• mammatill2rara

att släcka airbag lampan på en passat????....

Hej. Ja till att börja med kan jag inget om bilar, men äger en passat från 97, som nu ska få släcka sin airbag lampa då den inte får lysa långre... har sökt info på google om prisuppgift men finner inget av värde trpr jag. Läser också att många gör det själv led någon k8dare felsökare, men min fråga där är, funkar det, så det lyser men sedan släcks efter ett litet tag? Om vi ist lämnar in bilen sa dem att 8000kr aom mest, bilen är inte värd mer än 15.000kr, ska man köra den på skroten ist då eller? .. någon som har lite koll? Bor i västernorrland, härnösand om det är till hjälp.

• Svar på tråden att släcka airbag lampan på en passat????....
  • Troglodyte

Har gått igenom de sista tre besiktningarna utan problem. Dom läser ju intenav bilar innan 2000 har jag för mig. Till frågan så går det inte att bara släcka felkoderna, startar man bilen och felet är kvar så kommer koderna tillbaka.

They're all alone watching me die. This is the day, the day I'll try. 'Cause this is the day, the day I die
  • Topps
    Troglodyte skrev 2013-04-02 23:50:50 följande:
    Har gått igenom de sista tre besiktningarna utan problem. Dom läser ju intenav bilar innan 2000 har jag för mig. Till frågan så går det inte att bara släcka felkoderna, startar man bilen och felet är kvar så kommer koderna tillbaka.
    Dom brukar se det men inte alltid. 

Dom läser av felkoderna i styrboxen till motorn och på personbilar som är tagna i bruk 2002 (bensin) eller senare. 
    2004 eller senare (diesel)

• Noname00

Inga kontrolllampor får lysa.
    De kollar även funktionen den ska fungera dvs lysa upp och släckas vid start.
    Lyser abs, airbaglampa eller motorlampa så genererar det en tvåa.

De kollar även felkoder men endast till motorstyrningen som ovan skrev.

• Topps
    Noname00 skrev 2013-05-03 00:03:38 följande:
    Inga kontrolllampor får lysa.
    De kollar även funktionen den ska fungera dvs lysa upp och släckas vid start.
    Lyser abs, airbaglampa eller motorlampa så genererar det en tvåa.

De kollar även felkoder men endast till motorstyrningen som ovan skrev.
    Dom lampor som kollas är  abs, motorelektronik, aribag, eps och antispinn/antisladd.

Motorlampan är årsmodellstyrd. 
  • Noname00
    Topps skrev 2013-05-05 01:51:16 följande:
    Dom lampor som kollas är  abs, motorelektronik, aribag, eps och antispinn/antisladd.

Motorlampan är årsmodellstyrd. 
    Precis och det är kontrollampor.
    Vad menar du med att motorlampan är "årsmodellstyd"?
  • Topps
    Noname00 skrev 2013-05-07 00:04:42 följande:
    Precis och det är kontrollampor.
    Vad menar du med att motorlampan är "årsmodellstyd"?
    Att dom inte anmärker på den om bilen är tagen i bruk innan 2002-01-01 (bensin) 2004-01-01(diesel) 
    sen är det lite andra regler på importerade bilar. Läser dom av felkoder i bilen så har den krav på att den lampan inte får lysa. Det är inget som besiktningsföretagen bestämmer utan det kommer från EU via transportstyrelsen. 

• Noname00

Det spelar ingen roll om den den är från 02 och framåt och de kollar felkoder på de bilarna
    Kommer du in med en 99 och motorlampan lyser så får du en anmärkning för att den indikerar fel i motorstyrnigen, även fast de inte kollar felkoder på den årsmodellen.
    motorlampan får inte lysa.

• Topps
    Noname00 skrev 2013-05-07 01:37:11 följande:
    Det spelar ingen roll om den den är från 02 och framåt och de kollar felkoder på de bilarna
    Kommer du in med en 99 och motorlampan lyser så får du en anmärkning för att den indikerar fel i motorstyrnigen, även fast de inte kollar felkoder på den årsmodellen.
    motorlampan får inte lysa.
    Stämmer inte. 
  • Noname00
    Topps skrev 2013-05-07 23:28:50 följande:
    Stämmer inte. 
    Du säger det, men ändå får folk nedslag på besiktningen på bilar innan 02.
    Visst är det märkligt?
  • Topps
    Noname00 skrev 2013-05-08 00:24:08 följande:
    Du säger det, men ändå får folk nedslag på besiktningen på bilar innan 02.
    Visst är det märkligt?
    Ja mycket
Svar på tråden att släcka airbag lampan på en passat????....