TreFantastiskaBarn skrev 2013-09-04 21:39:07 följande:
Tekla maräng - vad är det för komplikationer du haft? Det var en lång sjukskrivning men skönt att höra att du nu är bättre.
Innan förlossningen: kunde inte sitta (alls) pga. hemorrojder och kunde inte gå så bra pga. foglossning.
Efter förlossning: drabbades av uterusatoni, dvs. livmodern började inte dra ihop sig själv efter att moderkakan kommit ut så jag blödde 3,1 liter. Rusad till op. där jag skrapades, men fick inte nytt blod då jag hade "för bra värden" (!!!) så de trodde inte på BM och undersköterska om mängden blod. Hb sjönk senare till 85. Låg kvar 6 dagar på perinatal.
Kom hem, var hemma i ca 40 dagar och trodde att avslaget var borta när det plötsligt kom lite färskt blod igen på morgonen den 15/4 (dottern föddes 5/3). Åkte själv in akut till KK där de konstaterade lite blod i livmodern på UL. Fick metargin för att livmodern skulle dra ihop sig och blöda ut det som fanns i livmodern och en ny tid till UL veckan efter för att se så att det inte fanns rester av moderkakan kvar (den hade varit hel, men klyftad enl. BM). På kvällen efter andra tabletten när jag ammat lillan och läst bok för stora tjejen (6 år) skulle jag resa mig från soffan och blödde då kraftigt (ca 1 liter). Skrek på sambon, halvsprang in på toan där jag fortsatte blöda. Sambon ringde 112, jag åkte in akut till KK med ambulans, där jag fick ligga kvar över natten då jourläkaren inte var säker på att hon fått ut alla små bitar moderkaka (!).
Skrapades dagen efter för andra gången. Skulle använt kamera, men det blödde under ingreppet, så det gick inte. Nu var de lika säkra som efter första skrapningen att de fått ut allt. Dagen efter gjordes UL på UL-avdelningen med experter där de hittade en bit moderkaka - stor som en clementin - som vuxit fast i livmodersväggen... Skrapades en tredje gång dagen efter av överläkaren med kamera och rubbet. NU hade man fått bort allt sa man. Dagen efter gjorde UL igen (på gynavd. där jag låg) och man såg inget.
Skickades hem för ny återhämtning och för att få upp Hb IGEN. Vila och mkt järn i tre månader, sen kunde jag börja gå nästan som vanligt (dvs. utan att bli trött och andfådd).
När O. var 3-4 månader drog jag ner på sjukskrivningen till först 50%, sen 25%. 100% föräldraledig sen början av augusti.
Så! Där var det! Kortfattat...