• Anonym

Men låt mig vara i fred....!!!!

Om du vill ha en bra relation till henne när du mår bättre så är det nog smart att göra dig besväret att dra iväg ett mejl på några meningar.

Alla kan inte läsa dina tankar...

Det är inte självklart att den som är deprimerad bara vill vara för sig själv.

Jag vet att man blir väldigt egoistisk av att vara deprimerad (inget illa menat) men försök hitta ett sätt att se dig själv från andras synvinkel i dessa småsaker, utan att för den skull nedvärdera dig själv. Någon önskar svar på ett mejl, såhär i efterhand kan du kanske se att det enklaste hade varit att svara på en gång, även om det hade tagit på krafterna.

• Anonym

Jag känner mer spontant att du kan sitta här och förklara vad du tycker om att hon kontaktar dig, då kan du lika gärna skriva det till henne med.

Jag har själv varit i din situation när det gäller depression och det som hjälpte mig var att jag förklarade för mina vänner stt jag hör av mig när jag mår bättre och att jag förstår att de vill hjälpa mig men det enda som hjälper för tillfället är att låta mig ta det i den takt jag vill.

Jag tycker inte att det är riktigt rättvist av dig att det bara handlar om dig och att alla ska förstå dig. För att de ska förstå så måste du förstå de och att de också mår dåligt av att veta att du mår dåligt.

• Anonym
    Anonym (depp) skrev 2013-03-23 17:48:35 följande:
    nog ingen risk att hon tröttnar ....men kanske vore det det bästa för både henne själv och mig.
    Nu är du dum.. Dina vänner är viktigare än din tillfälliga depression.
  • Anonym
    Anonym (depp) skrev 2013-03-23 17:50:05 följande:
    Det är nog detta som är så svårt för mig, att konfrontera direkt och att behöva tala om exakt vad som gäller. Jag är för mesig ibland det vet jag. Jag kan ändå inte känna att jag i detta läge nu ska behöva säga hur jag känner och på köpet få dåligt samvete. Hon kommer ju reagera och jag bara orkar inte!

Men det handlar om din egen hälsa och för att du ska må bättre. Tänk mer på det här viset att om du är rak på sak och berättar för henne så kommer hon kanske ta tills upp(vilket jag iofs inte tror) men sen så kommer hon förstå och ge dig den tid du behöver. På det viset så slipper du känna sån ilska var gång hon hör av sig.
  • Anonym
    Anonym (depp) skrev 2013-03-23 17:40:47 följande:
    tror intejag kommer att svara nu heller. Förstår hon inte detta behov jag har nu så är hon ju kanske inte värd så himla mycket som vän heller, tänker jag. Jag känner att det måste finnas empati i en vänskap och det är ju högst tveksamt om hon har. Jag blir alldeles matt bara jag tänker på hur hon i detta läge tänekr på SINA behov.
    Men vad f-n TS? Vad är du för vän? Jag förstår känslan, jag har också varit sjuk på liknande sätt och haft samma behov av avskildhet. Men din vän är ingen dåligt vän eller empatilös person bara för att hon inte förstår dig just nu. 

DU har också ett ansvar för dina vänner och er vänskap även när du är sjuk och mår dåligt - Och detta inbegriper naturligtvis att vara tydlig med hur du vill ha det och att förklara varför för på ett trevligt sätt. Förklara i snälla ordalag att du är sjuk och behöver avskildhet och att visad omtanke och kontakt stjälper snarare än hjälper just nu. Maila och be henne att inte höra av sig utan vänta på att du gör det när du mår bättre.

Visst om hon inte respekterar ett TYDLIG snällt svar så har du väl all rätt att lacka ur och tröttna på henne, du behöver ju ta hand om dig själv. Men det är lätt att bli egocentrerad när man mår väldigt dåligt, så se till att du beter dig juste och vänskapligt så kan du släppa det här sen.

Må väl! 
  • Anonym
    Anonym (depp) skrev 2013-03-23 18:08:57 följande:
    både och. Vi har trevligt när vi ses när jag mår bättre och vi har gjort många roliga saker ihop. Och så vill jag inte ha en fiende, alltså om hon tar illa upp så kommer det ju vara obehagnligt att ses (vi har gemensamma vänner). Orkar inte tänka så!
    Du gör antaganden:

- Du är hennes "projekt", omtanken är inte genuin utan har mer med henne att göra än med dig.

- Om du skriver "Jag har tyvärr behov av att vara för mig själv och inte umgås nu ett tag framöver, snällt att du tänker på mig, jag hör av mig när jag mår bättre" så kommer det leda till konflikt.

- Du kommer ändå inte vilja umgås med henne när du mår bättre, för hon förstod inte dina behov självmant när du var sjuk.

Jag tycker att samtliga tre antaganden kan ifrågasättas. Man ska inte tro på alla sina bedömningar och idéer när man är deprimerad.
  • Anonym
    Anonym (depp) skrev 2013-03-23 18:39:16 följande:
    Fick ett sms nu där hon skriver att hon är ledsen om hon varit för på, hon har inte velat göra min situation värre. O vad jobbigt det känns nu, det är ju som att hon uppmanar mig att svara! Jag kommer nog inte att skriva tillbaka, hur jag än gör blir det jobbigt känner jag. 

Väldigt mycket du du du. Nä, du mår inte bra, men inte hon heller. O att hon inte mår bra handlar om att hon inte känner sig tillräcklig för dig. Försök se problemet lite från hennes perspektiv med. Vilken riktig vän som hade försökt få sin vän att må bättre. Något annat vore bara konstigt.
  • Anonym
    Anonym (depp) skrev 2013-03-23 18:39:16 följande:
    Fick ett sms nu där hon skriver att hon är ledsen om hon varit för på, hon har inte velat göra min situation värre. O vad jobbigt det känns nu, det är ju som att hon uppmanar mig att svara! Jag kommer nog inte att skriva tillbaka, hur jag än gör blir det jobbigt känner jag. 
    Anonym (depp) skrev 2013-03-23 18:41:48 följande:
    Jag bara känner att omman vet med sig att man varit "för på", är det då smartast att skicka ÄNNU fler sms???

Vissa personer är "på" och känner sig hela tiden tvungna att ta tag i alla problem. De har mycket svårt att avvakta. Jag har en kompis som är sådan och han är världens goaste, menar absolut inget illa osv men det blir ju fel ibland eftersom alla (även friska) inte uppskattar när någon beter sig "intensivt". För en sån person är det helt naturligt att skriva ett till sms där man ber om ursäkt för att man varit på, det är liksom en fortsättning på beteendet att vilja ställa saker till rätta istället för att bara avvakta.

Han fattar verkligen om man säger till honom, och blir absolut inte sur utan tar på sig själv hela skulden.
  • Anonym
    Anonym (depp) skrev 2013-03-23 19:16:47 följande:
    Tycker du att hennes sätt är bevis på bra vänskap? 

Jag tycker att hennes sätt är ett bevis på att hon försöker hjälpa dig. Sen om det är bra vänskap eller inte kan bara du avgöra. Men du ger inte henne möjlighet att vara en bättre vän iom att du inte förklarar för henne hur du egentligen vill att hon ska agera.
  • Anonym
    Anonym (depp) skrev 2013-03-23 19:40:21 följande:
    fast alltså hon vet nog att jag behöver lugn och ro. Hon har hört mig säga det i andra sammanhang och om andra människor och vi har gemensamma vänner om inte annat, som jag är säker på har meddelat henne. Det är som att hon vill något för egen del, jag kan inte komma ifrån det. Och det retar mig samtidigt som jag får dåligt samvete.
    Du orkar sitta här och diskutera om det? Skriv bara ett sms och förklara att du inte orkar vara social men tackar för omtanken.
  • Anonym

Om hon verkligen bryr sig och är en vän vet hon ju att du är deprimerad.. så varför vara oschysst och ställa krav på att du ska förklara för henne varför du inte svarar?
    Låter lite som du säger att hon gör det för sitt eget samvetes skull? Typ "alla sa upp kontakten utom jag!"

• Anonym
    MajaMaria79 skrev 2013-03-24 02:29:45 följande:
    Jag har också varit svårt deprimerad, men jag tycker såhär: man får faktiskt uppföra sig i alla fall.
    Jag tycker det är ganska fräckt av dig att inte svara och säga att du återkommer när du mår bättre. Jag tycker att ditt resonemang bygger mycket på antaganden. Du antar att hon vet att du vill vara själv, du antar att hon ska bli ledsen om du svarar och du antar att det ska bli en konflikt.
    Nej skärp dig och uppför dig. Depression eller inte, man kan skriva ett kort sms ändå.

Hon har ju försökt på alla de sätt hon vet att hjälpa dig, det är ju knappast för att vara taskig hon har försökt kontakta dig. Då kan väl du vara hygglig tillbaka?
    Men hon respekterar ju inte heller att ts vill vara i fred?
  • Anonym
    Anonym (depp) skrev 2013-03-23 17:30:56 följande:
    Jag har en depression. Jag har stort behov av att vara ensam. Ju sämre jag mår, desto mer ensam och i fred vill jag vara. Mina föräldrar respekterar detta och även de flesta av mina vänner utom en.

Nu mailade hon som inte låter mig vara i fred för tre veckor sedan och hade en massa frågor om mitt mående och om hon kanske kunde ta med mig ut på stan eller bara hem till henne eller gå och simma (!) eller så. Hon skrev rätt invecklat om att hon ville hjälpa till men helt ärligt, det känns mest som om hon vill känna sig duktig själv. Nu vet jag att det låter inte helt snällt men det är så det känns. Jag svarade inte på mailet för att jag helt enkelt inte orkar. Jag tar upp kontakten sen när jag mår bättre, alla andra förstår detta så jag tycker att hon också kunde acceptera detta.

Nu idag fick jag ett mail där hon skriver att det känns som om jag inte uppskattar henne och hon vill gärna ha ett svar skriver hon. Vad ska jag skriva om det? Jag orkar inte hålla på och maila och  svara på alla frågor om hur jag mår, jag orkar inte! Samtidigt får jag en aning dåligt samvete, men ändå...hur ska jag svara? Känns ju som om hon gjort en konflikt av det hela nu, så onödigt!
    Om du inte svarar alls så är det inte säkert hon förstår. 
    Kanske du kan skriva typ "Det låter kul med simning och det är snällt att du vill hjälpa mig, men vad jag behöver nu är lugn och ro. Hoppas du kan förstå, jag återkommer när bättre tider kommer!". 
  • Anonym
    Anonym (depp) skrev 2013-03-24 06:52:19 följande:
    bra förslag men just den här tjejen tycker ju att vi är nästan bästisar och hon kommer definitivt att bli sårad av ett sånt svar. Nu ivil jag bara glömma att hon har skrivit, och istället nästn låtsas att jag inte fått hennes meddelande.
    Om hon blir sårad av det så får hon själv ta ansvar för sina känslor. Du har gjort det du borde göra och kan ha ett rent samvete iallafall.
  • Anonym
    Anonym (jessica) skrev 2013-03-24 07:36:55 följande:
    Men snälla TS, denna vännen verkar ju faktiskt bry sig om dig och även om du inte känner att det hon erbjuder kan hjälpa dig så är ju tanken god. Det är inte lätt att veta vad som hjälper för den enskilde, för alla är olika. Jag har själv kämpat med depressioner, och då svarade jag inte i telefonen om det ringde. Däremot svarade jag alltid på sms, och skrev "jag orkar inte prata nu" och då var det ok för de visste att jag iallafall levde och att jag inte bara ignorerade dom. Det tar dig tre sekunder att besvara mailet, du behöver inte ens gå in på hur du mår utan bara skriv "jag är ledsen men jag orkar inte vara social nu. jag hör själv av mig när jag mår bättre". För helt ärligt TS, du kommer stå utan vänner om du totalt ignorerar de som försöker finnas där för dig. Tro mig, jag talar av erfarenhet...

Du har så rätt i det!
Svar på tråden Men låt mig vara i fred....!!!!