nu DHEA i några månader inför nästa försök, i förhoppningen att få fler blastocyster att gentesta... De är också proffsiga, men kommunikationen med vår koordinator lämnar tyvärr en del att önska.... Viktig info har missats flera gånger, och jag får ofta fråga igen då hon glömmer (?) att svara på alla frågor. Suck. Nu har man ju koll på det viktigaste, men om det blir aktuellt m ÄD så lutar jag starkt åt att byta till AVA istället, de flesta verkar mkt nöjda med dem!

Tråkigt m din man, men toppen att det finns spermier i frysen då! Tänk ändå vilka fantastiska möjligheter det finns att "komma runt" olika problem... Hur funderade ni kring ÄD, var det självklart från början eller var det en process? Om jag får fråga.
  • Maran73
    tant rosa skrev 2016-10-30 14:52:29 följande:

Inga förslag om att göra på nåt annat sätt,vi gick på fertinova i Helsingfors. Vi har bestämt oss för att inte göra fler försök..inte för att vi vill ge upp, men det är det ekonomiska biten som sätter stopp. Jag har läst och kollat lite om det kommit några nya "mirakelkurer" eller någon ny behandling som skulle kunna hjälpa oss,men hittar inget att läsa om de =(

Har ringt en klinik för att rådfråga om det är ens värt att prova ivf en gång till,dom skulle ringa upp,men förväntar mig inget positivt svar från dom,så det är väl bara att inse hur det kommer att bli och försöka förlika sig med det även om det känns förjävligt!

Kan absolut förstå hur det känns... Man tänker ju att "det finns i alla fall ÄD, det kommer att funka!" I alla fall jag. Klart man VET att det inte är fool proof, men.. Min läkare i Riga tror på DHEA, så det äter jag ganska hög dos av nu. Och jag fick ju ut hela 10 ägg sist, trots att min läkare var pessimistisk, så vem vet? Men visst, halmstrån kanske...

Skit att ni ska snubbla pga ekonomi, känns orättvist. Ledsen!
  • Maran73
    AnnaHelenaS skrev 2016-11-01 23:45:06 följande:

Maran73: Efter ett samtal med läkare på svensk klinik insåg vi att chanserna med ivf var små för oss. Äggdonation ökar chanserna betydligt när man är lite äldre. Och efter 43 får man ingen hjälp i Sverige.

Nu har vi äntligen påbörjat processen med nedreglering och förhoppningsvis embryo transfer i slutet av denna månad på Ava Riga????????

Hur går det för er?

Spännande!!!! Kan du inte berätta lite om hur ni gjorde och tänkte gällande donator, fick ni ha önskemål, får man titta på någon lista eller i en databas, eller...? Har ingen aning om den praktiska sidan. Är det bara ni som får hennes ägg efter ÄP el finns flera "mottagare", fryses äggen in eller måste era cykler synkas?

Här händer det inte mycket, äter mina DHEA och väntar... Kör väl igång med nästa (sista?) IVF i februari ungefär. Tankarna går ungefär: "hur gör vi när det misslyckas, fler försök el ÄD direkt?" Min man är mer optimistisk än jag... Den som lever får se! Hoppet finns ju helt klart.
  • Maran73
    smurfen 11 skrev 2016-11-02 13:38:21 följande:

Hej, skulle vilja hoppa in här, trots att jag inte försöker få till syskon, men väl barn överhuvudtaget...är också 40 +försökt nästan två år naturligt, och ska göra ett första ivf här i Sverige, det är ju svårt även med ivf förstår jag, och äd kommer allt närmare känns det som. Men vet ni hur det ser ut med statistik om man gör sån där pgd med ivf (egna ägg), och vad det kostar totalt? Förstår inte riktigt iva rigas priser. Och jag fattar det som att det tar ett tag å kolla upp alla prover.

Hej! Klart du ska hoppa in, iaf jag tycker att längtan är längtan, oavsett om man gjort något förut.

PGD vet jag inte riktigt, vi gjorde PGS och IVF, samt ICSI pga att min mans simmare inte är så snygga (men många och rörliga). Det gick på ca 60-65000 utan resor. Har ni genetiska sjukdomar i släkten? Om inte så tror jag att det ÄR PGS du menar? Screening för att leta efter genetiska defekter sådär "i allmänhet". PGD är vad jag förstår för en viss specifik sjukdom.

Vi är tacksamma för PGS då ett av våra två embryon hade kunnat ge graviditet om det hade satts tillbaka, men som med stor sannolikhet hade slutat i missfall. Och det vill jag inte gå igenom igen, inte om man kan förhindra det innan. Vi ska göra ett nytt försök i början av 2017 och då blir det PGS igen om vi får ut ägg vill säga. Behandlingen är jag nöjd med, tyvärr inte m koordinatorn och kommunikationen. Så jag skulle välja AVA Riga om jag skulle börja fr början... Kan iof sig vara så att just min koordinator är dålig och resten helt toppen.

Iaf, tråkigt att det inte funkat än, hoppas på bättre lycka för er snart!!!
  • Maran73
    smurfen 11 skrev 2016-11-03 15:20:56 följande:

Vad bra, 40+ trådar kan annars vara lite halvdöda!

Ändå verkar det vara en hel del som försöker få barn i vår ålder.

Jag menar PGS, vad jag vet har vi ingen sjukdom i släkten som är livshotande eller så. Vi vill helst försöka med egna ägg om det går, sen överväga äd. Men allt kostar pengar...OK, ca 65000 kr. Så det betalar man för varje gång man gör ivf/äggplock, med PGS?

Gör man ul här i Sverige, och bara åker dit för uttag och insättning? Får man medicin på högkostnadsskyddet här?

Min sambos simmare är pigga och många, men i vårt fall sätter väl åldern stopp hos mig:(  Vi träffades när jag precis fyllt 40, annars hade vi ju försökt innan. Det känns bra att många faktiskt lyckas, men själv tror jag nästan hoppet är ute för oss på naturlig väg. Mitt amh är bara 0,6, men visst, finns de som fått barn på mindre än så. Dessutom är inte mina äggledare kollade, av nån konstig anledning tyckte ivfkliniken inte jag skulle göra det. Men det är ju vitalt om det ens ska hända nåt. Så jag ska göra en sån koll.

Hoppas nästa försök går bra för er!

Hej du, japp det stämmer, en hel del i vår ålder! Är med i en sluten grupp på fb som startade här på FL för ca ett år sedan. Vi är hmmm 8 pers tror jag, 40-44 år. Blandad framgång, många missfall tyvärr (haft två själv) men iaf tre av oss är gravida! Jättekul! Även för dem en hel del strul m graviditeten, så det har inte gått på räls direkt... Men f två tjejer ser det mkt lovande ut! Så visst går det!

Hur som helst, japp, betalning varje gång... Men om ni inte behöver göra ICSI blir det ju billigare. En stooooor fördel vid beh utomlands är att ha en gyn i Sverige som är villig att tänja lite på reglerna... Läkemedlen du behöver går t ex inte på högk skyddet och de är dyra, ca 10000kr tror jag, inte heller UL ska egentligen gå på landstingstaxan tror jag. Jag har en helt fantastisk läkare som hjälper mig, med högkostnadsskydd.... fast hen ska egentligen inte göra så som sagt. Har för mig att IVF Riga har samarbetsläkare i Sverige, fråga! Få se nu... jo, det GÅR förstås att göra även UL i Riga men det blir ett jäkla flängande o ta ledigt från jobbet, så de flesta gör nog detta i Sverige. Sen ÄP osv i Riga. Vi var där i ett tidigt skede för ett samtal också, samt kolla folliklar för att få en "prognos". Såg inte så bra ut då men fick ut 10 ägg ändå sedan, till min läkares stora förvåning. Jag känner som du, inte stort hopp om mina gamla ägg, är nog inställd på ÄD om vi misslyckas även denna gång. Mitt AMH var 0,86 vid koll men det var något år sedan. Får se hur det går framöver och vad mannen tycker. Var sak har sin tid. Du, varför kolla äggledarna om ni ska göra IVF? De behövs ju liksom inte då... Du menar kanske för hemmaförsöken, dem ska man ju inte glömma!
  • Maran73
    Jessy01 skrev 2017-01-22 10:37:47 följande:

Hej! Hoppar gärna in här!

42 år vill gärna ha ett barn till...precis misslyckats med

ett IVF försök...2 kvar!

Är tråden fortfarande aktuell? Ngn som vill bolla?

Kram

Hej Jessy!

Jag o Smurfen och en tjej till är aktiva i tråden "IVF/ÄD 2016/2017?" Hoppa gärna in där! Jag har i likhet m dig ett misslyckat IVF och väntar min mens typ idag, ska då sätta igång m nästa (och sista m egna ägg) IVF. Spännande värre!
  • Maran73
    Fru Justitia skrev 2017-02-02 20:59:13 följande:

Jag bollar gärna!

Har passerat 40 och vill och längtar så det gör ont efter syskon. Även min yngsta frågar nästan varje dag om jag har en bebis i magen. Så hela fam vill och hoppas.

Vi är inne på sista chansen nu pga ålder. Tror inte vi kommer få fler chanser på kliniken vi går till sen...

Så jag är extra nervös. Har återföring på sön.

Håll tummar/tår och be för oss - tack!!

Hoppas att ni lyckad bättre med ert nästa försök! När tänker ni prova igen?

Hej! Kom gärna till tråden "IVF/ÄD 2016/2017" där vi är ett litet gäng 40+ are, denna tråd är ganska död tror jag.

Håller tummarna, givetvis! Drar själv t Riga f ÄP på tisdag (ÄP onsdag).

Kran
Svar på tråden 40+ som kämpar för att få ett syskon