• Anonym

Biverkningar av Atarax

Hej!

Har nyligen börjat med Atarax pga sömnproblem(har fruktansvärt mycket ångest på kvällarna/nätterna). 
    Tänkte bara höra med er om ni har fått några biverkningar?  

Igår efter att jag tog tabletterna blev jag yr, och det är i princip omöjligt att ta sig upp på morgonen, är hur trött som helst. Jag brukar annars inte ha några problem att gå upp på morgonen...

• Svar på tråden Biverkningar av Atarax
  • Anonym

Om man är ovan vid Atarax kan man bli väldigt sömnig av den. Man kan halvera eller dela den på fyra för att inte bli alltför sömnig, men ändå få effekt på ångesten. För mig var det den bästa medicinen mot ångest, och relativt harmlös, egentligen en allergimedicin.

• Anonym (...)

Jag har haft Atarax och ibland tagit dem eftermiddagar - men då en halv för att inte bli så slö. Till natten 25 eller 50mg beroende på hur jag mått.

Tar dem inte längre för att:

a) jag började höra röster under natten - skitläskigt

b) jag "såg" saker när jag hade tagit dem - exempelvis vaknade jag av att dottern gallskrek och kom in till oss, pappan tröstade henne och hon kröp ner mellan oss och somnade efter lite snyftande. När jag skulle lägga armen om henne var hon inte där. Väckte pappan och frågade om han hade gått tillbaka med henne till hennes rum - han tittade yrvaket på mig och frågade om jag hade drömt nåt konstigt.

Att jag sedan var konstant bakis fram till 13-14 på eftermiddagen var förvisso i princip ångestfritt men inte så välfungerande när man måste sätta sig bakom ratten... 

Nu har jag Lergigan istället. Funkar bättre och jag är inte lika seg dagen efter. 

• Elin 885

atarax verkar i 12 timmar ungefär så det är ju inte så konstigt att du har svårt att inte komma upp på morgonen.

Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • Anonym
    Elin 885 skrev 2013-03-23 19:42:33 följande:
    atarax verkar i 12 timmar ungefär så det är ju inte så konstigt att du har svårt att inte komma upp på morgonen.
    10 timmar sitter den väl i? Så står det på förpackningen i alla fall. 
  • Anonym (bara jag?)

är jag typ den enda som knappt reagerar på atarax?? Känns som att ta en panodil typ

• Sadie

Oxascand är ju benzo? Dvs beroendeframkallande.

Jag har massor med Atarax här hemma, kunde inte fortsätta ta dom pga att jag sov hela dagen efter. Märkte inga andra biverkningar men det var ju ganska meningslöst att ta dom då...

* Lova 2006-07-05 * Elsa 2008-01-30 * BF 2013-08-05 *
  • Anonym
    Anonym (bara jag?) skrev 2013-03-23 20:58:58 följande:
    är jag typ den enda som knappt reagerar på atarax?? Känns som att ta en panodil typ
    Det verkar såFlört
  • Forumdeltagaren

Det kanske står på förpackningen att Atarax "sitter i" upp till 10 timmar men jag är säker på att jag känner av Atarax i minst 15 timmar.

• Anonym (Molly)
    Anonym (bara jag?) skrev 2013-03-23 20:58:58 följande:

Nej, de fungerar inte på mig heller.

Inte heller oxascand har den effekt jag skulle vilja. 

Värdelöst. Får börja röka hasch i stället.

• Trialanderror

Dåsig, väldans seg dagen efter och torr i munnen.

Kan väl säga att effekten av dom trappas av efter några gånger men segheten dagen efter verkar alltid vara kvar.

Svar på tråden Biverkningar av Atarax