Är Adhd/ADD/Apergers ärftligt?
Jag är lite nyfiken på ämnet och frågar som i rubriken. Är dessa ärftliga? Vad betyder AS?
Kalla mig dum men jag är bara nyfiken och intresserad av att ha lite kunskap i allt möjligt
Jag är lite nyfiken på ämnet och frågar som i rubriken. Är dessa ärftliga? Vad betyder AS?
Kalla mig dum men jag är bara nyfiken och intresserad av att ha lite kunskap i allt möjligt
Ja, det är till viss del ärftligt.
AS betyder aspbergers syndrom
ja det är det.
Tack så jättemycket till er 2! Jag trodde okunnig som jag är att AS betydde autism.. Ska sätte mig ner sen och läsa lite om det
men du kan få det på andra sätt också än genom arv.
Tack för att ni hjälper mig med alla dumma frågor! Men som sagt jag menar inget illa och hoppas ingen tar illa vid sig
Adhd är i hög grad ärftligt, inte via en utan flera gener. Ärftligheten är lite komplicerad men den övervägande majoriteten av de som har adhd har ärvt det, och en liten del räknas som förvärvade då adhd:n uppkommit antingen pga mammans missbruk under graviditet eller syrebrist vid födseln. Det är svårt att förutsäga hur stor chansen är för att få ett barn med adhd om en förälder har det, men om den förälder som har det är mamman ökar tydligen chansen mycket för att barnet ska ärva diagnosen.
ADHD kan man få på grund av tex förtidig födsel. Är då inte ärftligt så. Barn födda före v 27 har upp emot 80 % någon slags funktionsnedsättning ofta då bokstavsfunktionshindren. Vår dotter har ADHD född v 26. Finns inte i vår släkt.
Hur är det ärftligt?
Tex mamma och pappa har inga diagnoser.
Dom får tre barn med diagnoser, dyslexi,damp och asberger..
När dom barnen sen får barn så ärvs det vidare?
Ja, även om arv eller miljö är väldigt diskuterbart. Oavsett får föräldrar med ADHD oftare barn med ADHD.