Inlägg från: Anonym (skitgris?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (skitgris?)

Har ni verkligen behov av att tvätta kläder så ofta?

Jag kan inte låta bli att förundras över folks tvättvanor. Så gott som alla jag känner till klagar över hur mycket tvätt de har och att de aldrig hinner tvätta ikapp innan det fylls på med ännu mer smutstvätt. En del investerar till och med i två maskiner. Vad är det ni tvättar hela tiden?

Vi är två vuxna och två barn (1 och 5 år) i familjen. Jag och maken arbetar i våra privata kläder (dock har vi inget fysiskt arbete som gör oss svettiga om dagarna) och barnen går på förskola. Allihop byter strumpor och trosor/kalsonger dagligen. För oss vuxna kan t-shirts hänga med 2-3 dagar beroende på om man svettats eller inte (med den här ihållande vintern så svettas vi sällan). Vi byter alltid om när vi kommer hem och hoppar i myskläderna. Våra kläder tvättas alltså vid behov, inte per automatik efter en dag.

Barnens kläder byts lite oftare, men de får inte helt nya outfits varje dag om inte kläderna är smutsiga. Minstingen får dock nya kläder varje dag då det kladdas väldigt med mat osv.
    Ytterkläderna tvättar jag vid behov. 
    Till detta kommer träningskläder för oss vuxna, 1-2 uppsättningar i veckan. 
    Sängkläderna tvättas varannan- var tredje vecka. 
    Jag anser nog att vi är en standardfamilj med normalt leverne så att säga  

På oss fyra personer så ligger vi som standard på tre maskiner i veckan. Detta kan ju slå lite olika, men så snittar vi i alla fall.
    Är vi skitgrisar eller vad är det vi missar att tvätta som alla andra tvättar som kör maskiner varje dag?

OBS! Jag förstår självklart att det blir skillnad om man är en stor familj med många barn där alla har fysiska aktiviteter i stor utsträckning, samt om man har djur. Men nu pratar jag om en standardfamilj.         

• Svar på tråden Har ni verkligen behov av att tvätta kläder så ofta?
  • Anonym (skitgris?)
    Majsan70 skrev 2013-03-23 19:34:52 följande:
    Kom igen om några år när barnen har skaffat sig olika fritidsaktiviteter och dessutom drar några större storlekar i kläder..

Härhemma tvättar vi en hel del. Jag o min man, sonen som är 21 , dotter som är 18 och dotter som är 9 år. Sonen tränar fotboll, innebandy och styrketränar. Jag o maken o minsta tjejen är i stallet varenda dag. Dottern tränar även styrka och har gymnastik i skolan. Stora dottern är även hon i stallet vissa dagar samt gymnastiserar i skolan.

MASSA tvätt genererar detta.
    Nja det vet jag inte, när barnen är äldre är förvisso kläderna större, men de lär inte kladda med maten på samma sätt tex. Hade det inte varit för mat eller målarfärgsfläckar så hade kläderna gått att använda fler dagar.

Träningskläder tar ju inte så stor plats i maskinen.

Sen hör till saken att de jag hör sucka över tvätten inte har barn över tio år.   
  • Anonym (skitgris?)
    C R skrev 2013-03-23 19:35:58 följande:
    Barnen (2st) får nya kläder varje dag. Underkläder o strumpor för oss vuxna varje dag. Byter vanliga kläder varje/varannan dag. Sängkläder i tre sängar minst 1 gång per veckan. Likadant handdukar på toaletterna! Badlakarn efter varje dusch, alltså minst 10 st/ vecka så visst blir det en hel del tvätt varje vecka! Men alla är såklart olika!
    Byter du badlakan efter varje dusch?? Varför i hela friden gör man det?
  • Anonym (skitgris?)
    Anonym skrev 2013-03-23 19:39:20 följande:
    Finns flera trådar om detta. Personligen tycker jag det är jättesnuskigt med att inte tvätta sängkläder (och handdukar) varje vecka.

Jag har bekanta som inte gr det och jg tycker att det luktar, ser äckligt ut och är allmänt supervidrigt. Jag vill inte leva så.

Tvättar man inte träningskläder efter varje träning stinker man på gymmet, men märker det inte själv. 
    Vi lägger oss alltid nyduschade, så våra sängkläder blir absolut inte äckliga på en vecka.

Varför skulle man inte märka själv om träningskläder luktar illa?

• Anonym (skitgris?)
    Jag är jag Vem är du skrev 2013-03-23 19:41:35 följande:
    TS, kan du förklara vad standardfamilj är?

Vi är 2 vuxna & 2 barn = dotter 10 år & son 13 år.
    Dottern har gymnastik 2 ggr/vecka i skolan + gymnastik 1 ggn/vecka i gymnastikförening.
    Sonen har gymnastik 2 ggr/vecka i skolan + jujutsu 2 ggr/vecka.
    Maken är jujutsuinstruktör + tränar själv 2 ggr/vecka + gymmet 2 - 3 ggr/vecka.
    Jag tränar på gymmet 2 - 3 ggr/vecka + tar raska promenader varje dag och blir då svettig.             
    standardfamilj för mig = två vuxna och två barn. det förekommer träning för oss vuxna 1-2 ggr per vecka. äldsta barnet har gympa en gång i veckan och ca varannan vecka badhus.

Det du presenterar är en familj som verkar träna i större utsträckning än vad jag tror är vanligt. Då blir det givetvis mer tvätt.  
  • Anonym (skitgris?)
    elyse skrev 2013-03-23 19:44:08 följande:
    Här är vi bara två vuxna, men tvättar 5-6 maskiner i veckan. Som förskollärare kan jag aldrig använda mina kläder två dagar i rad då jag oftast har både snor och mat på kläderna när jag kommer hem.  

5-6 maskiner? tvättar du halvfulla maskiner?
    Majsan70 skrev 2013-03-23 19:46:09 följande:

Jag ler åt din vanföreställning. När de blir äldre skall det bytas kläder för allt möjligt och jodå tränarman fotboll tar kläderna en hel del plats om vintern. tex.

Jag känner massa familjer som beklagar sig för all tvätt o de har medlemmar i alla åldrar.
    det är ingen vanföreställning. Jag är själv uppvuxen i en familj med fem personer och inte sjutton tvättades det i den utsträckning som många pratar om.
  • Anonym (skitgris?)
    Litenåfin skrev 2013-03-23 19:48:42 följande:
    Tre maskiner?
    Varje gång jag tar tag i tvätten blir det minst 1 mörk 30 grader, 1 svart 40 grader 1 kulört 40 grader 1 vit 60 och en svart 60. Utöver det kan det bli sådant som är ömtåligt, udda eller tvättas separat :)
    Sängkläder + handdukar från två badrum tvättas en gång i veckan. Vi bor i hus och jag tvättar 1-2 omgångar i veckan. Tshirts, linnen, toppar
    japp vi snittar på tre maskiner vanligtvis.

det blir alltid en mörk 40 grader och en 60 gradig med strumpor, underkläder och handdukar. den sista maskinen kan utgöra sängkläder, ytterkläder eller annat, men ja, i snitt tre maskiner per vecka.
  • Anonym (skitgris?)
    Elin 885 skrev 2013-03-23 19:52:10 följande:
    ja finns det inget annat som ska köras i 40 när jag kör träningskläder så kör jag endast mina träningskläder.
    Aha, ja det förklarar ju en del...
    Här försöker vi tänka både miljövänligt och ekonomiskt. Vi kör alltid fulla maskiner. 
  • Anonym (skitgris?)
    Anonym skrev 2013-03-23 19:48:28 följande:
    Jag duschar alltid innan jag lägger mig - och jo, sängkläderna blir smutsiga. Sedan kanske du definierar smuts som synlig smuts, det är väl där vi tänker olika.

Så många på gymmet som luktar apa i sina träningskläder med gammal svett så tror jag inte de märker det. Bl a bekanta som "vädrar" kläderna, det luktar illa.

Men, man har ju olika syn på det här med hygien. Nu frågade du i en tråd och jag ger dig svar. Mina t ex föräldrar är "lortgrisar" och byter sängkläder varannan vecka t ex, men inte jag. Jag vill inte leva så, jag tycker det är äckligt. 
    synlig smuts förekommer aldrig i våra sängar, så hade jag resonerat utifrån det så behöver vi aldrig byta

Varför skulle det vara äckligt? Man känner väl när det inte längre känns fräscht..? Tvättar ni "bara för att" istället för vid behov? 
  • Anonym (skitgris?)
    Majsan70 skrev 2013-03-23 19:55:29 följande:
    Då lär ni ha luktat illa TS. Alternativt inte haft några fritidsaktiviteter. När min son har tränat luktar det kattpiss om hela honom och han är totalt genomsvett. Bara som exempel.

Eller så kanske inte alla svettas/luktar som din son? Hört talas om det?

För övrigt kan man i väntan på tvätt hänga ut kläder som luktar extremt. tex när jag höll till i stallet så förvarades kläderna i grovköket. Varför måste man slänga allt i tvätten på en gång?
    k girl skrev 2013-03-23 19:57:09 följande:
    Dock är det inte alltid maskinerna går fulla. Kan ställa in maskinen så den kör ett program för halva maskiner.
    det var ju smart! ska kolla om det går på vår.

• Anonym (skitgris?)

varför byter många handdukar så ofta? man är ju ren när man torkar sig på dem och de hängs upp efter de använts.

• Anonym (skitgris?)
    Dracarys skrev 2013-03-23 20:33:23 följande:
    Herregud vad folk tvättar...

Vi är två personer. Varför vecka tvättar vi 1 maskin med kläder (alla färger, byxor som tröjor) och 1 maskin med lakan / handdukar.

Jag förstår för mitt liv inte varför det ska vara nödvändigt för folk att tvätta hela tiden! En gång i veckan räcker ypperligt. Om vi hade barn skulle jag tippa på att det skulle bli 3 maskiner istället för 2. Möjligen.

Kläderna närmast kroppen (underkläder, strumpor, tights, linne) läggs i tvätten efter 1 användning. Tröjor och byxor när de är synbart skitiga eller efter 2-4 användningar. Sängen tar vi ungefär varannan vecka, så varannan vecka tvättar vi sängkläder och varannan vecka handdukar.

Vad är ni för skitgrisar egentligen, om ni måste tvätta alla kläder efter 1 användning? Det sliter ju något oerhört på kläderna!
    precis så gör vi också och vi har två barn, därav tre maskiner.

Sen håller våra kläder ganska länge också. 
  • Anonym (skitgris?)
    Jag är jag Vem är du skrev 2013-03-23 20:58:18 följande:

Träning i större utsträckning än vanligt?!? 

Skolgymnastiken MÅSTE barnen vara med på........så de skulle inte få ha ngn fritidsaktivitet?!

Min man är jujutsuinstruktör - ska han inte få träna själv, bara instruera?!   

ja din man är instruktör, då tränar han alltså i större utsträckning än vanligt. Det schema som du presenterar, med fysiska aktiviteter ca 5 dagar i veckan tillhör knappast vad som anses vara vanligt.
  • Anonym (skitgris?)

Ni som har erfarenheter av colour catcher, eller vad det heter, kan ni berätta lite mer? Finns det på Ica och vad kostar det?

Kan man verkligen blanda svart och vit tvätt då? Låter ju toppen i så fall! Då kan jag minimera maskinerna ytterligare tror jag  

• Anonym (skitgris?)
    Anonym skrev 2013-03-24 16:43:01 följande:
    Jag köper inte colour catcher. Här sparar jag vita strumpor som det gått hål på, eller gamla lakan som jag klipper i bitar, de använder jag till nya plagg för att se om de färgar eller inte. Färgar plaggen, då fortsätter jag testa tills de slutar färga, och då kan jag tvätta dem med andra plagg. Lite återanvändning av textil också Cool

det var smart! Tack för tipset!
    Anonym skrev 2013-03-24 18:45:11 följande:
    De kläder som barn har på förskolan är rena smitthärden - fattar itne hur man kan använda dem flera dagar på raken. Elvi har alltid byt  om när vi kommit hem. o då har förskolekläderna lagts i tvätten. 

På mitt arbete skulle det inte funka att komma med samma kläder flera dagar i rad, dock tvättas inte alla kläder efter varje gång. 

smitthärd? ja har man läskiga sjukdomar som florerar på förskolan så får man kanske tänka om, men det har inte vi här

nu är sällan barnens kläder i skick att använda två dagar ändå. möjligtvis kan stora killens byxor hänga med en dag till, men lillkillen som sölar med mat och kryper mycket på golven får nya kläder varje dag.  
  • Anonym (skitgris?)
    Jag är jag Vem är du skrev 2013-03-24 20:23:54 följande:

Tack för ditt påhopp men jag kan med glädje meddela dig att jag har INTE lässvårigheter!!
    Har du det eftersom du tror att mina kläder är äckliga? 

haha, nej knappast. du är väldigt tydlig när du skriver med stora bokstäver att det är ÄCKLIGT att gå i samma kläder flera dagar. Jag vet inte vad du grundar den erfarenheten på, rimligen blir ju dina kläder äckliga fort då eftersom du tycker att man måste byta varje dag. Tråkigt att ni inte kan ha era kläder längre än en dag.

Våra kläder blir inte per automatik äckliga efter en användning, men sen är vi väldigt renliga av oss också samt har en fräsch hantering av våra kläder. 
  • Anonym (skitgris?)
    Jag är jag Vem är du skrev 2013-03-24 20:46:30 följande:

Läs om läs rätt förstå rätt - jag skrev att jag TYCKER att det är äckligt. Men tycker är INTE detsamma som att kläderna ÄR äckliga!!
    varför tvättar du då om kläderna är fräscha? verkar ju både oekonomiskt och korkat att tvätta rena kläder..
  • Anonym (skitgris?)
    Anonym (Skitiga?) skrev 2013-03-24 20:50:23 följande:
    Att hänga upp kläder direkt efter användning är ju a och o. Och då menar jag inte in i garderoben direkt utan mer "fritt" över en stol,ett räcke,handdukstork och sånt och sen in i garderob efter minst flera timmar. Vädra utomhus gör också en hel del. Vi har dessutom en kall klädkammare,de vädras nästan bara av att befinna sig där plus att alla finkläder sitter på en klädställning-en sån där som finns i klädbutik för förrförra ägarna hade nämligen klädbutik och lämnade kvar flera ställningar,hyllor och typ byråer. Samma gäller sängen-den ska absolut inte bäddas förrän det gått flera timmar,då får kvalstren fäste i fukten och värmen! Så tar man hand om sina textilier klarar de sig längre. Även strumpor,jag byter absolut inte varje dag. det måste man bara om man går i skor hela dagarna eller har väldig fotsvett vilket varken jag eller maken har.

jag håller med. vi har krokar bak på varje dörr i huset där vi hänger upp våra kläder, därför blir de inte ofräscha. Givetvis blir det skillnad om man kastar dem i hög på golvet...
  • Anonym (skitgris?)
    Harmagedon skrev 2013-03-24 20:55:28 följande:
    Det är intressant att de här trådarna alltid spårar ur. Hygien är alltid känsligt.

Ja du ts. Jag vet inte riktigt hur du gör för att komma undan med tre maskiner i veckan och två små barn. Vi kanske klarar oss med tre maskiner vanliga kläder de flesta veckor. Men lakan och handdukar behöver tvättas varje vecka här. Så har vi ullunderställ och diverse andra pryttlar som ger minst en 30 tvätt i veckan också. Och när man tror det är lugnt så har någon fått nåt mysko på overallen också...
    Ytterkläder försöker jag minimera antal tvättningar på. Enligt Polarn o Pyrets rekommendationer ska de helst torkas av med trasa, vilket jag försöker göra i de flesta fall. När det däremot är lerigt ute och förskolan inte tagit på galonkläder så blir det givetvis oftare.
Svar på tråden Har ni verkligen behov av att tvätta kläder så ofta?