• mammatill2rara

att släcka airbag lampan på en passat????....

Hej. Ja till att börja med kan jag inget om bilar, men äger en passat från 97, som nu ska få släcka sin airbag lampa då den inte får lysa långre... har sökt info på google om prisuppgift men finner inget av värde trpr jag. Läser också att många gör det själv led någon k8dare felsökare, men min fråga där är, funkar det, så det lyser men sedan släcks efter ett litet tag? Om vi ist lämnar in bilen sa dem att 8000kr aom mest, bilen är inte värd mer än 15.000kr, ska man köra den på skroten ist då eller? .. någon som har lite koll? Bor i västernorrland, härnösand om det är till hjälp.

• Svar på tråden att släcka airbag lampan på en passat????....
  • sstv

Vad är meningen med att släcka lampan?

En airbag är väl bra att ha så om du ska fortsätta köra med bilen kan det vara läge att få felet lagat.
    Om du inte vill laga så skit i att lampan lyser.

Att bara släcka lampan låter som något en oseriös bilhandlar skulle kunna göra.

• TrueMeaning
    mammatill2rara skrev 2013-03-18 13:40:27 följande:
    Hej. Ja till att börja med kan jag inget om bilar, men äger en passat från 97, som nu ska få släcka sin airbag lampa då den inte får lysa långre... har sökt info på google om prisuppgift men finner inget av värde trpr jag. Läser också att många gör det själv led någon k8dare felsökare, men min fråga där är, funkar det, så det lyser men sedan släcks efter ett litet tag? Om vi ist lämnar in bilen sa dem att 8000kr aom mest, bilen är inte värd mer än 15.000kr, ska man köra den på skroten ist då eller? .. någon som har lite koll? Bor i västernorrland, härnösand om det är till hjälp.
    Skulle du enbart släcka lampan kommer den börja lysa efter ett tag igen. 
    Saken är den att oftast är det inte själva airbagen det är fel på, utan det kan vara givaren som sitter i ratten eller vid passagerarsidan om du har airbag där.

• mammatill2rara
    sstv skrev 2013-03-18 13:44:51 följande:
    Vad är meningen med att släcka lampan? En airbag är väl bra att ha så om du ska fortsätta köra med bilen kan det vara läge att få felet lagat. Om du inte vill laga så skit i att lampan lyser. Att bara släcka lampan låter som något en oseriös bilhandlar skulle kunna göra.

sstv skrev 2013-03-18 13:44:51 följande:
    Vad är meningen med att släcka lampan? En airbag är väl bra att ha så om du ska fortsätta köra med bilen kan det vara läge att få felet lagat. Om du inte vill laga så skit i att lampan lyser. Att bara släcka lampan låter som något en oseriös bilhandlar skulle kunna göra.

Lampan får inte lysa hela tiden nya bestämelser, så bilen gick inte igenom. Så det man måste göra är att felsöka och laga, men priserna skiljer sig beroende på vad felet är... som värst 8000kr som bäst någon hundring (enligt fb)... len många värkar fixa det på hemmaplan och får bilen att gå igenom...
  • Topps

Kolla så att inte kontakten under stolarna har lossnat. Det är tydligen ett vanligt fel. 
    Min airbaglampa lyser efter att jag städade ur bilen i helgen. Jag var lite för seriös och tog ur stolarna och dum som jag var så slog jag på tändningen för att få lite musik = felkod från givarna i stolarna.  

• idek

Om du kan bilar eller knner en mekaniker s koppla om s att oljelampan lyser p airbagens plats.

• idek

...fast det kan ju bara funka om bilen redan besiktigats och ftt anmrkning p airbag, s att de vid ombesiktning inte kollar att oljelampan funkar...

• Topps
    idek skrev 2013-03-27 07:28:09 följande:
    Om du kan bilar eller knner en mekaniker s koppla om s att oljelampan lyser p airbagens plats.
    Varför fuska?? Lampan varnar för att det är ett fel i systemet och inte fungerar vid en ev olycka. 
    Dessutom så kan man ju få andra fel om man håller på och löder om

• idek
    idek skrev 2013-03-27 07:28:09 följande:
    Topps skrev 2013-03-29 23:07:04 följande:
    Varför fuska?? Lampan varnar för att det är ett fel i systemet och inte fungerar vid en ev olycka. 
    Dessutom så kan man ju få andra fel om man håller på och löder om

Det är klart att det bästa är att byta airbag, men det var ju inte det ts frågade om. 

• Troglodyte

Gjorde nått liknande med min audi, då lyste abs+bromslampor och airbagen. Kopplade airbag och broms från oljetryckslampan och abs:en från imobilizerlampan (för att få lite fördröjning) Funka finfint, bara att plocka ut mätarhuset och köra igång ;)

They're all alone watching me die. This is the day, the day I'll try. 'Cause this is the day, the day I die
  • Topps
    mammatill2rara skrev 2013-03-18 15:21:25 följande:

Lampan får inte lysa hela tiden nya bestämelser, så bilen gick inte igenom. Så det man måste göra är att felsöka och laga, men priserna skiljer sig beroende på vad felet är... som värst 8000kr som bäst någon hundring (enligt fb)... len många värkar fixa det på hemmaplan och får bilen att gå igenom...
    Man får ju läsa av vad som är fel innan man bestämmer sig för om det är värt att laga. 
    Troglodyte skrev 2013-04-02 21:31:05 följande:
    Gjorde nått liknande med min audi, då lyste abs+bromslampor och airbagen. Kopplade airbag och broms från oljetryckslampan och abs:en från imobilizerlampan (för att få lite fördröjning) Funka finfint, bara att plocka ut mätarhuset och köra igång ;)
    Kan funka men dom på besiktningen är ju inte dumma och brukar se sånt. Tro mig jag vet. 
    idek skrev 2013-03-31 10:11:16 följande:
    Det är klart att det bästa är att byta airbag, men det var ju inte det ts frågade om. 

Ts frågade inte om att fuska utan om det funkade att släcka lampan så den funkar som vanligt med en egen felkodläsare eller om hon ska skrota bilen. 

Min lampa slockna efter jag tagit bort felkoderna.
    Hade samma problem på en annan bil innan och lampan började lysa direkt igen. Så jag böt airbag i ratten, kransen innanför som kan strula och givaren under förarstolen.
    Den indikerade på fel på förarsidan där av att jag böt allt det där men en grej i taget. släckte felkoderna och starta 
    bilen gissa vad kul det var när lampan lös iaf. 2 dagar senare så glömde jag stereon på över helgen vilket resulterade i att bilen vart strömlös i minst 24h fick starthjälp av en granne och efter det har inte airbaglampan lyst. 

Svar på tråden att släcka airbag lampan på en passat????....