• avocadoo

Hur mycket flutide får ert barn med astma?

Undrar för att vi var hos läkaren med lillen igår (17 månader) och han fick ny starkare flutide: 125 mikrogram

Han ska ta två puffar 4 ggr dagligen första två dagarna: Alltså 1000 mikrogram/dygn
    Det låter högre än rek. dos i FASS så undrar bara om någon mer har fått liknande ordinationer till era 1-åringar? 

• Svar på tråden Hur mycket flutide får ert barn med astma?
  • raffebo

Vi fick börja när  mina tvillingar var 6 mån också med fyra puffar per dag i 3-4 dagar. nu gåtr dom på underhållsdos en puff per dag. Dom har fått mycket kortison under deras korta liv, dom är drygt ett nu. Men dom har så svår astma så det finns inget val, den ena har varit inlagd också en vända med syrgas eftersom han sjönk så mycket i saturationen. Ibland har man inget val, utan måste ge dom astmamedicin. Fast kul är det ju inte precis.

• Mor till Ella

min flicka fick den ordinationen när hon var 1 år och 4 månader. Den funkade inte för henne utan det var in och ut på sjukhus tills hon fick en ny medicin. hon började med seretide när hon var 2 år och den är inte rek. förren barnet är 4 år. men Elsa mår mycket bättre med 1 puff av mellandosen seretide finns 3 st, 2 puffar av flutide 125 mikrogram, sedan innan vi går till dagis/ut eller gör något anstängade 2 puffar airomir. detta får hon morgon och kväll. vid infektion ger vi flutide 2 puffar och 2 puffar airomir på lunchen sedan får hon 2 puffar vid behov av airomiren max 14 puffar om dagen.

• Dr Mupp

Vår 6 åring får 1 puff á 125 mikrogram. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • yodi

Isabella får 2 puffar dagligen ( kan få fyra om hon får en sämmre period) hon har 5o microgram

hon är tre år. 

• avocadoo
    yodi skrev 2013-03-22 08:19:35 följande:
    Isabella får 2 puffar dagligen ( kan få fyra om hon får en sämmre period) hon har 5o microgram

hon är tre år. 
    Ja jag tycker det är så konstigt att läkaren tycker vi ska ge 4X125mikrogramx2 när vår son inte ens är 1,5 år. Hans astma är dessutom inte av allra besvärligaste sorten då han själv är opåverkad... 
  • yodi
    avocadoo skrev 2013-03-24 11:52:53 följande:
    Ja jag tycker det är så konstigt att läkaren tycker vi ska ge 4X125mikrogramx2 när vår son inte ens är 1,5 år. Hans astma är dessutom inte av allra besvärligaste sorten då han själv är opåverkad... 
    ni har inte en astma sköterska på vc som kan hjälpa er?

just när det gäller astman så har jag upplevt att vår astma sköterska har varit till betydligt större hjälp än läkarna.      
Svar på tråden Hur mycket flutide får ert barn med astma?