• Anonym

Biverkningar av Atarax

Hej!

Har nyligen börjat med Atarax pga sömnproblem(har fruktansvärt mycket ångest på kvällarna/nätterna). 
    Tänkte bara höra med er om ni har fått några biverkningar?  

Igår efter att jag tog tabletterna blev jag yr, och det är i princip omöjligt att ta sig upp på morgonen, är hur trött som helst. Jag brukar annars inte ha några problem att gå upp på morgonen...

• Svar på tråden Biverkningar av Atarax
  • Anonym (lurvig)

Jag käkade atarax för att lugna nerverna typ. Jag hade svårt att sova och var alltid stressad. Jag åt atarax i några veckor, men slutade när jag insåg att jag inte hade märkt att det hade gått några veckor............

Jag blev helt lurvig i huvudet av dom, och alla dagar liksom försvann i ett blurr.

Hellre stressad :P 

• Selma1966

Jag blev trött och extremt torr i munnen. Tröttheten gick över efter de första dagarna. Varnades att ta alkohol under den tiden. Följde det nogsamt första omgången men glömde det andra. Då blev jag riktigt trött då det gör jag inte om. Kommer upp på morgonen utan problem, men känner mig luddig i huvudet första timmarna på morgonen. Eftersom jag sällan sover mer än 6 timmar insåg jag att jag bör ta dem tidigare på kvällen...

• Blåbäret0

Jag får också svårt att vakna på morgonen, blir väldigt trött och seg i huvudet! Men efter en tids användning brukar det gå över.

Jag får också hemska mardrömmar av dem...
    Atarax är inte beroende framkallande och en väldigt mild medicin, prova i ett par månader innan du ger upp!

• Elin 885
    Anonym skrev 2013-03-23 20:56:08 följande:
    10 timmar sitter den väl i? Så står det på förpackningen i alla fall. 
    ok 10 timmar då. det är ju från början en allergimedicin att ta vid allergichock.
    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • Elin 885

atarax är från början en allegimedicin så som t ex tavigyl så det är inte så konstigt att man blir seg och dåsig. atarax används i allergisyfte vid t ex allergichock eller nässelfeber.

Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • Sagolina

Använde atarax under en tid för att minska mina allergiproblem och klåda till natten. Tog pillret vid 8, slocknade vid 9 och sov hela natten (gör jag aldrig annars, vaknar alltid någon gång under natten). Kände mig dåsig ännu under förmiddagen, så nog stämmer runt 12h verkan på mig.

Annat än trötthet/dåsighet som jag märkte av var muntorrhet och slapphet i kroppen en stund efter att jag tagit pillret(därför jag lade mig så pass snabbt efter att jag tagit det). 

• Ingegerdb

Jag fick Atarax mot svår klåda i huden. Men klarade inte av att ta den då jag dels blev helt drogad, även om jag tog den på kvällen så satt det i följande dag.

Dessutom när jag sov upplevde jag de allra värsta mardrömmarna och flera gånger råkade jag ut för sömnparalys och låg med öppna ögon utan att kunna röra mig och varje gång jag blinkade kom t ex en mörk skepnad mot mig tills den stod alldeles intill sängen. Eller så "hörde" jag hur någon kom in och jag "visste att det var en mördare och jag kunde inte röra mig. Helt förlamad såg jag den inbillade mördaren gå förbi vårt sovrum och upp mot barnen. Nej jag var inte tokig utan läkaren förklarade att det hette sömnparalys och det var ett tydligt samband med Ataraxen.

Däremot tror jag inte det är så vanligt hoppas att du blir hjälpt av den!

• Anonym

Känner ingen effekt av Atarax längre, förutom yrsel och muntorrhet. Ska alltså ta två st 25 mg, funderar på att ta ytterliggare en. Ska jag höra med min läkare först(hon är dock på semester...) eller är det bara att köra på? 

• Anonym (Erika)

För mig hände det absolut ingenting, trots att jag tog maxdosen. Jag fick varken biverkningar eller mådde bättre av dem. Inget alls hände.

• jessica00

Jag har ätit atarax till och från under två år nu, pga ångest. Det har gett varierande effekt, men nästan alltid hjälpt mig lugna ner mig under mina värsta attacker. Också jag har känt av att det håller i sig även morgonen efter, men eftersom jag vanligtvis tar ataraxen när jag mår som allra värst, kan jag behöva den där lite dåsiga känslan även när jag vaknat upp på morgonen och bearbetat attacken. Så tack och lov har den hjälpt mig (hittills åtminstone) eftersom jag inte vågar mig på något "starkare", trots förfrågningar från läkaren och ibland kanske t.o.m nödvändigt.

Svar på tråden Biverkningar av Atarax