• Anonym (depp)

Men låt mig vara i fred....!!!!

Jag har en depression. Jag har stort behov av att vara ensam. Ju sämre jag mår, desto mer ensam och i fred vill jag vara. Mina föräldrar respekterar detta och även de flesta av mina vänner utom en.

Nu mailade hon som inte låter mig vara i fred för tre veckor sedan och hade en massa frågor om mitt mående och om hon kanske kunde ta med mig ut på stan eller bara hem till henne eller gå och simma (!) eller så. Hon skrev rätt invecklat om att hon ville hjälpa till men helt ärligt, det känns mest som om hon vill känna sig duktig själv. Nu vet jag att det låter inte helt snällt men det är så det känns. Jag svarade inte på mailet för att jag helt enkelt inte orkar. Jag tar upp kontakten sen när jag mår bättre, alla andra förstår detta så jag tycker att hon också kunde acceptera detta.

Nu idag fick jag ett mail där hon skriver att det känns som om jag inte uppskattar henne och hon vill gärna ha ett svar skriver hon. Vad ska jag skriva om det? Jag orkar inte hålla på och maila och  svara på alla frågor om hur jag mår, jag orkar inte! Samtidigt får jag en aning dåligt samvete, men ändå...hur ska jag svara? Känns ju som om hon gjort en konflikt av det hela nu, så onödigt!

• Svar på tråden Men låt mig vara i fred....!!!!
  • Anonym (depp)

jag känner bara.....ska jag behöva skriva ut det i klartext????

tack för svaret. 

• Anonym (depp)

tror intejag kommer att svara nu heller. Förstår hon inte detta behov jag har nu så är hon ju kanske inte värd så himla mycket som vän heller, tänker jag. Jag känner att det måste finnas empati i en vänskap och det är ju högst tveksamt om hon har. Jag blir alldeles matt bara jag tänker på hur hon i detta läge tänekr på SINA behov.

• Anonym (depp)
    Anonym skrev 2013-03-23 17:41:02 följande:
    Om du vill ha en bra relation till henne när du mår bättre så är det nog smart att göra dig besväret att dra iväg ett mejl på några meningar.

Alla kan inte läsa dina tankar...

Det är inte självklart att den som är deprimerad bara vill vara för sig själv.

Jag vet att man blir väldigt egoistisk av att vara deprimerad (inget illa menat) men försök hitta ett sätt att se dig själv från andras synvinkel i dessa småsaker, utan att för den skull nedvärdera dig själv. Någon önskar svar på ett mejl, såhär i efterhand kan du kanske se att det enklaste hade varit att svara på en gång, även om det hade tagit på krafterna.
    men att vilja vara i fred när man mår dåligt är väl inte så väldigt konstigt. Jag tycker nog det är sånt man förstår av sig själv och inte då mailar och ställer krav, tränger sig på osv. Vet inte hur folk tänker? tackför svaret.
  • Anonym (depp)
    YummyMami skrev 2013-03-23 17:43:04 följande:
    Vill du stå utan vänner sen när du mår bättre så är detta sätt som du kör på toppen! Så kör hårt och lev ensam utan vänner, goda vänner oxå verkar de vara vilka bryr sig om dig. 
    jag tyckerbara hon kunde förstå det för egen maskin, detta att jag behöver få slippa ALL kontakt och alla uppmaningar att "hitta på något" eller "förklara för mig hur jag kan hjälpa dig när du mår dåligt" som hon brukar uttrycka sig.
  • Anonym (depp)

en gång (inte denna gången utan för några månader sedan) kom hon hit bara utan att ringa först (hon bor i en stad 3 mil bort). Jag släppte in henne men vi bara satt där, jag förstår inte varför hon gör detta. Känns som sagt som att hon försöker vara duktig på min bekostnad och det bara ger mig mer tyngd i livet att jag måste få dåligt samvete övera tt hon nu blir sååårad.

• Anonym (depp)
    YummyMami skrev 2013-03-23 17:46:04 följande:
    Var inte orolig, hon kommer göra det. Och när hon gör det, och en dag mår du bra och hon har förstått och vill inte träffa dig då heller. 
    nog ingen risk att hon tröttnar ....men kanske vore det det bästa för både henne själv och mig.
  • Anonym (depp)
    Anonym skrev 2013-03-23 17:48:22 följande:
    Jag känner mer spontant att du kan sitta här och förklara vad du tycker om att hon kontaktar dig, då kan du lika gärna skriva det till henne med.
    Jag har själv varit i din situation när det gäller depression och det som hjälpte mig var att jag förklarade för mina vänner stt jag hör av mig när jag mår bättre och att jag förstår att de vill hjälpa mig men det enda som hjälper för tillfället är att låta mig ta det i den takt jag vill.
    Jag tycker inte att det är riktigt rättvist av dig att det bara handlar om dig och att alla ska förstå dig. För att de ska förstå så måste du förstå de och att de också mår dåligt av att veta att du mår dåligt.
    Det är nog detta som är så svårt för mig, att konfrontera direkt och att behöva tala om exakt vad som gäller. Jag är för mesig ibland det vet jag. Jag kan ändå inte känna att jag i detta läge nu ska behöva säga hur jag känner och på köpet få dåligt samvete. Hon kommer ju reagera och jag bara orkar inte!
  • Anonym (depp)

hon skrev att hon ser oss som bland de bästa av vänner och att hon vet att jag skullle gjort samma sak för henne om hon mådde dåligt...alltså höra av sig och försöka aktivera och så vidare. Eeehhh, nej?

• Anonym (depp)
    Alexi skrev 2013-03-23 17:53:07 följande:
    Men ärligt. Ofta i typ tidningar mm så uppmuntras alltid omgivningen till deprimerade, sörjande osv att hålla kontakt, visa engagemang, dra ut på altiviteter osv. För att den sommår dåligt inte orkar själv. Hur ska din kompis förstå att du är precis tvärtom och ärligt menar det...??
    för att jag inte svarar?
Svar på tråden Men låt mig vara i fred....!!!!