• Anonym (skitgris?)

Har ni verkligen behov av att tvätta kläder så ofta?

Jag kan inte låta bli att förundras över folks tvättvanor. Så gott som alla jag känner till klagar över hur mycket tvätt de har och att de aldrig hinner tvätta ikapp innan det fylls på med ännu mer smutstvätt. En del investerar till och med i två maskiner. Vad är det ni tvättar hela tiden?

Vi är två vuxna och två barn (1 och 5 år) i familjen. Jag och maken arbetar i våra privata kläder (dock har vi inget fysiskt arbete som gör oss svettiga om dagarna) och barnen går på förskola. Allihop byter strumpor och trosor/kalsonger dagligen. För oss vuxna kan t-shirts hänga med 2-3 dagar beroende på om man svettats eller inte (med den här ihållande vintern så svettas vi sällan). Vi byter alltid om när vi kommer hem och hoppar i myskläderna. Våra kläder tvättas alltså vid behov, inte per automatik efter en dag.

Barnens kläder byts lite oftare, men de får inte helt nya outfits varje dag om inte kläderna är smutsiga. Minstingen får dock nya kläder varje dag då det kladdas väldigt med mat osv.
    Ytterkläderna tvättar jag vid behov. 
    Till detta kommer träningskläder för oss vuxna, 1-2 uppsättningar i veckan. 
    Sängkläderna tvättas varannan- var tredje vecka. 
    Jag anser nog att vi är en standardfamilj med normalt leverne så att säga  

På oss fyra personer så ligger vi som standard på tre maskiner i veckan. Detta kan ju slå lite olika, men så snittar vi i alla fall.
    Är vi skitgrisar eller vad är det vi missar att tvätta som alla andra tvättar som kör maskiner varje dag?

OBS! Jag förstår självklart att det blir skillnad om man är en stor familj med många barn där alla har fysiska aktiviteter i stor utsträckning, samt om man har djur. Men nu pratar jag om en standardfamilj.         

• Svar på tråden Har ni verkligen behov av att tvätta kläder så ofta?
  • Majsan70

Kom igen om några år när barnen har skaffat sig olika fritidsaktiviteter och dessutom drar några större storlekar i kläder..

Härhemma tvättar vi en hel del. Jag o min man, sonen som är 21 , dotter som är 18 och dotter som är 9 år. Sonen tränar fotboll, innebandy och styrketränar. Jag o maken o minsta tjejen är i stallet varenda dag. Dottern tränar även styrka och har gymnastik i skolan. Stora dottern är även hon i stallet vissa dagar samt gymnastiserar i skolan.

MASSA tvätt genererar detta.

• C R

Barnen (2st) får nya kläder varje dag. Underkläder o strumpor för oss vuxna varje dag. Byter vanliga kläder varje/varannan dag. Sängkläder i tre sängar minst 1 gång per veckan. Likadant handdukar på toaletterna! Badlakarn efter varje dusch, alltså minst 10 st/ vecka så visst blir det en hel del tvätt varje vecka! Men alla är såklart olika!

• Anonym (skitgris?)
    Majsan70 skrev 2013-03-23 19:34:52 följande:
    Kom igen om några år när barnen har skaffat sig olika fritidsaktiviteter och dessutom drar några större storlekar i kläder..

Härhemma tvättar vi en hel del. Jag o min man, sonen som är 21 , dotter som är 18 och dotter som är 9 år. Sonen tränar fotboll, innebandy och styrketränar. Jag o maken o minsta tjejen är i stallet varenda dag. Dottern tränar även styrka och har gymnastik i skolan. Stora dottern är även hon i stallet vissa dagar samt gymnastiserar i skolan.

MASSA tvätt genererar detta.
    Nja det vet jag inte, när barnen är äldre är förvisso kläderna större, men de lär inte kladda med maten på samma sätt tex. Hade det inte varit för mat eller målarfärgsfläckar så hade kläderna gått att använda fler dagar.

Träningskläder tar ju inte så stor plats i maskinen.

Sen hör till saken att de jag hör sucka över tvätten inte har barn över tio år.   
  • Anonym (skitgris?)
    C R skrev 2013-03-23 19:35:58 följande:
    Barnen (2st) får nya kläder varje dag. Underkläder o strumpor för oss vuxna varje dag. Byter vanliga kläder varje/varannan dag. Sängkläder i tre sängar minst 1 gång per veckan. Likadant handdukar på toaletterna! Badlakarn efter varje dusch, alltså minst 10 st/ vecka så visst blir det en hel del tvätt varje vecka! Men alla är såklart olika!
    Byter du badlakan efter varje dusch?? Varför i hela friden gör man det?
  • Anonym

Finns flera trådar om detta. Personligen tycker jag det är jättesnuskigt med att inte tvätta sängkläder (och handdukar) varje vecka.

Jag har bekanta som inte gr det och jg tycker att det luktar, ser äckligt ut och är allmänt supervidrigt. Jag vill inte leva så.

Tvättar man inte träningskläder efter varje träning stinker man på gymmet, men märker det inte själv. 

• Jag är jag Vem är du

TS, kan du förklara vad standardfamilj är?

Vi är 2 vuxna & 2 barn = dotter 10 år & son 13 år.
    Dottern har gymnastik 2 ggr/vecka i skolan + gymnastik 1 ggn/vecka i gymnastikförening.
    Sonen har gymnastik 2 ggr/vecka i skolan + jujutsu 2 ggr/vecka.
    Maken är jujutsuinstruktör + tränar själv 2 ggr/vecka + gymmet 2 - 3 ggr/vecka.
    Jag tränar på gymmet 2 - 3 ggr/vecka + tar raska promenader varje dag och blir då svettig.             

• Anonym (skitgris?)
    Anonym skrev 2013-03-23 19:39:20 följande:
    Finns flera trådar om detta. Personligen tycker jag det är jättesnuskigt med att inte tvätta sängkläder (och handdukar) varje vecka.

Jag har bekanta som inte gr det och jg tycker att det luktar, ser äckligt ut och är allmänt supervidrigt. Jag vill inte leva så.

Tvättar man inte träningskläder efter varje träning stinker man på gymmet, men märker det inte själv. 
    Vi lägger oss alltid nyduschade, så våra sängkläder blir absolut inte äckliga på en vecka.

Varför skulle man inte märka själv om träningskläder luktar illa?

• Jag är jag Vem är du
    Jag är jag Vem är du skrev 2013-03-23 19:41:35 följande:
    TS, kan du förklara vad standardfamilj är?

Vi är 2 vuxna & 2 barn = dotter 10 år & son 13 år.
    Dottern har gymnastik 2 ggr/vecka i skolan + gymnastik 1 ggn/vecka i gymnastikförening.
    Sonen har gymnastik 2 ggr/vecka i skolan + jujutsu 2 ggr/vecka.
    Maken är jujutsuinstruktör + tränar själv 2 ggr/vecka + gymmet 2 - 3 ggr/vecka.
    Jag tränar på gymmet 2 - 3 ggr/vecka + tar raska promenader varje dag och blir då svettig.             
    Just ja, lakan i 4 sängar byter vi 1 ggn/vecka + badlakan 1 ggn/vecka..........handdukar man torkar händerna på på toa varannan dag, kökshandduk 1 ggn/vecka.
  • elyse

Här är vi bara två vuxna, men tvättar 5-6 maskiner i veckan. Som förskollärare kan jag aldrig använda mina kläder två dagar i rad då jag oftast har både snor och mat på kläderna när jag kommer hem.  

Svar på tråden Har ni verkligen behov av att tvätta kläder så ofta?