• Anonym (Oekonomisk)

    Råd önskas! Betala av lån eller spara?

    Vi har ett lån på 160.000 med en rörlig ränta som i dagsläget ligger på 7.82%.

    Det här lånet stör mig, oroar mig och jag vill bli av med det fort!

    Vi betalar av 1000:- månad och så räntan då, jag skulle vilja höja det till att amortera kanske 3000:- men min man tycker att spara på sparkonton är viktigare.

    Vilket är "smartast" enligt er?

    Vi spar i dagsläget runt 5-6000:-/månad till vår buffert...

  • Svar på tråden Råd önskas! Betala av lån eller spara?
  • Anonym

    Att spara 5-6 tusen i månaden är ju ganka mycket, så jag tycker ni kan göra både och, spara men ltie mindre, och så amortera lite mer. Det var ju ganska hög ränta också,

  • Pissenisse

    Med den räntan så hade jag amorterat men eftersom ni kan lägga undan 5-6000 så kan det vara bra att fortsätta lägga undan någon tusenlapp i månaden för oförutsedda utgifter.

  • Anonym

    Både betala av lånet och spara, men prioriterat lånet, kanske sparat max 2000/mån...

  • Sylvestra
    Anonym (Oekonomisk) skrev 2013-03-19 11:59:26 följande:
    Vi har ett lån på 160.000 med en rörlig ränta som i dagsläget ligger på 7.82%. Det här lånet stör mig, oroar mig och jag vill bli av med det fort! Vi betalar av 1000:- månad och så räntan då, jag skulle vilja höja det till att amortera kanske 3000:- men min man tycker att spara på sparkonton är viktigare. Vilket är "smartast" enligt er? Vi spar i dagsläget runt 5-6000:-/månad till vår buffert...

    En rörlig ränta på 7,82% i dagsläget tycker jag låter mycket. Vad får ni i ränta på sparkontona?

    Ett lån med så hög räntesats skulle jag också vilja bli av med snabbare. Hur stor buffert har ni nu? Räknar ni med att ni behöver en stor buffert snart? Börjar det vara dags för bilbyte eller husrenovering snart?

    Jag har i nuläget strax under 4% rörlig ränta på mitt bostadslån och jag tänker som så att om ni behöver mycket pengar inom en relativt nära framtid för bostadsändamål kanske ni kan ta nya lån då till lägre ränta? Då tjänar ni ändå på att få bort det lån ni nu har.
  • niagara

    Tokhög ränta! Amortera! Definitivt!

    Motivation? Räkna ut vad räntekostnaden blir totalt med nuvarande ränta och amorteringstakt.., huvva!!

  • Anonym (Betala)

    Absolut betala av lånet, men spara lite också. Andra alternativet som jag ser är att spara så mycket som ni gör men inte till buffert utan för att betala av lånet i en klumpsumma sen.

  • niagara

    Kunde inte låta bli

    Tar ca 13 år att betala av och enbart räntekostnaden hamnar på dryga 160 000 kr . Dvs lika mkt som ni har i lån idag..

  • Sylvestra
    Anonym (Betala) skrev 2013-03-19 12:36:30 följande:
    Absolut betala av lånet, men spara lite också. Andra alternativet som jag ser är att spara så mycket som ni gör men inte till buffert utan för att betala av lånet i en klumpsumma sen.

    Varför tänker du att man ska spara för att betala av lånet i klumpsumma sedan? De totala räntekostnaderna blir ju lägre ju mer man betalar av lånet så tidigt som möjligt.
  • 75an

    Kan ni ta ett lån med bättre villkor och betala av hela det nuvarande lånet på en gång? T ex ett lån via fackföreningen eller via ICA bank (ICA har effektiv ränta 5,53% just nu). Gör ni det så skulle ni få ett lån med lägre ränta och därmed lägre totalkostnad för lånet.

    Har ni 50 000 kr el mer på sparkontot så skulle jag precis som övriga säger vända på det och amortera ca 5000 kr/mån och  spara 1000-2000 kr/mån.

Svar på tråden Råd önskas! Betala av lån eller spara?