Inlägg från: Anonym (Skitiga?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Skitiga?)

Har ni verkligen behov av att tvätta kläder så ofta?

Vi får väl räknas som skitiga vi också då. Här hängs kläderna in tills de antingen luktar(ovanligt!),är synligt skitiga eller får anses skitiga-gränsen går typ vid 3 dagars användning. Vissa kläder används ju så sällan att de tvättas en gång per säsong. Jeans ytterst sällan,vi har myskläder inne så de används ju ytterst lite. Maken har arbetskläder som tvättas en gång per vecka i olika maskiner. Hans arbetsbyxor körs en gång per månad,jag väntar tills alla är skitiga. Handdukar och pyjamas byts en gång per vecka,sängkläder varannan vecka. Vår/sommar/höst jobbar vi mycket ute i trädgård och skog och vi har även djur så såna kläder tvättas ju direkt när de är synligt skitiga. Vi hänger upp kläderna direkt vi tar av dem,vilket gör att de inte sunkar ihop av att slängas i högar huller om buller. Handdukar och badhanddukar hängs alltid upp direkt och då håller de en vecka faktiskt.

Men folk överlag tar nog hand om sina textilier dåligt. Hur många har man inte varit hemma hos där badlakan ligger och nästan möglar och kläder slängs i högar på golvet? Då är det klart man inte hänger in dem igen,men en tröja jag använt en kväll hängs absolut in igen-den är ju per definition inte skitig!

Och just det-här blir det väl typ 3 maskiner per vecka också.

• Anonym (Skitiga?)
    Stella Polaris skrev 2013-03-23 23:37:10 följande:
    Hur sorterar ni tvätten ni som tvättar så få maskiner? Jag kör 40 vit. 40 mellanfärg. 40 mörk. 60 vit. 60 mellanfärg. 60 mörk. 30 ljusa. 30 mörka. Ångtvätt på vissa plagg. Ylletvätt på det med ull i. Filtar för sig. Säkert ngt mer också. Kör dock på kortare program om det är lättare smutsat.
    60 vit/ljus
    60 mörk
    40 ljus
    40 mörk
    makens arbetskläder 60,blandar på sin höjd med hans kallingar!
    ibland 40 mellanfärger eller röd/rosa,det är dock sällan
    ytterst sällan 30 med filtar och tjocksockar,herregud,filtar behöver ju inte tvättas ofta

Det mesta tål maskintvätt och det mesta går blanda,det mesta tål 40 även om det står 30. Mycket tål 60 också fast det står 40.
  • Anonym (Skitiga?)

Att hänga upp kläder direkt efter användning är ju a och o. Och då menar jag inte in i garderoben direkt utan mer "fritt" över en stol,ett räcke,handdukstork och sånt och sen in i garderob efter minst flera timmar. Vädra utomhus gör också en hel del. Vi har dessutom en kall klädkammare,de vädras nästan bara av att befinna sig där plus att alla finkläder sitter på en klädställning-en sån där som finns i klädbutik för förrförra ägarna hade nämligen klädbutik och lämnade kvar flera ställningar,hyllor och typ byråer. Samma gäller sängen-den ska absolut inte bäddas förrän det gått flera timmar,då får kvalstren fäste i fukten och värmen! Så tar man hand om sina textilier klarar de sig längre. Även strumpor,jag byter absolut inte varje dag. det måste man bara om man går i skor hela dagarna eller har väldig fotsvett vilket varken jag eller maken har.

Svar på tråden Har ni verkligen behov av att tvätta kläder så ofta?