• Pyrrhula

    Välja schampo på ICA?

    Måste köpa schampo och för tillfället ges inga utrymmen för dyra hårprodukter. Var på mataffären igår och blev helt ställd, alla ser likadana ut, luktar lika, och jag vet ju knappt vilken sorts hår jag har. Min frisör har valt till mig och i ärlighetens namn vet jag inte om det är så bra. 

    Mitt hår är normaltjockt med tunna strån som gärna flyger iväg. Lite självlockigt som gärna stripar till sig efter några timmar. Det är fett inne vid hårbotten och frissigt i topparna. Ofta kliar hårbotten med det ser inte ut som om jag har mjäll men brukar vara försiktig. Måste tvätta håret varje dag för att det inte ska kännas flottigt, men jag brukar försöka hålla ut till varannan dag. 

    Vilka är era ICA/Coop alternativ? 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-16 17:01
    Kanske jag borde tillägga att om ni inte kan ge en specifik produkt som förslag kanske ni kan hjälpa mig i vilken riktning jag ska gå... Torrt, fett, frissigt... ja...

  • Svar på tråden Välja schampo på ICA?
  • Dina08

    Något volymschampo, kanske. Jag använder Syoss som fungerar bra, vet inte om det finns för volym. Annars kan salongsschampot Biolage vara rätt billigt ibland. Wella tycker jag också är ok.

  • MeandHim

    Som frisör jan jag säga vad du INTE ska använda: fructis! Det värsta du kan ha i håret. Kör isf på wella lr nåt sånt.

  • Sanisan

    NoPoo kanske är ett alternativ? :) Dvs att slopa schampoo och istället köra på andra lösningar? Sen jag gett upp med schampoo och istället tvättar med tvättbalsam och sköljer med äppelcidervinäger (använder även bikarbonat när jag använt olika hårprodukter i håret) så har mitt hår blivit mycket mindre frissigt och flottigt, det är riktigt mjukt och fint nu!

    Det är väl långt ifrån alla som gillar detta, men ett tips skadar ju aldrig. :) Går att läsa mer om på nopoo.se och lockig.se

     

  • Pyrrhula
    Dina08 skrev 2013-03-16 21:32:44 följande:
    Något volymschampo, kanske. Jag använder Syoss som fungerar bra, vet inte om det finns för volym. Annars kan salongsschampot Biolage vara rätt billigt ibland. Wella tycker jag också är ok.
    Det är Biolage, jag har använt nu och den är inte så dyr men jag tycker ju inte att håret blir så bra, men då vet jag ju inte om det skulle vara ännu sämre med ett annat schampo. :)
    MeandHim skrev 2013-03-16 23:17:24 följande:
    Som frisör jan jag säga vad du INTE ska använda: fructis! Det värsta du kan ha i håret. Kör isf på wella lr nåt sånt.
    Min sambo köpte fructis till sig själv som jag provade när vi var på semester, men fruktansvärda smörja! Vi slängde flaskan när vi kom hem,
    Sanisan skrev 2013-03-16 23:27:52 följande:
    NoPoo kanske är ett alternativ? :) Dvs att slopa schampoo och istället köra på andra lösningar? Sen jag gett upp med schampoo och istället tvättar med tvättbalsam och sköljer med äppelcidervinäger (använder även bikarbonat när jag använt olika hårprodukter i håret) så har mitt hår blivit mycket mindre frissigt och flottigt, det är riktigt mjukt och fint nu!

    Det är väl långt ifrån alla som gillar detta, men ett tips skadar ju aldrig. :) Går att läsa mer om på nopoo.se och lockig.se

     
    Vad kul att du skriver det, har varit in på nopoo.se flera gånger, men det verkar så omständigt? Är det inte det?
     
  • Sanisan
    Pyrrhula skrev 2013-03-17 08:24:18 följande:
    Vad kul att du skriver det, har varit in på nopoo.se flera gånger, men det verkar så omständigt? Är det inte det?
     
    Det kan ta lite tid att hitta en metod som passar sitt hår, utifrån vad andra berättat, så det kan nog vara det som är omständigast. Vissa kör ju enbart med vatten, och då innebär det en massa masserande av hårbotten och liknande.

    Jag upptäckte snabbt att balsammetoden och att efterskölja med äppelcidervinäger var himmelriket för mitt hår, så när man hittat nåt som funkar känns det inte så omständigt. :)

    lockig.se finns även listor med godkända och lämpliga produkter, som inte innehåller parabener, silikoner eller vissa alkoholer - bara det kan ju vara en bra start! 
Svar på tråden Välja schampo på ICA?