• Anonym

    Biverkningar av Atarax

    Hej!

    Har nyligen börjat med Atarax pga sömnproblem(har fruktansvärt mycket ångest på kvällarna/nätterna). 
    Tänkte bara höra med er om ni har fått några biverkningar?  

    Igår efter att jag tog tabletterna blev jag yr, och det är i princip omöjligt att ta sig upp på morgonen, är hur trött som helst. Jag brukar annars inte ha några problem att gå upp på morgonen...

  • Svar på tråden Biverkningar av Atarax
  • Anonym (aldrig mer)

    Hej!
    Efter min skilsmässa fick jag oxå det utskrivet för min stress och ångest. Jag blev skitdrogad av dom, kände mej snurrig, seg och nästan sluddrade... och väääldigt trött. Helt omöjligt att fungera normalt på dom! 
    Fick prova oxascand som fungerade mycket bättre!! Ångesten i bröstet försvann helt och jag kunde slappna av, utan några som helst biverkningar.... prata med din läkare. 

  • Anonym
    pernilla78 skrev 2013-03-22 18:40:57 följande:
    Trötthet är ju de vanliga. Muntorrhet en annan, så borsta noga å använd fluor
    Jo jag läste det, men att jag skulle känna mig så otroligt mycket tröttare trodde jag inte. 
    Har märkt det med muntorrhet, det är läskigt tort på morgonen. Använder dessutom bettskena, inte sådär jättemysigt

     
  • Anonym
    Anonym (aldrig mer) skrev 2013-03-22 18:39:57 följande:
    Hej!
    Efter min skilsmässa fick jag oxå det utskrivet för min stress och ångest. Jag blev skitdrogad av dom, kände mej snurrig, seg och nästan sluddrade... och väääldigt trött. Helt omöjligt att fungera normalt på dom! 
    Fick prova oxascand som fungerade mycket bättre!! Ångesten i bröstet försvann helt och jag kunde slappna av, utan några som helst biverkningar.... prata med din läkare. 
    Hur många tog du? Tog du dem flera gånger om dagen, eller bara på kvällen? 

    Dessa tabletter var bara en tillfällig lösning, min läkare är nämligen på semester och kommer inte tillbaks förrän den 8:e april. Men då har jag en tid, och så ska vi diskutera vilka mediciner jag ska börja med. 
  • Anonym (aldrig mer)
    Anonym skrev 2013-03-22 18:47:59 följande:
    Hur många tog du? Tog du dem flera gånger om dagen, eller bara på kvällen? 

    Dessa tabletter var bara en tillfällig lösning, min läkare är nämligen på semester och kommer inte tillbaks förrän den 8:e april. Men då har jag en tid, och så ska vi diskutera vilka mediciner jag ska börja med. 
    Jag tog en... fick utskrivet 25 mg vilket jag misstänker var på tok för starkt! blev iaf ganska rädd å tog inte fler.....
  • Anonym

    Atarax är mycker svagare än oxsacand......!

    Atarax är i princip sockerpiller enligt mig och många andra..... 

  • Anonym (Två)

    De första två gångerna eller nått blev jag också helt drogad... Sluddrade, kunde knappt gå rak. Men sedan gav det sig, och nu måste jag ta typ två-tre stycken för att jag kanske ska märka någon skillnad! Tar det mot min panikångest

  • Forumdeltagaren

    Hej!

    Jag har också Atarax 25 mg mot ångest. Medicinen hjälper mot ångesten och det räcker oftast med en halv tablett. Tar jag den på eftermiddagen så sover jag riktigt bra kommande natt också.

    Biverkningar som jag får:

    1. Effekten sitter i mer än 12 timmar så jag kör inte bil tidigare än 15 timmar efter intag.
    2. Muntorrhet. Jag brukar använda Fludent (fluortabletter). Det finns Salivin på Apoteket som jag också har provat för att motverka muntorrheten och skydda tänderna.
    3. Jag blir väldigt fumlig och klumpig i händer och fingrar så risken att t.ex välta kaffekoppen ökar!Flört
    4. Lite svårigheter att tala tydligt har förekommit.

    Om man använder Atarax varje dag vänjer sig kroppen och effekter blir inte så stor men om man tar medicinen varannan dag eller ännu mer sällan behöver man inte ta mycket för att få effekt. Det är säkert väldigt individuellt hur man reagerar också. En biverkning som jag har läst om vad gäller Atarax är att man kan få andningsproblem så det är nog klokt att prova sig fram lite försiktigt i början.

  • katten89

    Atarax är kanske ingen toppenmedicin, vissa tycker det funkar bra, andra inte. Alternativet skulle möjligtvis vara propavan. Oxascand är bara en tillfällig lösning, de är narkotikaklassade och beroendeframkallande. Men som sagt, propavan kan vara ett alternativ!

  • Anonym
    Anonym (aldrig mer) skrev 2013-03-22 18:56:49 följande:
    Jag tog en... fick utskrivet 25 mg vilket jag misstänker var på tok för starkt! blev iaf ganska rädd å tog inte fler.....
    Jag ska ta två, men det blev alldeles för starkt. Eller ja, det fungerade. Det gick inte att tänka på någonting, tankarna blev blockerade helt och hållet - Vilket gav mig ångest att jag inte kunde känna någonting. 

    Så nu kör jag på en tablett(25 mg). Tankarna är fortfarande delvis blockerade, men jag kan åtminstone tänkaFlört 
Svar på tråden Biverkningar av Atarax