Hur får man kattjäveln att sluta bråka?
Jag har två stycken honkatter som syskon. Den ena av dom är ibland som ett barn i trotsåldern. Hon vet mycket väl vad hon får och inte får göra, t.ex. inte hoppa upp på bord eller krafsa på TVn.
Ibland får hon dock nån slags djävul över sig och ska trotsa så mycket hon bara kan. Jag kan sitta och kolla på tv när jag ser på henne att hon är på det humöret. Då hoppar hon upp på tv-bänken och sätter sig framför TVn och börjar klösa på den. Jag säger fyy och hon kollar på mig och tar en paus, men sitter jag kvar i soffan så fortsätter hon sen igen. Jag säger fyy igen och jagar ner henne och sen går jag och sätter mig igen. Då smyger hon försiktigt upp igen och fortsätter och så kan vi hålla på i evigheter.
Nån gång ibland så blir jag less och tar ta i henne och låser in henne i sovrummet. Hon måste då få vara där en stund för att hon ska ge sig, kanske 8-10min. Släpper jag ut henne för tidigt. Så går hon bara raka vägen till TVn och börjar klösa igen. Står jag och stirrar på henne så att hon ser mig så gör hon inget, för hon vet att det är fel, men så fort jag tar bort blicken så hoppar hon upp igen.
Andra dagar kan det vara TV-rumsbordet som hon ska upp på och samma sak gäller då. Jag jagar ner henne och hon springer upp igen. Andra gånger kan det vara sladdarna bakom dator och TV som hon biter och sliter i, jag jagar bort henne och hon springer tillbaka igen om och om igen.
På morgonen när hon tycker att jag och min sambo är tråkiga som sover hela nätterna så tycker hon att vi ska kliva upp och då jävlas hon allt hon bara kan. Det som hon vet irriterar oss mest är det hon gör och oftast handlar det om att förstöra saker. T.ex. sätter hon sig på sängen och sliter allt vad hon orkar i madrassen om och om igen tills det flyger bitar av den. Andra gånger sliter eller klättrar hon i gardinerna i sovrummet. Samma sak gäller där, vi säger fy och jagar bort henne och hon springer genast dit igen och fortsätter.
Vi har försökt med starka parfymer eller citrondofter för att få bort henne från det hon jävlas med. Vi har också en vattespruta som vi testat att använda och spruta vatten på henne och då springer hon iväg, men kommer snabbt tillbaka igen då det tydligen är värt straffet att bli blöt för att få fortsätta att jävlas.
Hon är världens gosigaste katt annars och är lydig annars, men när hon är på det där humöret så verkar inget hjälpa och det är tyvärr ganska ofta. Vad gör man?