• Kjell2

Är skild. Kan min exman tvinga mig att byta veckor vi har barnen?

Så länge inget fastställt umgängesavtal finns är det vilda västerna som gäller. Ni kan alltså båda gör som ni vill. Dummar sig någon för mycket kan det bli surt vid en eventuell tvist.

Ett råd är att försöka lösa detta smidig och ta hjälp av familjerätten.   T ex genom att iställlet för att byta veckor flytta bytesdagen från helg till onsdag.

• Kjell2
    Zumba12 skrev 2013-03-20 20:53:53 följande:
    Ok. Så just för att vi har ett muntligt avtal där vi kommit överens kan han inte tvinga mig att ändra mig?

Att sitta ner och prata hade givetvis varit det bästa men omöjligt i vårt fall.
    Han kan inte tvinga dig att byta lika lite som du kan tvinga honom att hålla kvar nuvarande vecka.

Finns inget som hindrar att han t ex behåller barnet två veckor istället för att lämna över och göra det efter två veckor har gått.Alternativt vägra ta emot.

• Kjell2
    Zumba12 skrev 2013-03-20 20:59:46 följande:
    Kjell2: Hopplöst alltså. Ledsamt.
    Ett mejl där vi är överens om veckorna. Gäller det som skriftligt avtal?
    Nej - måste vara fastställt av familjerätt eller domstol.

Tycker ni ska träffa på familjerätten och fixa ett fastställt schema.  

Hopplöst vet jag inte om det är men inledning till någon form av chicken-race och en djup konflikt där barent kommer i kläm. 
  • Kjell2
    040kille skrev 2013-03-20 21:17:00 följande:
    Jo, det är ett avtal ni har.

Ett muntligt avtal är lika giltig tsom ett skriftligt med allsköns formalia, men det är ju ord mot ord i en rättegång som gäller där.Hävdar man att olika saker är sagda så....

Har ni svårt för att samsas är det rätta att be familjerådgivningen eller vad de nu heter om hjälp. Be dem göra ett förslag. Blir ni båda missnöjda har ni någon att skylla på... Kan vara rätt praktiskt det där.  

Till skillnad från de flesta andra avtal måste umgängesavtal fastställas. Annars kan t ex inte en part begära verkställighet.
Svar på tråden Är skild. Kan min exman tvinga mig att byta veckor vi har barnen?