• Anonym

Är Adhd/ADD/Apergers ärftligt?

Jag är lite nyfiken på ämnet och frågar som i rubriken. Är dessa ärftliga? Vad betyder AS?

Kalla mig dum men jag är bara nyfiken och intresserad av att ha lite kunskap i allt möjligt 

• Svar på tråden Är Adhd/ADD/Apergers ärftligt?
  • Philippa

Ja, det är till viss del ärftligt.

AS betyder aspbergers syndrom 

• Elin 885

ja det är det.

Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • Anonym

Tack så jättemycket till er 2! Jag trodde okunnig som jag är att AS betydde autism.. Ska sätte mig ner sen och läsa lite om det

• Elin 885
    Anonym skrev 2013-03-17 21:39:12 följande:
    Tack så jättemycket till er 2! Jag trodde okunnig som jag är att AS betydde autism.. Ska sätte mig ner sen och läsa lite om det
    Asbergers syndrome är Högfungerande autism
  • Elin 885

men du kan få det på andra sätt också än genom arv.

• Anonym

Tack för att ni hjälper mig med alla dumma frågor! Men som sagt jag menar inget illa och hoppas ingen tar illa vid sig

• Elin 885
    Anonym skrev 2013-03-17 21:43:15 följande:
    Tack för att ni hjälper mig med alla dumma frågor! Men som sagt jag menar inget illa och hoppas ingen tar illa vid sig
    varför skulle dina frågor vara dumma? =)
  • Anonym
    Elin 885 skrev 2013-03-17 21:44:13 följande:
    varför skulle dina frågor vara dumma? =)
    Jag har fått höra det förr att man frågar inte sådant för det är känsligt..Men jag klankar inte ner på folk, utan alla är vi människor och har våra brister, men jag har inga med aspergers osv i min bekantskap för att kunna fråga
  • Elin 885
    Anonym skrev 2013-03-17 21:49:17 följande:
    Jag har fått höra det förr att man frågar inte sådant för det är känsligt..Men jag klankar inte ner på folk, utan alla är vi människor och har våra brister, men jag har inga med aspergers osv i min bekantskap för att kunna fråga
    jag har asbergers vad vill du veta?
  • LinneaJosie

Adhd är i hög grad ärftligt, inte via en utan flera gener. Ärftligheten är lite komplicerad men den övervägande majoriteten av de som har adhd har ärvt det, och en liten del räknas som förvärvade då adhd:n uppkommit antingen pga mammans missbruk under graviditet eller syrebrist vid födseln. Det är svårt att förutsäga hur stor chansen är för att få ett barn med adhd om en förälder har det, men om den förälder som har det är mamman ökar tydligen chansen mycket för att barnet ska ärva diagnosen.

• Anonym

ADHD kan man få på grund av tex förtidig födsel. Är då inte ärftligt så. Barn födda före v 27 har upp emot 80 % någon slags funktionsnedsättning ofta då bokstavsfunktionshindren. Vår dotter har ADHD född v 26. Finns inte i vår släkt.

• Anonym

Hur är det ärftligt?

Tex mamma och pappa har inga diagnoser.

Dom får tre barn med diagnoser, dyslexi,damp och asberger..

När dom barnen sen får barn så ärvs det vidare?

• Elin 885
    LinneaJosie skrev 2013-03-17 21:55:45 följande:
    Adhd är i hög grad ärftligt, inte via en utan flera gener. Ärftligheten är lite komplicerad men den övervägande majoriteten av de som har adhd har ärvt det, och en liten del räknas som förvärvade då adhd:n uppkommit antingen pga mammans missbruk under graviditet eller syrebrist vid födseln. Det är svårt att förutsäga hur stor chansen är för att få ett barn med adhd om en förälder har det, men om den förälder som har det är mamman ökar tydligen chansen mycket för att barnet ska ärva diagnosen.
    precis, ingen av mina föräldrar eller deras föräldrar har varken adhd, as eller dyslexi. men jag såg ut som en smurf när jag kom ut och hade navelsträngen 2 varv runt halsen. så i mitt fall så var det syrebrist.

• Elin 885
    Anonym skrev 2013-03-17 22:56:49 följande:
    Hur är det ärftligt?
    Tex mamma och pappa har inga diagnoser.

Dom får tre barn med diagnoser, dyslexi,damp och asberger..

När dom barnen sen får barn så ärvs det vidare?
    ja.
  • Simon 681

Ja, även om arv eller miljö är väldigt diskuterbart. Oavsett får föräldrar med ADHD oftare barn med ADHD.

• Anonym
    Elin 885 skrev 2013-03-18 08:19:49 följande:
    ja.

Aj då.. Då kan man räkna med att mitt barn säkerligen kommer ha nån diagnos..

Jag har ingen vad jag vet, men med mitt flyt så tar väl pappans gener över helt.
  • Elin 885
    Anonym skrev 2013-03-18 08:42:06 följande:

Aj då.. Då kan man räkna med att mitt barn säkerligen kommer ha nån diagnos..
    Jag har ingen vad jag vet, men med mitt flyt så tar väl pappans gener över helt.
    livet är inte slut bara för att man har en diagnos...
Svar på tråden Är Adhd/ADD/Apergers ärftligt?