• Mimisi

Bilbarnstol - Maxi-cosi Mobi vs. Britax Maxway vs. Besafe izi kid x3

Hej där,

Står inför valet av en bilbarnstol till min 7 månaders flicka. Har efter allt sorterande i bilbarnstolsdjungeln kommit fram till tre huvudkandidater: Maxway, izi kid och Mobi. 

Skulle vara väldigt tacksam om det fanns några där ute med erfarenheter av dessa stolar som ni ville dela med er,  positiva såväl som negativa. Glad 

• Svar på tråden Bilbarnstol - Maxi-cosi Mobi vs. Britax Maxway vs. Besafe izi kid x3
  • Sisisisi

Besafe kommer snart ut med en grej man lägger under stolen för att få mer lutning. Tror de kallar den för Wedge och ska kosta 149 kg.

• veh
    Mimisi skrev 2013-03-17 19:05:06 följande:
    Tack för den fina råden :) Två frågor till: 1) Hur gammal är din dotter?, och 2) vilken av Besafe och Mobi tycker du har bäst (läs mest) lutningsläge?

Vi har båda, och tycker att Mobin har bäst lutningsläge. Mobin är också klart lättast att luta under färd. I båda våra bilar är barnstolen placerad i framsätet. Men jag måste stanna bilen för att luta sitsen på besafen, eftersom man lutar genom att dra i en spak och sedan lyfter sitsen och barnet, dvs man måste lyfta både sitsens tyngd och barnets... Men mobin drar man i ett handtag och så "glider" sitsen fram på en skena - mycket lättare, kan göras med en hand enkelt under färd. Tycker också att mobins lutning är litet bättre. En fördel med besafen är dock att man inte behöver plocka isär halva stolen för att flytta bältena. Vi tycker också att besafen är lättare att på egen hand få fast ordentligt i bilen...
  • Pippilångstrump

Fast lutningen beror ju inte vara på stolen utan också sätet och vilken maxlutning du får ha. För du får ju inte luta över en viss vinkel av säkerhetsskäl. Iaf var det så då kg hade bakåtvänd sist. Be safe hade vi då. Gillar stolen massor. Aldrig upplevt att den var liten.

• Sisisisi
    Pippilångstrump skrev 2013-03-19 13:26:37 följande:
    Fast lutningen beror ju inte vara på stolen utan också sätet och vilken maxlutning du får ha. För du får ju inte luta över en viss vinkel av säkerhetsskäl. Iaf var det så då kg hade bakåtvänd sist. Be safe hade vi då. Gillar stolen massor.

Aldrig upplevt att den var liten.

Satt barnet i den tills den va 120 cm och vägde 25 kg då? Jag menar byter man stol tidigt hinner man kanske inte märka att den är liten?
  • sina

BeSafen tar upp mycket plats men är trång för barnet. En superbra stol framför allt till mindre barn, men har kortare användningstid. Var lite svår att få fast, men satt som berget i vår bil när den väl var på plats. Magneterna i spännena var ursmarta. Vi hade lite problem med internbältet.

Mobin tyckte jag kändes lite...ödslig till ett mindre barn, men min treåring sitter bra i den nu. Vippfunktionen är smart, men vi har inte använt den jättemycket, och det är ännu en sak som kan gå sönder. Den är svår att få på plats riktigt bra.

Maxway har jag inte provat, men är supernöjd med multitechen. Den tar också upp mer plats än mobin, men inte så mycket som besafe.

Om jag skulle köpa en ny stol i dag hade jag valt en Axkid kidzofix.

• Mimisi
    veh skrev 2013-03-19 13:10:40 följande:

Vi har båda, och tycker att Mobin har bäst lutningsläge. Mobin är också klart lättast att luta under färd. I båda våra bilar är barnstolen placerad i framsätet. Men jag måste stanna bilen för att luta sitsen på besafen, eftersom man lutar genom att dra i en spak och sedan lyfter sitsen och barnet, dvs man måste lyfta både sitsens tyngd och barnets... Men mobin drar man i ett handtag och så "glider" sitsen fram på en skena - mycket lättare, kan göras med en hand enkelt under färd. Tycker också att mobins lutning är litet bättre. En fördel med besafen är dock att man inte behöver plocka isär halva stolen för att flytta bältena. Vi tycker också att besafen är lättare att på egen hand få fast ordentligt i bilen...
    Tack för svaret Veh :) Vilken stol är du mest nöjd med? Vore intressant att höra av dig som har båda stolar. 
  • apelsinmandarin01

Vi sa att vi ville ha en liten stol och fick maxi cosi mobi som förslag... Tycker inte den är så stor om man jämnför med många andra? Sen går väl den också bara till 18kg vilket ju faktiskt är ett minus. men gillar lutningen och är nöjd med stolen. men har inte någin erfarenhet av någon annan men jag gillar den å sonen sitter bra. han var 7-8månader når vi skaffa den nu är han 15månader. :).

Svar på tråden Bilbarnstol - Maxi-cosi Mobi vs. Britax Maxway vs. Besafe izi kid x3