Diagnos Alopecia Areata
Fick diagnosen Alopecia Areata idag. Har en fläck som kom för två veckor sen. Har aldrig tidigare haft fläckvis håravfall. Håret har även generellt blivit tunnare. Är fortfarande tjockt osv, men jag själv märker ju skillnaden. Skulle säga att det är 1/4 som tunnats ur.
Nu sitter jag här hemma och tänker.. "jaha, och vad nu?" Vad händer? Är det bara att vänta och se? Hur troligt är det att allt hår försvinner? Jag är 25, har för mig att jag läst att prognosen är bättre ju äldre man är när man drabbas. Fläcken har vuxit lite i diameter, men handlar bara om ngn eller några millimeter. Hur fort går det egentligen med alopecia om det blir en större fläck?
Var på dejt i veckan. Killen visste ju inget och säger i slutet av kvällen "vilket vackert hår du har". Jag ville mest bara dö. Hatar den där fläcken! Hatar ovissheten. Blir äcklad av att titta på den och vägrar att röra huden där håret förut fanns. Min läkare pratade om att p-piller kan förvärra så fick sluta äta mina. Vad använder ni andra med alopeci för preventivmedel?
Har säkert skrivit osammanhängande. Men ville mest spy ur mig lite galla.