• Sisisisi

Bilbarnstol - Maxi-cosi Mobi vs. Britax Maxway vs. Besafe izi kid x3

Av de stolarna skulle jag välja Besafe! Den och Mobi har ungefär lika kort användningstid, jag skulle byta till en större bakåtvänd stol när de är urvuxna. Maxway är ju större och funkar iaf till 5 år :) Min son hade vuxit ur Mobi när han va 110 cm/18 kg.

Har du testat stolarna i bilen?

• Sisisisi
    Mimisi skrev 2013-03-17 16:24:58 följande:
    Ja det har vi och de sitter ju alla bra där bak. Maxway:en tar ju minst plats, men de andra är inte för stora på något sätt.

Vad är dina erfarenheter av Mobin?  

Jag har bara testat Mobin i affären och upplever den som trång och kort i ryggen. Har man ett nätt barn passar den nog bättre, mina pojkar har varit ganska stora. Har funderat på att köpa Mobi med båda barnen men båda gångerna så har de suttit bättre i andra stolar så jag har valt bort den.
  • Sisisisi
    Blåklocka skrev 2013-03-17 17:59:51 följande:
    Däremot kan jag avråda från Acta Graco. Mina föräldrar har en sådan, och den är liten! 

Vilken stol har de? De har ju fyra olika modeller... Cosmic är väldigt liten men BeLogic är näst störst på marknaden!
  • Sisisisi

Besafe kommer snart ut med en grej man lägger under stolen för att få mer lutning. Tror de kallar den för Wedge och ska kosta 149 kg.

• Sisisisi
    Pippilångstrump skrev 2013-03-19 13:26:37 följande:
    Fast lutningen beror ju inte vara på stolen utan också sätet och vilken maxlutning du får ha. För du får ju inte luta över en viss vinkel av säkerhetsskäl. Iaf var det så då kg hade bakåtvänd sist. Be safe hade vi då. Gillar stolen massor.

Aldrig upplevt att den var liten.

Satt barnet i den tills den va 120 cm och vägde 25 kg då? Jag menar byter man stol tidigt hinner man kanske inte märka att den är liten?
  • Sisisisi
    andhreas skrev 2013-04-17 09:59:55 följande:
    Hej
    Vi köpte en BeSafe igår efter vi valde mellan den och Akta Graco Belogic. Jag föredrog Belogic pga plustestad och godkänd till 25Kg. Även längre i ryggen. Men sambon och försäljaren tyckte Besafen.. så jag fick ge mig.. Problem direkt, som nämnt ovan så fick vi även dålig lutning så när dottern somnade så ramlade huvudet framåt. Jag frågade om det var OK att lägga en handduk under om det var för lite lutning, det var inte alls bra enligt försäljaren. Vid krock och massor av Gkrafter så pressas en handduk ihop extremt mycket vilket gör att stolen kommer att sitta löst när handduken är hoppressad vid krocktillfället. Få in igen å lägga mer pengar på en kil. Bara hoppas att vi kan ha stolen så länge som det krävs och att dotter inte växer ur den... försäljaren hävdade det men jag är osäker :P
    Vad är era erfarenheter på Besafen, även Akta Graco Belogic?

Jag har belogic och är väldigt nöjd! Min son är snart 5 år och har jättebra plats och sover bra. Han växte ur BeSafe för över ett år sen... Eftersom det alltid är säkrare att åka bakåt, även efter 4-5 år, så skulle jag köpa en större bakåtvänd stol när besafen är urvuxen för att kunna förlänga tiden bakåtvänt 1-2 år.
  • Sisisisi
    Mimisi skrev 2013-04-25 12:08:49 följande:
    Hur skulle du vilja säga att lutningsläget i belogic är i jämförelse med besafe? Och från vilken ålder tycker du belogic passar bra?

Jag kan inte jämföra men lutningsläget i Belogic är bra! Jag har inte provat små barn i den, men har hört att den passar lika bra till en halvårsbebis som till en 5-åring.
  • Sisisisi

Det sök bli jättespännande prova den! Jag hoppas att rygghöjden är tillräcklig. Den är ju högre än på izi kid, men antagligen inte högre än belogic och axkid.

• Sisisisi
    Mimisi skrev 2013-04-26 11:21:41 följande:
    Hur mycket högre är Belogic och axkid  än izi kid?

Barn kan vara 10-15 cm längre i belogic än i besafe izi kid.
Svar på tråden Bilbarnstol - Maxi-cosi Mobi vs. Britax Maxway vs. Besafe izi kid x3