sextiotalist skrev 2013-03-24 07:23:42 följande:
Jag hade det en gång i tiden och fick då tipset från anticimex att man vädrar igenom garderoben en gång per när det är minusgrader ute, problemet löst.
Vi har inte massor av kläder hemma. Men vi (tre personer, två vuxna och en tonåring) har en normal vecka 2 60, 2 40 och en 30-tvätt, men krisar det så kan vi fixa två veckor utan bekymmer.
När tonåringen var liten så gick det nog två 40-tvättar till.
För övrigt så förstår jag inte vad det kan förebygga pälsängrar att tvätta ofta. När jag fick in pälsängrar, så var det just ylle som drog, smutstvätten var inte blan de rena kläderna och som jag skrev förut, vädrar man igenom kläderna under den kalla årstiden, så försvinner ängrarna
Pälsänger kan äta på smutstvätt av bomull, men rör inte ren tvätt av bomull. Det var många gånger jag hittade pälsängrarna i tvättkorgen trots att den rengjordes ordentligt mellan varje tvättomgång. Dun, ylle och sådant kan det ju ge sig på oavsett, men det bör hur som helst långtidsförvaras i plast. Sen är det också så att pälsängerägg och larver inte överlever en tvätt, men det överlever i minusgrader. För att bli av med pälsänger måste textilierna frysas i 4-5 dygn, så det räcker ju inte med att vädra. Däremot bör man ju hänga ut alla kläder någon gång per år och rengöra garderober och hyllor ordentligt. Vi fick in pälsängrarna via ventilationen och hade stora problem med det.
Vädring är ju för övrigt toppen, men svårt att göra när man bor i ett höghus utan balkong eller andra vädringsmöjligheter. Det var få gånger jag kände för att hänga ut mina kläder på mattställningen utanför porten.