• Anonym (Alopecia)

Diagnos Alopecia Areata

Fick diagnosen Alopecia Areata idag. Har en fläck som kom för två veckor sen. Har aldrig tidigare haft fläckvis håravfall. Håret har även generellt blivit tunnare. Är fortfarande tjockt osv, men jag själv märker ju skillnaden. Skulle säga att det är 1/4 som tunnats ur. 

Nu sitter jag här hemma och tänker.. "jaha, och vad nu?" Vad händer? Är det bara att vänta och se? Hur troligt är det att allt hår försvinner? Jag är 25, har för mig att jag läst att prognosen är bättre ju äldre man är när man drabbas. Fläcken har vuxit lite i diameter, men handlar bara om ngn eller några millimeter. Hur fort går det egentligen med alopecia om det blir en större fläck?

Var på dejt i veckan. Killen visste ju inget och säger i slutet av kvällen "vilket vackert hår du har". Jag ville mest bara dö. Hatar den där fläcken! Hatar ovissheten. Blir äcklad av att titta på den och vägrar att röra huden där håret förut fanns. Min läkare pratade om att p-piller kan förvärra så fick sluta äta mina. Vad använder ni andra med alopeci för preventivmedel? 

Har säkert skrivit osammanhängande. Men ville mest spy ur mig lite galla.  

• Svar på tråden Diagnos Alopecia Areata
  • Ellinorella

Behöver lätta mitt hjärta.

Jag är en tjej på arton år som idag lever med sjukdomen alopecia areata. Prognosen ser mörk ut då jag både är atopiker (har astma och allergier) och utvecklade min första fläck tidigt i livet - båda faktorerna anses förvärra sjukdomen. Idag har jag ett tjockt guldblont tjockt svall, med två kala enkronors-fläckar som för tillfället går att dölja.

Till sommaren tar jag och mina kompisar studenten och medan de andra planerar resor utomlands och karriärer i nya städer sitter jag och oroar mig för om huruvida jag får behålla mitt hår eller inte. För mig är mitt hår på huvudet något oerhört kärt och centralt i min roll som kvinna. Tankarna om håravfallet tar över vardagen och jag ser sjukdomen alopecia areata som något oerhört mörkt och deprimerande. Vill beskriva det som psykisk terror.
    Sjukdomen går i skov, håret kan växa tillbaka, för att sedan falla av igen på andra ställen.

Ovissheten är det värsta. Det finns inget man kan göra, ingen behandling är erbjuden. Bara en diagnos utan prognos för framtiden. Tanken hade aldrig slagit mig att kanske skulle jag behöva leva ett liv utan hår på huvudet. Sådant händer andra, inte mig.

I hopp om att håret skall växa normalt igen äter jag antihistaminer, antiinflammatoriska tabletter, smörjer med starka kortisoner och dricker vitaminlösningar. Är väl medveten om att det inte finns någon behandlingsmetod med dokumenterad effekt, men hur skall man passivt kunna acceptera den här utvecklingen i livet? 

Snälla någon, håll tummarna för mig...   

:(

. .  

• Anonym (Alopecia)
    Ellinorella skrev 2013-04-04 00:33:24 följande:
    Behöver lätta mitt hjärta.

Jag är en tjej på arton år som idag lever med sjukdomen alopecia areata. Prognosen ser mörk ut då jag både är atopiker (har astma och allergier) och utvecklade min första fläck tidigt i livet - båda faktorerna anses förvärra sjukdomen. Idag har jag ett tjockt guldblont tjockt svall, med två kala enkronors-fläckar som för tillfället går att dölja.

Till sommaren tar jag och mina kompisar studenten och medan de andra planerar resor utomlands och karriärer i nya städer sitter jag och oroar mig för om huruvida jag får behålla mitt hår eller inte. För mig är mitt hår på huvudet något oerhört kärt och centralt i min roll som kvinna. Tankarna om håravfallet tar över vardagen och jag ser sjukdomen alopecia areata som något oerhört mörkt och deprimerande. Vill beskriva det som psykisk terror.
    Sjukdomen går i skov, håret kan växa tillbaka, för att sedan falla av igen på andra ställen.

Ovissheten är det värsta. Det finns inget man kan göra, ingen behandling är erbjuden. Bara en diagnos utan prognos för framtiden. Tanken hade aldrig slagit mig att kanske skulle jag behöva leva ett liv utan hår på huvudet. Sådant händer andra, inte mig.

I hopp om att håret skall växa normalt igen äter jag antihistaminer, antiinflammatoriska tabletter, smörjer med starka kortisoner och dricker vitaminlösningar. Är väl medveten om att det inte finns någon behandlingsmetod med dokumenterad effekt, men hur skall man passivt kunna acceptera den här utvecklingen i livet? 

Snälla någon, håll tummarna för mig...   

:(

. .  
    Jag håller alla tummarna för dig! Jag var ju äldre när jag fick sjukdomen, och kan tänka mig att det är lättare att acceptera och hantera om man är äldre. 

Jag tycker att det är tråkigt att du känner dig så hämmad av håravfallet och att det tar upp så mycket av din tid. Du borde njuta av det liv du nu har framför dig. Håret påverkas ju inte av hur du mår. Det försöker jag tänka iaf. Det spelar ingen roll om jag är ledsen, oroad eller hela tiden tänker på det. Oavsett så ger det mig inte tillbaka håret fortare. Försök att njuta av tiden du har nu istället. Min tanke är "att idag har jag hår, och då är jag glad för det". ta en dag i taget är mitt tips. Går fläckarna att täcka idag? Har du hår idag? Ja, men njut då av det! Vi vet ju inte någon av oss hur morgondagen ser ut, och vi kan inte påverka det. Så bättre att vara glad för det vi har idag :) 

Känn dig inte ensam och försök att komma ihåg att idag är idag. Framtiden är ju alltid oviss :)  
  • Anonym (Alopecia)
    Anonym (hairless) skrev 2013-04-02 08:59:02 följande:
    Nej :( det händer absolut ingenting! Krämar på och allt men inget :( det är liksom helt dött i området.

För dig då?
    Nej, här händer det inte heller mycket. Fläcken har växt. Men jag tog mod till mig häromdagen och gick och klippte mig. Kändes bra faktiskt. Som att att jag accepterade mig själv lite mer. Fläcken är ju en del av mig och nu vågade jag visa det för en frisör som hjälpt mig fixa en frisyr som naturligt (med hjälp av hårspännen så klart) täcker över. 

Jag börjar väl tappa lite hoppet om att få något hår innan sommaren. Men får väl undvika att bada huvudet då :P  
  • Anonym

Jag tappade min första fläck för ett drygt år sedan. När jag gick till VC frågade läkaren: "Men visst har du googlat på det så du vet vad det är." Fick inte så mycket hjälp där men efter tjat så tog de några tester och det visade sig att jag har b12-brist, vet ej om det är relaterat men jag började äta tillskott och har efter det bara hittat en liten fläck till. Jag läste någonstans att stress kan dra igång det hela och jag har jobbat mycket på att stressa ner och framförallt inte ta med mig jobbet hem, hur svårt det än är ibland så måste jag sluta grubbla och lösa problem som kan vänta till morgondagen. Håret på första fläcken (lite större än en femkrona) började växa tillbaka efter ca en månad. Nu till maskeringstips: (funkar dock inte på dem med ljust hår). Jag kammade över hår men flinten sken igenom ändå. Då tog jag en ögonbrynspenna och målade på fläcken så att hårbotten fick samma färg som håret. Jag var 29 när jag fick det här och säger som någon tidigare sagt: jag är glad att det inte hände när jag var 20. Nuförtiden är jag inte lika utseendefixerad som när jag var yngre och även om jag tycker att det är jobbigt så går det att hantera.

• Anonym (Alopecia)
    Anonym skrev 2013-04-06 08:48:27 följande:
    Jag tappade min första fläck för ett drygt år sedan. När jag gick till VC frågade läkaren: "Men visst har du googlat på det så du vet vad det är." Fick inte så mycket hjälp där men efter tjat så tog de några tester och det visade sig att jag har b12-brist, vet ej om det är relaterat men jag började äta tillskott och har efter det bara hittat en liten fläck till. Jag läste någonstans att stress kan dra igång det hela och jag har jobbat mycket på att stressa ner och framförallt inte ta med mig jobbet hem, hur svårt det än är ibland så måste jag sluta grubbla och lösa problem som kan vänta till morgondagen. Håret på första fläcken (lite större än en femkrona) började växa tillbaka efter ca en månad. Nu till maskeringstips: (funkar dock inte på dem med ljust hår). Jag kammade över hår men flinten sken igenom ändå. Då tog jag en ögonbrynspenna och målade på fläcken så att hårbotten fick samma färg som håret. Jag var 29 när jag fick det här och säger som någon tidigare sagt: jag är glad att det inte hände när jag var 20. Nuförtiden är jag inte lika utseendefixerad som när jag var yngre och även om jag tycker att det är jobbigt så går det att hantera.
    Tycker att det är konstigt att de gör så olika! Man måste ju utreda andra faktorer som kan ge håravfall innan man sätter diagnosen. Just dom b12-brist, järnbrist, addisons och problem med sköldkörtel. Min läkare sa att stress kan utlösa en alopecia, men då har man alopecia latent. Den finns alltså redan där men får en "trigger". Däremot så brukar enbart stress ge diffust håravfall.. och trauma kan ge fläckvist håravfall. Men, läkarna verkar ju tycka olika :P 

Jag har en rätt tjock snedbena så det har funkat utan att måla fläcken. Men kanske ska prova så slipper jag oroa mig för att luggen ska glida isär :P Har också märkt att fläcken är svårare att täcka när håret är nytvättat då det är mer flygigt.. får måla och ha smutsigt hår helt enkelt ;)
  • Antebellum

fick min AA diagnos för ca 4 år sedan. Började med en fläck i nacken som min dåvarande sambo upptäckte, och efter det gick det fort.
    Man kan ibland se på film hur cansersjuka drar av tussar från skallen, så var det för mig. Det ville lixom inte sluta lossna..!!

Hudläkaren gav mig krämer och skit jag skulle prova, men var noga med att säga att man egentligen inte VET om nån form av behandling ens funkar, men vissa blir ju bättre, fast det kan ju å andra sidan vara en tillfällighet.
    Med dom orden och oviljan att vara försökskaning, ihop med biverkningar på munherpes! av en kräm man ska ha i skallen, så valde jag att inte ens hämta ut skiten på apoteket.

Jag tappade ungefär 75% av håret, och det gick ungefär 1 - 1½ månad från att fläcken upptäcktes, tills det att jag fick raka av det lilla hår jag hade kvar.
    Det var skönt med rakad skalle, på sommaren iaf, men ens identitet går i grunden och man blir en "nån" bara på nåt vis..

Ungefär 2 år senare kunde jag sluta raka huvudet och håret kom tillbaka.

Nu sitter jag som på nålar igen, är gravid och håret faller av mig precis som sist och oron kommer ju direkt..!

• Anonym (Alopecia)
    Antebellum skrev 2013-04-06 09:26:15 följande:
    fick min AA diagnos för ca 4 år sedan. Började med en fläck i nacken som min dåvarande sambo upptäckte, och efter det gick det fort.
    Man kan ibland se på film hur cansersjuka drar av tussar från skallen, så var det för mig. Det ville lixom inte sluta lossna..!!

Hudläkaren gav mig krämer och skit jag skulle prova, men var noga med att säga att man egentligen inte VET om nån form av behandling ens funkar, men vissa blir ju bättre, fast det kan ju å andra sidan vara en tillfällighet.
    Med dom orden och oviljan att vara försökskaning, ihop med biverkningar på munherpes! av en kräm man ska ha i skallen, så valde jag att inte ens hämta ut skiten på apoteket.

Jag tappade ungefär 75% av håret, och det gick ungefär 1 - 1½ månad från att fläcken upptäcktes, tills det att jag fick raka av det lilla hår jag hade kvar.
    Det var skönt med rakad skalle, på sommaren iaf, men ens identitet går i grunden och man blir en "nån" bara på nåt vis..

Ungefär 2 år senare kunde jag sluta raka huvudet och håret kom tillbaka.

Nu sitter jag som på nålar igen, är gravid och håret faller av mig precis som sist och oron kommer ju direkt..!
    Vad tråkigt att höra! Jag hoppas verkligen att du får behålla mer den här gången :) Men å andra sidan så vet du nu vad som händer och det kanske är lite lugnande att veta att det kom tillbaka förra gången. 

Min läkare pratade om att alopecian kan förvärras vid graviditet eller hormonbehandling, antar att det är det som sker för dig nu? 

Men grattis till graviditeten! :D 
  • Antebellum

Tack Skrattande

Jo det är ju skillnad om jag börjar fläcka igen, när man vet vad det är och allt. Men vad mina läkare har sagt så kan det börja med areata, för att i nästa skov bli totalis, eller universal. Och det skulle ju vara döden för jag vill ju gärna ha tillbaka håret..

Har en bekant som fick areata, nästa skov blev totalis, hon tappade allt hår på huvudet och det kom inte tillbaka Rynkar på näsan Och eftersom jag redan har struma (autoimun sjukdom det med) så går man som på nålar lite grann.
    Än så länge ser jag ingen fläck, så jag är nöjd med det iaf och hoppas att det bara är tillfälligt.

Så jobbigt bara att dom där förbenade hårstråna är precis ÖVERALLT, i överflöd. Både jag och min sambo störs av det då man inte ens kan gå på golvet utan strumpor utan att typ 5 strån ska linda sig mellan tårna och skapa trassel och obehag, haha.

Är du nåt bätte TS, eller har du fläcken kvar..?

• Anonym (Linda)

Jag blir så ledsen när jag läser ;-(

Jag tappade mitt hår fläckvis för ca 7år sen.

Mådde så dåligt....jag kunde sätta upp de så de döljdes väldigt väl...men oron att de ska komma tillbaka gör mig panik slagen ibland.

Vet någon av er egentligen hur sjukdomen fungerar? Kommer de tillbaka....kan man tappa de en gång eller vad är de egentligen som händer?

Jag har ingen annan sjukdom som påverkar.

En tjej jag prata med när jag tappa mitt hår...hon tappade allt sitt hår efter en stor sorg.
    Men har fått behålla de sen....              

• Antebellum
    Anonym (Linda) skrev 2013-04-11 19:35:45 följande:
    Jag blir så ledsen när jag läser ;-(

Jag tappade mitt hår fläckvis för ca 7år sen.

Mådde så dåligt....jag kunde sätta upp de så de döljdes väldigt väl...men oron att de ska komma tillbaka gör mig panik slagen ibland.

Vet någon av er egentligen hur sjukdomen fungerar? Kommer de tillbaka....kan man tappa de en gång eller vad är de egentligen som händer?

Jag har ingen annan sjukdom som påverkar.

En tjej jag prata med när jag tappa mitt hår...hon tappade allt sitt hår efter en stor sorg.
    Men har fått behålla de sen....              
    Vissa drabbas bara en gåbg, och för andra går det i skov, dvs kommer och går. Vissa tappar håret permanent.

Man vet ganska lite om alopecia egentligen, men det kan triggas av psykiskohälsa, stress, sorg ja massor av saker.

Svar på tråden Diagnos Alopecia Areata