• trina

Pergotime start mars 2013.

Idag mår jag bättre :) känns inte lika läskigt att gå till gyn på onsdag. Det är ju en sorts slut på onsdag, för om det inte fungerar så blir man ju på något sätt stämplad som att det inte kommer gå lätt. Så i värsta fall får jag ju säga hej då till läkaren och fortsätta utredningen på sjukhuset. Fick sova nästan hela natten igår också, kanske därför jag är inte på bättre humör!

Jag är lite kluven till IVF. Jag förstår inte folk som inte vill göra det (för jag tycker att man borde ju försöka) men samtidigt så känner jag ovilja att gå igenom det. Jag vill inte bli stämplad om infertil. Om det lyckas med IVF så har man de ekonomiska frågan i det hela om man vill ha syskon. Jag vill inte!! Då adopterar jag hellre. Men vi har bestämt att går det så långt så tar vi de tre försök man får och funkar det inte så blir det adoption.

Har jag "tur" så håller väl den här karusellen igång tills jag når åldersgränsen för adoption :)

• trina

Det gick inget bra för mig idag. Ingen förändring med trippelkur pergotime. Så det blir sprutor som nästa steg. Det kommer antagligen ske om ett halvår. Suck. Känns jobbigt att lägga detta åt sidan i väntan på behandling...

• trina

Även om det är jobbigt att vänta sex månader så är det skönt att slippa tänka på det också. Det kommer inte gå naturligt så det är bara släppa allt. Ingen stress över att behöva räkna dagar och ta massa tabletter hit och dit. Slippa oroa sig för symptom man tror dig känner och massa vul. Inte behöva tänka på vad man äter och dricker och allt sånt. Haha, kan börja dricka te och Light läsk igen. Slutade med det när jag läste att koffein och light läsk kunde påverka förmågan att bli gravid. Behöver ju inte göra mina odds värre än vad de redan är. Men men! Bara att slappna av och ta det lugnt.

• trina

Jag förstår ärligt talat inte hur vissa läkare kan vara så olika.

En del vägrar skriva ut pergotime om man har äl eftersom då lär ju inte pergotime hjälpa.

En del vill inte starta behandling fören efter mannen fått lämna sitt spermaprov.

En del låter sina patienter ta flera omgångar med samma dos innan de ökar den trots att det inte fungerar.

Nu har ju jag haft en väldigt bra läkare. Fick vul på dubbel och trippelkur av pergotime och behövde bara ta dessa innan jag blev remitterad för sprutor eftersom det inte fungerar.

Borde ju vara en självklarhet med vul eftersom man kan reagera så olika av det. Man kan ju vara jättelätt att stimulera och då få flera ägg.

• trina

Nu ska jag vara lite besserwisser då.

Om pergotime fungerar, ja då har man lika stor chans som en "vanlig" kvinna.

Det kan vara fel på din mans simmare.

Om du nu inte lyckas bli gravid med pergotime (fast du definitivt har äl) så borde ju nästa steg vara typ insemination? Innan ivf.

Jag är bara lite bitter över väntetiderna inom vården för att folk får remisser lite väl lättvindigt.

• trina
    Blingbling skrev 2013-07-17 08:04:48 följande:
    Hej på er! Vill bara upplysa om att Folsyra har som enda uppgift att motverka hjärn- och ryggmärgsbrock hos fostret och om det ska göra någon nytta måste man börja ta det en månad innan man blir gravid för att depåerna ska vara så fyllda att det ger effekt och man tar det fram till vecka 12 (efter den veckan ger det ingen effekt mer än att det kan vara bra med lite vitaminer). Finns rykten om att folsyra hjälper till att bli gravid och boostar fertiliteten, men det stämmer inte alls. Kolla Livsmedelsverkets information: www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Mat-och-naring/Fragor-och-svar-om-folsyra/. Bara ett tips från mig som nu tar min första kur Pergotime och är mitt uppe i ÄL nu. Hade en blåsa på 13,5 mm på cykeldag 13 (vilket tydligen är ganska normalt) och så fanns det en som var 20,5 (!) mm....känns som den är ovanligt stor...eller vad tror ni? Hur stora blåsor har ni haft vid VUL för att kolla hur ni reagerar på Pergon?

Man får ju äl dag 14-19 (eller vad det nu är) så det stora ägget borde ju vara i normal storlek och det andra borde ju tillbakabildas nästan eftersom det är så litet. Så antagligen har du väl är omogen dag eller två.

Tyvärr har jag inte reagerat på pergotime men efter vad jag läst så borde 20,5 vara normalt.
  • trina
    Poison82 skrev 2013-07-19 08:30:32 följande:
    Jag vill också ha er kvar men just gravidsnack borde ni ta i en annan tråd. Ni om några borde inse hur mycket vi längtar och förstå att ert prat om graviditets saker gör ont i oss som fortfarande kämpar. Självklart glad att ni lyckats men vill inte läsa om det i denna tråden.

• trina

Jag håller med till viss del. Jag vill inte sitta här och läsa om ert gravidsnack, men ni behöver inte lämna tråden för det.

Sen hoppas jag att jag kan få stanna kvar även jag har gått vidare till sprutor :)

• trina
    Förväntansfull0406 skrev 2013-07-23 20:18:19 följande:
    Min sambo blev överlycklig förresten. Han sa såhär. "Jag sa ju att det skulle gå när vi slutade försöka"

Nu ska jag vara lika bitter som min blogg intygar.

1. Du hänger i en pergotime tråd. Varför röker du och dricker öht?

2." visste att vi skulle bli gravida när vi inte försöker". Det där argumentet köper inte jag. Inte fan har jag äl för att vi inte försöker. Om jag inte ens får pergotime att fungera så tror jag inte att jag genom en inställning kan bli gravid!

3. Varför hänger du här om ni skulle vänta?

Vilken pusselbit är det jag saknar? Ja, jag är bitter. Men att vara ofrivilligt barnlös och läsa sånt här gör mig galen. När jag var under behandling såg jag till att inte dricka alkohol. Jag slutade till och med dricka te och cola light pågrund av koffeinet och konstgjorda sockret! Har fortfarande inte druckit alkohol sen sista läkarbesöket. Det är snart en månad sen.

Men visst, grattis för graviditeten.
  • trina
    Förväntansfull0406 skrev 2013-07-23 20:18:19 följande:
    Min sambo blev överlycklig förresten. Han sa såhär. "Jag sa ju att det skulle gå när vi slutade försöka"

Nu ska jag vara lika bitter som min blogg intygar.

1. Du hänger i en pergotime tråd. Varför röker du och dricker öht?

2." visste att vi skulle bli gravida när vi inte försöker". Det där argumentet köper inte jag. Inte fan har jag äl för att vi inte försöker. Om jag inte ens får pergotime att fungera så tror jag inte att jag genom en inställning kan bli gravid!

3. Varför hänger du här om ni skulle vänta?

Vilken pusselbit är det jag saknar? Ja, jag är bitter. Men att vara ofrivilligt barnlös och läsa sånt här gör mig galen. När jag var under behandling såg jag till att inte dricka alkohol. Jag slutade till och med dricka te och cola light pågrund av koffeinet och konstgjorda sockret! Har fortfarande inte druckit alkohol sen sista läkarbesöket. Det är snart en månad sen.

Men visst, grattis för graviditeten.
  • trina
    princess77 skrev 2013-07-23 22:03:54 följande:
    Fast Trina,jag tror inte att lite alkohol eller kaffe förstår chanserna heller ;)Vi försökte i 5 år innan vi blev gravida och jag kan lova dig att jag provade alla renlevnadsmetoder som fanns men inte hjälpte det mig att bli gravid ;)

Den månaden jag blev gravid var jag på festival och gjorde allt det där som man inte ska: åt skräpmat,drack en massa och rökte...

Och kaffe dricker jag minst 5 koppar om dagen...

Det är farligt med alkohol under de två första veckorna i graviditeten.

Det är dokumenterat att koffein minskar chanserna att bli gravid.

Samma sak med det konstgjorda sockret i light produkter. Har också observerats att minska fertiliteten.

Googla om du inte tror mig. Men visst, tjocka människor som röker som en borstbindare och dricker som en ryss kan också bli gravid. Tyvärr.
  • trina

Den som säger att man pausar sitt liv för att man slutar dricka alkohol medan man försöker skaffa barn behöver kanske se över sitt förhållande till alkohol ;)

Och bara för att man är positiv till allt så betyder inte det att man lyckas. Jag bryter inte ihop ännu, utan sprider min bitterhet i små doser över dagen, haha.

• trina

För det första, att pergotime kan hjälpa äl månaden efter man tagit det är allmänt känt. Så om man ska pausa borde man skyddat sig. Skyddar man sig inte så finns ju risk för graviditet. Men visst, har hon försökt sålänge så cred till henne. Men hon har ju ingen annan än sig själv att skylla för att hon drack och rökte. Som sagt, det skulle aldrig falla mig in!

Sedan det här med att jag är bitter. Jag var minsann glad och förväntansfull med pergotime. Alla tre gånger. Men hjälpte det? Nej. Jag är normalviktig (=långt ifrån överviktig men inte riktigt underviktig heller) och har PCO. Har aldrig haft en normal cykel och troligtvis aldrig äl. Om jag nu inte kan få äl med pergotime tror ni verkligen att en positiv attityd under sommaren kommer göra så jag får äl? Nej. Det är min sjukdomsbild och inget jag kan påverka. Ja, jag har gått på lchf under perioder i mitt liv men det har inte hjälpt.

Men visst, jag håller med att det psykiska kan ställa till det, men inte i mitt fall. Jag kommer vara glad och förväntansfull när vi börjar med sprutor. Men fram tills dess kommer inte min inställning förändra skit. Kommer inte minska ner min testesteronnivå och öka fhhormon.  

Superduperbitterfitta.blogg.se <-- Bitter och Barnlös
Svar på tråden Pergotime start mars 2013.