• mamma20012

Tjock bebis! Hjälp med bra matvanor (7mån)

Försöker få ihop bra matrutiner till min dotter på 7 månader.
    Hon är väldigt tjock, 9 kg & 66 cm på 6 månaders kontrollen. (födelsevikt 3800 o 51 cm)
    Hon är lite sen i utveckligen och inte heller speciellt rörlig utan ligger mest still.

Hon har helammat till 5-5 1/2 månad med undantag för kanske 5 gånger när hon fått ersättning.

Frukost: 1 1/2 port gröt (köpt gröt Nestle) + 120 ml NAN

Mellanmål: 1/2 burk frukt (ca100gram) + 120 ml NAN

Lunch: 100 gram hemlagad mat + 50 gram hemmagjord frukpure

Mellanmål: 150 ml NAN

Middag: Smaka lite av vår mat, lite potatis, grönsaker, och om hon verkar hungrig några msk fruktpure eller en bit mosad banan... Någon gång har hon fått ca 100 gram hemlagad mat.

Kvällsmat: 1 port gröt och ibland med lite frukt i... 120 ml NAN

Utöver detta lite amning  

Hon vägrar amma när hon är vaken och pigg så hon ammas bara 1-3 gånger om dagen och det brukar vara när hon hon är trött (innan sovpassaen)         

Hur tycker ni det låter??? 

• Svar på tråden Tjock bebis! Hjälp med bra matvanor (7mån)
  • 2012mamma

en 7 månaders bebis får vara hur tjock han vill! 

• eliljeholm

Det är väl inte tjockt? Barn ska ju ba tjocka! Då har dom något att ta av om dom skulle bli sjuka.. Följer hon sin egen kurva?

• Flickan och kråkan

Men är du orolig för vikten?! Vi pratar ju om ett helammat spädbarn mer eller mindre. Mina har vägt 8 kilo vid den längden och båda är idag rätt små och smala barn. Äldsta har nyligen fyllt 5 år, är strax över metern och det var inte länge sedan han passerade 15-kilosstrecket. Liten tanis.

• Alexi

Jag bara undrar varför hon äter 1,5 portion gröt och sen ersättning utöver det? Blir inte det väldigt mycket mat samtidigt?

• mamma20012

Okej så det låter lagom??
    Hon  har stuckit lite på kurvan.. Från +1 till nästan +2  på vikten mellan 5 & 6 månader..
    Jag är inte orolig för vikten utan vill mer veta vad som är lagom i portioner.

Ja hon äter gröt + ersättning till frukost.
     Försöker byta ut det mot vatten men det ratas! Ett par ml fungerar om hon får dricka av ett glas (hon doppar tungan lite) 

Vet någon om 8 månaders gröten mättar mer än 6 månaders? kanske ska prova byta til den. När hon äter
    gröt vägrar hon äta den så lös som den blir om man följer anvisningarna på paketet. Hon vill ha en  mycket tjockare!
    1 dl gröt + 1 dl vatten istället för 0,75 dl gröt och 1 dl vatten.. Oj ja då är det 1 1/3 hon äter! 

Svar på tråden Tjock bebis! Hjälp med bra matvanor (7mån)