smurfen 11 skrev 2016-11-03 15:20:56 följande:
Vad bra, 40+ trådar kan annars vara lite halvdöda!
Ändå verkar det vara en hel del som försöker få barn i vår ålder.
Jag menar PGS, vad jag vet har vi ingen sjukdom i släkten som är livshotande eller så. Vi vill helst försöka med egna ägg om det går, sen överväga äd. Men allt kostar pengar...OK, ca 65000 kr. Så det betalar man för varje gång man gör ivf/äggplock, med PGS?
Gör man ul här i Sverige, och bara åker dit för uttag och insättning? Får man medicin på högkostnadsskyddet här?
Min sambos simmare är pigga och många, men i vårt fall sätter väl åldern stopp hos mig:( Vi träffades när jag precis fyllt 40, annars hade vi ju försökt innan. Det känns bra att många faktiskt lyckas, men själv tror jag nästan hoppet är ute för oss på naturlig väg. Mitt amh är bara 0,6, men visst, finns de som fått barn på mindre än så. Dessutom är inte mina äggledare kollade, av nån konstig anledning tyckte ivfkliniken inte jag skulle göra det. Men det är ju vitalt om det ens ska hända nåt. Så jag ska göra en sån koll.
Hoppas nästa försök går bra för er!
Hej du, japp det stämmer, en hel del i vår ålder! Är med i en sluten grupp på fb som startade här på FL för ca ett år sedan. Vi är hmmm 8 pers tror jag, 40-44 år. Blandad framgång, många missfall tyvärr (haft två själv) men iaf tre av oss är gravida! Jättekul! Även för dem en hel del strul m graviditeten, så det har inte gått på räls direkt... Men f två tjejer ser det mkt lovande ut! Så visst går det!
Hur som helst, japp, betalning varje gång... Men om ni inte behöver göra ICSI blir det ju billigare. En stooooor fördel vid beh utomlands är att ha en gyn i Sverige som är villig att tänja lite på reglerna... Läkemedlen du behöver går t ex inte på högk skyddet och de är dyra, ca 10000kr tror jag, inte heller UL ska egentligen gå på landstingstaxan tror jag. Jag har en helt fantastisk läkare som hjälper mig, med högkostnadsskydd.... fast hen ska egentligen inte göra så som sagt. Har för mig att IVF Riga har samarbetsläkare i Sverige, fråga! Få se nu... jo, det GÅR förstås att göra även UL i Riga men det blir ett jäkla flängande o ta ledigt från jobbet, så de flesta gör nog detta i Sverige. Sen ÄP osv i Riga. Vi var där i ett tidigt skede för ett samtal också, samt kolla folliklar för att få en "prognos". Såg inte så bra ut då men fick ut 10 ägg ändå sedan, till min läkares stora förvåning.

Jag känner som du, inte stort hopp om mina gamla ägg, är nog inställd på ÄD om vi misslyckas även denna gång. Mitt AMH var 0,86 vid koll men det var något år sedan. Får se hur det går framöver och vad mannen tycker. Var sak har sin tid.

Du, varför kolla äggledarna om ni ska göra IVF? De behövs ju liksom inte då... Du menar kanske för hemmaförsöken, dem ska man ju inte glömma!