• Anonym (depp)

Men låt mig vara i fred....!!!!

Jag har en depression. Jag har stort behov av att vara ensam. Ju sämre jag mår, desto mer ensam och i fred vill jag vara. Mina föräldrar respekterar detta och även de flesta av mina vänner utom en.

Nu mailade hon som inte låter mig vara i fred för tre veckor sedan och hade en massa frågor om mitt mående och om hon kanske kunde ta med mig ut på stan eller bara hem till henne eller gå och simma (!) eller så. Hon skrev rätt invecklat om att hon ville hjälpa till men helt ärligt, det känns mest som om hon vill känna sig duktig själv. Nu vet jag att det låter inte helt snällt men det är så det känns. Jag svarade inte på mailet för att jag helt enkelt inte orkar. Jag tar upp kontakten sen när jag mår bättre, alla andra förstår detta så jag tycker att hon också kunde acceptera detta.

Nu idag fick jag ett mail där hon skriver att det känns som om jag inte uppskattar henne och hon vill gärna ha ett svar skriver hon. Vad ska jag skriva om det? Jag orkar inte hålla på och maila och  svara på alla frågor om hur jag mår, jag orkar inte! Samtidigt får jag en aning dåligt samvete, men ändå...hur ska jag svara? Känns ju som om hon gjort en konflikt av det hela nu, så onödigt!

• Svar på tråden Men låt mig vara i fred....!!!!
  • Fiona M

svara, så hon inte får en ursäkt att "tjata" och skriv att du uppskattar omtanken, men att det just nu inte är vad du behöver, och att du är ledsen om det får henne att känna sig sårad.

that's it.

• Anonym (depp)

jag känner bara.....ska jag behöva skriva ut det i klartext????

tack för svaret. 

• Fiona M
    Anonym (depp) skrev 2013-03-23 17:36:06 följande:
    jag känner bara.....ska jag behöva skriva ut det i klartext????

tack för svaret. 
    tyvärr tror jag det.
    alla förstår inte/vill inte förstå.

hoppas du snart mår bättre.
  • Anonym (depp)

tror intejag kommer att svara nu heller. Förstår hon inte detta behov jag har nu så är hon ju kanske inte värd så himla mycket som vän heller, tänker jag. Jag känner att det måste finnas empati i en vänskap och det är ju högst tveksamt om hon har. Jag blir alldeles matt bara jag tänker på hur hon i detta läge tänekr på SINA behov.

• Anonym

Om du vill ha en bra relation till henne när du mår bättre så är det nog smart att göra dig besväret att dra iväg ett mejl på några meningar.

Alla kan inte läsa dina tankar...

Det är inte självklart att den som är deprimerad bara vill vara för sig själv.

Jag vet att man blir väldigt egoistisk av att vara deprimerad (inget illa menat) men försök hitta ett sätt att se dig själv från andras synvinkel i dessa småsaker, utan att för den skull nedvärdera dig själv. Någon önskar svar på ett mejl, såhär i efterhand kan du kanske se att det enklaste hade varit att svara på en gång, även om det hade tagit på krafterna.

• YummyMami

Vill du stå utan vänner sen när du mår bättre så är detta sätt som du kör på toppen! Så kör hårt och lev ensam utan vänner, goda vänner oxå verkar de vara vilka bryr sig om dig. 

Livet liiivet, varje dag något nytt, dyslexiamaniac.bloggplatsen.se
  • Anonym (depp)
    Anonym skrev 2013-03-23 17:41:02 följande:
    Om du vill ha en bra relation till henne när du mår bättre så är det nog smart att göra dig besväret att dra iväg ett mejl på några meningar.

Alla kan inte läsa dina tankar...

Det är inte självklart att den som är deprimerad bara vill vara för sig själv.

Jag vet att man blir väldigt egoistisk av att vara deprimerad (inget illa menat) men försök hitta ett sätt att se dig själv från andras synvinkel i dessa småsaker, utan att för den skull nedvärdera dig själv. Någon önskar svar på ett mejl, såhär i efterhand kan du kanske se att det enklaste hade varit att svara på en gång, även om det hade tagit på krafterna.
    men att vilja vara i fred när man mår dåligt är väl inte så väldigt konstigt. Jag tycker nog det är sånt man förstår av sig själv och inte då mailar och ställer krav, tränger sig på osv. Vet inte hur folk tänker? tackför svaret.
  • Anonym (ja)

Ja, du måste skriva ut det i klartext. Vi som ännu inte varit deprimerade, vi kan inte förstå. Och vi vill så gärna försöka hjälpa till, just genom att föreslå aktiviteter som fika, simning, whatever. Men som frisk är det svårt att faktiskt förstå att man inte orkar/kan ens svara nej på inviterna. Och  det känns jobbigt för den friska utan insikt, när det inte kommer nåt svar alls. Så berätta det kort! På samma sätt som du skrev här t.ex. att du inte orkar nu men hör av dig sen när du kan.

Och om du vill att vännen skall fortsätta höra av sig ibland, så skriv det, men om det bara blir jobbigt, skriv då till vännen att du behöver vara ensam nu men att du hör av dig sen. 

• Anonym (depp)
    YummyMami skrev 2013-03-23 17:43:04 följande:
    Vill du stå utan vänner sen när du mår bättre så är detta sätt som du kör på toppen! Så kör hårt och lev ensam utan vänner, goda vänner oxå verkar de vara vilka bryr sig om dig. 
    jag tyckerbara hon kunde förstå det för egen maskin, detta att jag behöver få slippa ALL kontakt och alla uppmaningar att "hitta på något" eller "förklara för mig hur jag kan hjälpa dig när du mår dåligt" som hon brukar uttrycka sig.
  • YummyMami
    Anonym (depp) skrev 2013-03-23 17:44:59 följande:
    jag tyckerbara hon kunde förstå det för egen maskin, detta att jag behöver få slippa ALL kontakt och alla uppmaningar att "hitta på något" eller "förklara för mig hur jag kan hjälpa dig när du mår dåligt" som hon brukar uttrycka sig.
    Var inte orolig, hon kommer göra det. Och när hon gör det, och en dag mår du bra och hon har förstått och vill inte träffa dig då heller. 
    Livet liiivet, varje dag något nytt, dyslexiamaniac.bloggplatsen.se
Svar på tråden Men låt mig vara i fred....!!!!