• Bejje

Hur får man kattjäveln att sluta bråka?

Jag har två stycken honkatter som syskon. Den ena av dom är ibland som ett barn i trotsåldern. Hon vet mycket väl vad hon får och inte får göra, t.ex. inte hoppa upp på bord eller krafsa på TVn.

Ibland får hon dock nån slags djävul över sig och ska trotsa så mycket hon bara kan. Jag kan sitta och kolla på tv när jag ser på henne att hon är på det humöret. Då hoppar hon upp på tv-bänken och sätter sig framför TVn och börjar klösa på den. Jag säger fyy och hon kollar på mig och tar en paus, men sitter jag kvar i soffan så fortsätter hon sen igen. Jag säger fyy igen och jagar ner henne och sen går jag och sätter mig igen. Då smyger hon försiktigt upp igen och fortsätter och så kan vi hålla på i evigheter. 

Nån gång ibland så blir jag less och tar ta i henne och låser in henne i sovrummet. Hon måste då få vara där en stund för att hon ska ge sig, kanske 8-10min. Släpper jag ut henne för tidigt. Så går hon bara raka vägen till TVn och börjar klösa igen. Står jag och stirrar på henne så att hon ser mig så gör hon inget, för hon vet att det är fel, men så fort jag tar bort blicken så hoppar hon upp igen.

Andra dagar kan det vara TV-rumsbordet som hon ska upp på och samma sak gäller då. Jag jagar ner henne och hon springer upp igen. Andra gånger kan det vara sladdarna bakom dator och TV som hon biter och sliter i, jag jagar bort henne och hon springer tillbaka igen om och om igen.

På morgonen när hon tycker att jag och min sambo är tråkiga som sover hela nätterna så tycker hon att vi ska kliva upp och då jävlas hon allt hon bara kan. Det som hon vet irriterar oss mest är det hon gör och oftast handlar det om att förstöra saker. T.ex. sätter hon sig på sängen och sliter allt vad hon orkar i madrassen om och om igen tills det flyger bitar av den. Andra gånger sliter eller klättrar hon i gardinerna i sovrummet. Samma sak gäller där, vi säger fy och jagar bort henne och hon springer genast dit igen och fortsätter.

Vi har försökt med starka parfymer eller citrondofter för att få bort henne från det hon jävlas med. Vi har också en vattespruta som vi testat att använda och spruta vatten på henne och då springer hon iväg, men kommer snabbt tillbaka igen då det tydligen är värt straffet att bli blöt för att få fortsätta att jävlas.

Hon är världens gosigaste katt annars och är lydig annars, men  när hon är på det där humöret så verkar inget hjälpa och det är tyvärr ganska ofta. Vad gör man?

• Svar på tråden Hur får man kattjäveln att sluta bråka?
  • Venne

Hon kanske har tråkigt och är understimulerad och rastlös? Har ni provat att leka med henne eller ta ut henne i koppel eller nåt?

• Bejje
    Venne skrev 2013-03-18 10:13:55 följande:
    Hon kanske har tråkigt och är understimulerad och rastlös? Har ni provat att leka med henne eller ta ut henne i koppel eller nåt?
    Ja det verkar som att det har att göra med att hon är uttråkad. Vi har tagit ut katterna ett par gånger på vintern, men det verkar dom inte gilla. Vi ska dock börja ta ut dom när det blir lite varmare och snöfritt.

Katterna har gott om leksaker och klättertorn som de busar med och de springer och jagar varandra fram och tillbaka i lägenheten, men det räcker tydligen inte.

De två katterna är otroligt olika varandra i beteende trots att de är syskon. Den ena respekterar våra regler och busar och leker utan att irritera oss. Den andra skiter fullständigt i regler och älskar att provocera oss till vansinne trots att hon kan reglerna.
  • Elin 885

trotsålder?
    vet inget om katter, men de flesta djur får ju någon form av trotsålder.

Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • nemo1

Är katterna kastrerade? Jag tycker det även låter som att katterna är understimulerade. Har du leksaker och ett stort klösträd som de kan fara runt i? Aktiverar du katterna eller får de gå runt som spöken därhemma?

• Bejje
    nemo1 skrev 2013-03-18 10:39:26 följande:
    Är katterna kastrerade? Jag tycker det även låter som att katterna är understimulerade. Har du leksaker och ett stort klösträd som de kan fara runt i? Aktiverar du katterna eller får de gå runt som spöken därhemma?
    Ja båda honkatterna är kastrerade och som sagt har de gott om leksaker och de har även klätterträd och allt används flitigt. Har haft andra katter innan, även dessa honkatter, men inga har varit så "vilda" som dessa. De springer fram och tillbaka upp och ner, hit och dit när de är vakna. De är mycket aktiva för att vara innekatter. När vi tar ut katterna om somrarna så är de däremot mycket försiktiga och vill helst inte röra sig ur fläcken. 
  • lennartsdotter

Nej hon vet inte att hon gör något hon inte får. Nej hon gör det inte för att jävlas. Nej hon trotsar inte. Bara för att du tror att du har lärt katten en sak betyder inte att du har lärt katten.

Du har en understimulerad katt och det löser man genom att aktivera den. Det finns jättebra aktiveringsleksaker att köpa, många används i samband med utfodring. Sedan finns det bollar som blinkar som kan vara bra aktivering när det är mörkt. Vanliga pingisbollar brukar vara populära. Kattmyntaleksaker brukar alltid uppskattas. Du kan börja klickerträna katten för att aktivera den.

Du får helt enkelt lägga ner mer tid på att sysselsätta katten. Om den sedan gör något den inte får bryter du beteendet och sysselsätter katten med något annat. 

• Bejje
    lennartsdotter skrev 2013-03-18 10:59:42 följande:
    Nej hon vet inte att hon gör något hon inte får. Nej hon gör det inte för att jävlas. Nej hon trotsar inte. Bara för att du tror att du har lärt katten en sak betyder inte att du har lärt katten.

Du har en understimulerad katt och det löser man genom att aktivera den. Det finns jättebra aktiveringsleksaker att köpa, många används i samband med utfodring. Sedan finns det bollar som blinkar som kan vara bra aktivering när det är mörkt. Vanliga pingisbollar brukar vara populära. Kattmyntaleksaker brukar alltid uppskattas. Du kan börja klickerträna katten för att aktivera den.

Du får helt enkelt lägga ner mer tid på att sysselsätta katten. Om den sedan gör något den inte får bryter du beteendet och sysselsätter katten med något annat. 
    Grejen är ju den att de aktiverar sig så bra på egen hand. De använder de bollar, leksaksmöss, klätterträd osv som de har och springer runt som galningar, så aktiverar sig gör dom verkligen. Sen hjälper vi också till lite då och då genom att kasta mössen och de springer och hämtar dom osv. 
  • Venne

Har du testat en laserpekare mot väggen? Om du nu inte orkar leka och katten har ett "anfall" av bus så kanske det kan hjälpa. Då kan du "leka" bara med att flytta laserpekaren och katten kanske blir avledd från sina "hyss". Men även om de leker själva så låter det inte som att det räcker för dessa katterna. De hade nog egentligen trivts bäst som utekatter tror jag.

• Birmafröken

Katter är inte "lydiga". De följer sina instinkter utifrån sina naturliga behov och lär sig bara det som gynnar deras egna intressen. Din katt har t.ex. lärt sig precis vad hon ska göra för att få din uppmärksamhet och därmed lite action i tillvaron när hon är uttråkad.

Som jag ser det finns det två problem att lösa. Först och främst måste kattens uppenbara behov av mer stimulans och aktivitet i tillvaron tillgodoses, t.ex.genom koppelpromenader och dagliga aktiva lekstunder med husse och matte, hjärngympa genom att gömma torrfoder i lådor som hon får pilla ut, kartonger att utforska, etc. Hon måste få tillräckligt med saker att göra helt enkelt.

Det andra problemet är att få bort hennes inlärda beteende att få uppmärksamhet genom att göra förbjudna saker. Då är det två saker som är viktiga:

1. Minimera det förbjudna genom att kattanpassa hemmet och er egen inställning. Det som måste vara förbjudet, t.ex. bita på sladdar, undviks genom att gömma sladdarna på olika sätt så att de inte är lösa och synliga (t.ex. med tejp eller i särskilda sladdgömmare). Ömtåliga saker plockas bort. Lägg en tjock filt eller liknande över madrassen hon brukar bita i. Ta bort gardinerna och skaffa gardinkappa eller rullgardin i sovrummet.

När det gäller soffbordet tycker jag att ni ska låta henne vara där förutom när ni äter. Att hon är på  soffbordet gör ju liksom ingenting. För att minska lusten att vara på just soffbordet kan ni skapa fler och ännu mer spännande högt belägna platser i hemmet genom att se till att hon kan ta sig upp på skåp, bokhyllor och garderober, fönsterbrädor och bänkar. Ett golv-till-tak-klätterträd (t.ex. Kattens No 1 Rundetorn) tar liten plats, men är perfekt som spaningsplats, klovässande och rejs).

2. För att få bort det inlärda beteendet måste ni ignorera hennes bus. Varje gång ni blir arga befäster ni att hon gör på rätt sätt för att få er uppmärksamhet. Att ni blir arga spelar ingen roll eftersom det främst är uppmärksamheten hon är ute efter.

• Elin 885
    Birmafröken skrev 2013-03-18 11:13:55 följande:

Katter är inte "lydiga". De följer sina instinkter utifrån sina naturliga behov och lär sig bara det som gynnar deras egna intressen. Din katt har t.ex. lärt sig precis vad hon ska göra för att få din uppmärksamhet och därmed lite action i tillvaron när hon är uttråkad.

Som jag ser det finns det två problem att lösa. Först och främst måste kattens uppenbara behov av mer stimulans och aktivitet i tillvaron tillgodoses, t.ex.genom koppelpromenader och dagliga aktiva lekstunder med husse och matte, hjärngympa genom att gömma torrfoder i lådor som hon får pilla ut, kartonger att utforska, etc. Hon måste få tillräckligt med saker att göra helt enkelt.

Det andra problemet är att få bort hennes inlärda beteende att få uppmärksamhet genom att göra förbjudna saker. Då är det två saker som är viktiga:

1. Minimera det förbjudna genom att kattanpassa hemmet och er egen inställning. Det som måste vara förbjudet, t.ex. bita på sladdar, undviks genom att gömma sladdarna på olika sätt så att de inte är lösa och synliga (t.ex. med tejp eller i särskilda sladdgömmare). Ömtåliga saker plockas bort. Lägg en tjock filt eller liknande över madrassen hon brukar bita i. Ta bort gardinerna och skaffa gardinkappa eller rullgardin i sovrummet.

När det gäller soffbordet tycker jag att ni ska låta henne vara där förutom när ni äter. Att hon är på  soffbordet gör ju liksom ingenting. För att minska lusten att vara på just soffbordet kan ni skapa fler och ännu mer spännande högt belägna platser i hemmet genom att se till att hon kan ta sig upp på skåp, bokhyllor och garderober, fönsterbrädor och bänkar. Ett golv-till-tak-klätterträd (t.ex. Kattens No 1 Rundetorn) tar liten plats, men är perfekt som spaningsplats, klovässande och rejs).

2. För att få bort det inlärda beteendet måste ni ignorera hennes bus. Varje gång ni blir arga befäster ni att hon gör på rätt sätt för att få er uppmärksamhet. Att ni blir arga spelar ingen roll eftersom det främst är uppmärksamheten hon är ute efter.

men gardiner är trevligt att ha speciellt mörkläggningsgardiner i sovrummet.
    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
Svar på tråden Hur får man kattjäveln att sluta bråka?