• Mimisi

Bilbarnstol - Maxi-cosi Mobi vs. Britax Maxway vs. Besafe izi kid x3

Hej där,

Står inför valet av en bilbarnstol till min 7 månaders flicka. Har efter allt sorterande i bilbarnstolsdjungeln kommit fram till tre huvudkandidater: Maxway, izi kid och Mobi. 

Skulle vara väldigt tacksam om det fanns några där ute med erfarenheter av dessa stolar som ni ville dela med er,  positiva såväl som negativa. Glad 

• Svar på tråden Bilbarnstol - Maxi-cosi Mobi vs. Britax Maxway vs. Besafe izi kid x3
  • Mimisi
    Blåklocka skrev 2013-03-17 12:36:27 följande:
    Vi har en Maxi Cosi Mobi som vi är jättenöjda med. Visserligen ganska stor stol, men det är ju de andra också. Perfekt att man lätt kan luta den under färd. Jag tror att de andra är bra stolar också. Att tänka på är dock att Be Safen bara går upp till 18 kg, ett stort minus tycker jag. Men annars är det nog en kanonbra stol.
    Ja den där lutningsfunktionen verkar ju super. Hur gammalt är ditt barn om man får fråga? Hur länge tror du att du kan använda den?
    Tack för svar Glad
  • Mimisi
    Sisisisi skrev 2013-03-17 13:29:48 följande:
    Av de stolarna skulle jag välja Besafe! Den och Mobi har ungefär lika kort användningstid, jag skulle byta till en större bakåtvänd stol när de är urvuxna. Maxway är ju större och funkar iaf till 5 år :) Min son hade vuxit ur Mobi när han va 110 cm/18 kg.

Har du testat stolarna i bilen?
    Ja det har vi och de sitter ju alla bra där bak. Maxway:en tar ju minst plats, men de andra är inte för stora på något sätt.

Vad är dina erfarenheter av Mobin?  
  • Mimisi
    Blåklocka skrev 2013-03-17 17:59:51 följande:
    Min tjej är 107 cm och 15 kg. Hon är således ganska lång, men inte så tjock. Hon sitter fortfarande fint i mobin och kommer att kunna sitta där ett bra tag till. Jag upplever inte den trång eller kort i ryggen faktiskt. Längdmässigt är det inga problem, och definitivt inte viktmässigt. Hon kan gå upp 10 kg till

Vi hade först beställt en Be Safe men ångrade oss. Jag tror att det är en jättebra stol, men för oss föll den på att den bara var upp till 18 kg. Med facit i hand så är ju inte vikten något problem för oss, men det kunde vi inte veta när hon var liten. Dessutom så får benen plats utan problem, Be Safen har en bygel som tar plats. Men det beror nog lite på vad för bil man har också, hur pass bra benen får plats. 

Max Way har jag ingen erfarenhet av, den fanns inte när vi skulle köpa stol. Däremot kan jag avråda från Acta Graco. Mina föräldrar har en sådan, och den är liten! 
    Tack för den fina råden :) Två frågor till: 1) Hur gammal är din dotter?, och 2) vilken av Besafe och Mobi tycker du har bäst (läs mest) lutningsläge?
  • Mimisi
    veh skrev 2013-03-19 13:10:40 följande:

Vi har båda, och tycker att Mobin har bäst lutningsläge. Mobin är också klart lättast att luta under färd. I båda våra bilar är barnstolen placerad i framsätet. Men jag måste stanna bilen för att luta sitsen på besafen, eftersom man lutar genom att dra i en spak och sedan lyfter sitsen och barnet, dvs man måste lyfta både sitsens tyngd och barnets... Men mobin drar man i ett handtag och så "glider" sitsen fram på en skena - mycket lättare, kan göras med en hand enkelt under färd. Tycker också att mobins lutning är litet bättre. En fördel med besafen är dock att man inte behöver plocka isär halva stolen för att flytta bältena. Vi tycker också att besafen är lättare att på egen hand få fast ordentligt i bilen...
    Tack för svaret Veh :) Vilken stol är du mest nöjd med? Vore intressant att höra av dig som har båda stolar. 
  • Mimisi
    Sisisisi skrev 2013-04-17 10:11:24 följande:

Jag har belogic och är väldigt nöjd! Min son är snart 5 år och har jättebra plats och sover bra. Han växte ur BeSafe för över ett år sen... Eftersom det alltid är säkrare att åka bakåt, även efter 4-5 år, så skulle jag köpa en större bakåtvänd stol när besafen är urvuxen för att kunna förlänga tiden bakåtvänt 1-2 år.
    Hur skulle du vilja säga att lutningsläget i belogic är i jämförelse med besafe? Och från vilken ålder tycker du belogic passar bra?
  • Mimisi

Såg att den Besage iZi Plus kom ut häromdagen: www.besafe.no/NY-bilbarnestol-fra-BeSafe/. Verkar som att denna stol med förbättrat lutningsläge + längre rygg och större + upp till 25 kg är ganska svårslagen av övriga konkurrenter. Synd bara att den kommer först i juni till Sverige.

• Mimisi
    Sisisisi skrev 2013-04-26 06:34:36 följande:
    Det sök bli jättespännande prova den! Jag hoppas att rygghöjden är tillräcklig. Den är ju högre än på izi kid, men antagligen inte högre än belogic och axkid.
    Hur mycket högre är Belogic och axkid  än izi kid?
Svar på tråden Bilbarnstol - Maxi-cosi Mobi vs. Britax Maxway vs. Besafe izi kid x3