Inlägg från: Anonym (Förtvivlad mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Förtvivlad mamma)

Han slår barnen!

Har lämnat en våldsam relation och tvist pågår. Pappan yrkar på barnen varannan vecka, och jag yrkar på boendeförälder. Vid första förhandlingen kom vi överens om varannan vecka och fick en medlare utsatt. Medlaren vittnade om att barnen berättat om att han slår dem, vilket medförde att jag sökte omprovning med resultatet tillfälligt umgängesförbud för honom. Jag valde då att ansöka om ensam vårdnad, och umgänge med umgängesstöd.

Vid ny muntlig förhandling fick han umgänge varannan fredag till måndag, trots uppgifter om våld. Domaren trodde han kunde skärpa sig. Den gemensamma vårdnaden består.

Om tre månader ska en ny muntlig förhandling äga rum där det ska utvärderas hur umgänget gått.

Hur stor är risken att han får utökat umgänge till varannan vecka som han yrkar på?
    Hur stor är chansen att den gemensamma vårdnaden består efter huvudförhandling? 
    Jag behöver nog inte nämna att barnen är otrygga och likaså jag, måste alltid se mig om och han har hotat mig framför barnen även efter separationen...

Alla polisanmälningar läggs ner och jag fruktar för att barnen kommer att växa upp som riktigt trasiga individer pga hans "uppfostringsmetoder", samtidigt som de faktiskt saknar honom och älskar honom trots allt.         

http://ludmilla.se/2013/03/14/gastblogg-att-inte-kunna-skydda-sina-barn-mot-misshandel/

• Svar på tråden Han slår barnen!
    Anonym skrev 2013-03-21 00:31:57 följande:
    Så sociala godtar alltså att han har oövervakat umgänge med barnen trots att de berättat att han slår dom? Varför läggs polisutredningarna ner? Låter helgalet! Hoppas bara att barnen är stora nog till att prata för sig själva. Sök hjälp hos sociala! Eller BUP! Någon borde ju reagera. Om det nu inte bara är livliga fantasier... kan det vara så? 

Anonym skrev 2013-03-21 00:31:57 följande:
    Så sociala godtar alltså att han har oövervakat umgänge med barnen trots att de berättat att han slår dom? Varför läggs polisutredningarna ner? Låter helgalet! Hoppas bara att barnen är stora nog till att prata för sig själva. Sök hjälp hos sociala! Eller BUP! Någon borde ju reagera. Om det nu inte bara är livliga fantasier... kan det vara så? 

Soc var tydliga med att de inte ingriper. Bup gjorde en anmälan till soc men de avslutar sin utredning och hänvisar till familjerätten eftersom förrätten begärt en vårdnadsutredning. Jag har dokumentation om blåmärke men det tas inte i beaktning. Soc lägger sig inte i, de har hänvisat mig till tingsrätten som först beslutar om noll umgänge till obevakat umgänge i en handvändning, kanske pga olika domare. Har svårt att tro att pappan plötsligt kan erhålla den impulskontroll han saknar...

]

Anonym skrev 2013-03-21 16:06:57 följande:
    I vårt fall sa barnen det med men de bedömde att det var historia och att risken att det hände igen var liten. Polisutredningen lades ner då barnen inte kunde redogöra för specifika tillfällen och jag inte för exakta datum. Det läggs INTE ner för att man är misstrodd, utan för att det inte går att få en fällande dom utan vissa uppgifter.

Hur gick det för barnen då? Växelvis eller bor de hos honom helt? Vårdnaden? Trodde ingen på barnen?
    Anonym (Vet) skrev 2013-03-21 21:15:43 följande:
    Jag skrev detta men (Vet) försvann... Idag 1år senare mår de bra. Jag  pratar ALDRIG med honom, utan det sker via mail, advokater och familjerätt.  t.o.m har sagt att vi aldrig ska prata med varandra utan tredje part pga situationen. Idag är de där varannan helg, men jag kör till sonens aktivitet även under den helgen. Om pappan inte utsätts för stress fungerar han som pappa, det är under stress han blir ett riktigt monster. Förut var de där varje helg men det gick inte alls bra och barnen mådde skit, den äldsta ville inte dit alls. Varannan helg funkar bra för då hinner pappan dels vila och dels längta och då blir han inte galen utan fungerar som vilken pappa som helst. Förra helgen testade jag honom. Då var det ena barnets klass som hade loppis, träning för yngsta samt ett barnkalas och present skulle inhandlas på samma dag. Jag sa att jag var bortrest och inte kunde hjälpa honom. Och faktiskt klarade han detta galant utan att bli stressad. Detta hade han ALDRIG gjort när han hade dem varje helg. Så han har gjort stora framsteg! Dock försöker han få mig att komma tillbaka till honom då han gjort sina framsteg, men det finns givetvis INTE på min karta efter alla elakheter, alla våldtäkter etc. Men han fungerar som pappa på det här viset och det är det som är viktigt för barnens skull! Idag vill barnen dit med glädje. För ett år sedan fick jag tvinga gråtande barn.

Anonym (Vet) skrev 2013-03-21 21:15:43 följande:
    Jag skrev detta men (Vet) försvann... Idag 1år senare mår de bra. Jag  pratar ALDRIG med honom, utan det sker via mail, advokater och familjerätt.  t.o.m har sagt att vi aldrig ska prata med varandra utan tredje part pga situationen. Idag är de där varannan helg, men jag kör till sonens aktivitet även under den helgen. Om pappan inte utsätts för stress fungerar han som pappa, det är under stress han blir ett riktigt monster. Förut var de där varje helg men det gick inte alls bra och barnen mådde skit, den äldsta ville inte dit alls. Varannan helg funkar bra för då hinner pappan dels vila och dels längta och då blir han inte galen utan fungerar som vilken pappa som helst. Förra helgen testade jag honom. Då var det ena barnets klass som hade loppis, träning för yngsta samt ett barnkalas och present skulle inhandlas på samma dag. Jag sa att jag var bortrest och inte kunde hjälpa honom. Och faktiskt klarade han detta galant utan att bli stressad. Detta hade han ALDRIG gjort när han hade dem varje helg. Så han har gjort stora framsteg! Dock försöker han få mig att komma tillbaka till honom då han gjort sina framsteg, men det finns givetvis INTE på min karta efter alla elakheter, alla våldtäkter etc. Men han fungerar som pappa på det här viset och det är det som är viktigt för barnens skull! Idag vill barnen dit med glädje. För ett år sedan fick jag tvinga gråtande barn.

Men är det verkligen rätt att låta barnen utsättas såhär? Och glömmer de verkligen våldet de sett och blivit utsatta för? Och hur kan du vara säker på att han sköter sig? Barnens pappa har sagt åt barnen att de inte får prata, och de vägrar inte att träff honom, tvärtom! De längtar dit för emellan humörsvängningarna ä han en "bra pappa".

Jag kan dessvärre inte hålla med. Bara för att han inte slår dem så de hamnar på sjukhus så skalar varje slag av en bit av deras självkänsla och som vuxna så kommer de omedvetet söka sig till en partner som han. Det var precis det sm hände mig, har själv bevittnat våldet mellan mina föräldrar som barn och blivit slagen av min far. Därför har det varit så svårt ör mig att lämna honom och nu får barnen stå ut med hans temperament utan mig som skydd längre. En pappa till varje pris? Nej, det tror jag inte på... Går inte barnens rätt till trygghet före föräldrars rätt till sina barn?

"han kan göra dem illa men aldrig så grovt att de blir liggande på sjukhus" det uttalande får mig att rysa...inser du vad du utsätter dina barn för? Deras behov av en trygg uppväxt överstiger deras behov av denna pappa...är min spontana tanke i alla fall.

Och du, det är inte bara du som har en skyldighet att få det att fungera...han har en förbannad skyldighet att se till att barnen varken kränks eller misshandlas...även barn som blir utsatta för incest eller kraftigt våld saknar och längtar precis som jag som barn saknade min alkoholiserade pappa. Barn älskar sina föräldrar förbehållslöst, upp till en viss ålder...och ibland hela livet.

Anonym skrev 2013-03-21 22:14:04 följande:
    Nej, vissa pappor ska inte vara i närheten av sina barn. Vissa pappor har förverkat den rätten. Hur mycket mina barn än må sakna sin pappa så kommer han aldrig mer i närheten av någon av dom. Och så länge han håller god ton i brev och inte skriver dumheter så är det den enda kontakt de får ha, telefon är uteslutet. Han kommer aldrig få igenom umgänge eller vårdnad.  

Anonym skrev 2013-03-21 22:14:04 följande:
    Nej, vissa pappor ska inte vara i närheten av sina barn. Vissa pappor har förverkat den rätten. Hur mycket mina barn än må sakna sin pappa så kommer han aldrig mer i närheten av någon av dom. Och så länge han håller god ton i brev och inte skriver dumheter så är det den enda kontakt de får ha, telefon är uteslutet. Han kommer aldrig få igenom umgänge eller vårdnad.  

Och hur lyckades du med detta? Jag frågar eftersom allt verkar vara ett lotteri i tingsrätten...
    Anonym (Vet) skrev 2013-03-21 22:33:56 följande:

I vissa fall är det så!

Men jag har valt att ge det en chans och mina barns pappa har ändrat sig. En dag kanske det rinner över, och DEN dagen är det stenkört vilket han vet.
    Att inte låta barnen få älska sin pappa "ut i fall att" är inget jag vill.

Sen finns det fall där pappan skiter i sina chanser och där mamman inte klarar av att fortsätta vara lyhörd på hans signaler. Alla är vi olika och har olika styrka.
    Men jag undrar hur du kan ha den makten? Att bestämma hur ofta och länge han får träffa barnen? Att det är tvärkört nästa gång han slår dem? Mina barns pappa förstår ju inte att han är våldsam och att han gör fel. Hur fick du igenom varannan helg i tingsrätten?
    Sussilou skrev 2013-03-22 11:04:59 följande:
    Jag håller med. Jag kan inte förstå att man medvetet utsätter sina barn för den skräcken av ångesten som det innebär.

Barn blir inte med automatik livrädda för sin pappa då de bevittnat och blivit utsatta för våld. Däremot så blir de själva våldsamma och "stökiga". Jag har det problemet. Men de är inte rädda för pappan generellt "bara" när han blir arg. Detta gör det naturligtvis mer komplicerat, de vill träffa honom och de saknar honom, trots att han ibland gör dem illa...
Svar på tråden Han slår barnen!