• Anonym

Har ni verkligen behov av att tvätta kläder så ofta?

Standardfamilj?!?

• Anonym

Finns flera trådar om detta. Personligen tycker jag det är jättesnuskigt med att inte tvätta sängkläder (och handdukar) varje vecka.

Jag har bekanta som inte gr det och jg tycker att det luktar, ser äckligt ut och är allmänt supervidrigt. Jag vill inte leva så.

Tvättar man inte träningskläder efter varje träning stinker man på gymmet, men märker det inte själv. 

• Anonym
    Anonym (skitgris?) skrev 2013-03-23 19:42:05 följande:
    Vi lägger oss alltid nyduschade, så våra sängkläder blir absolut inte äckliga på en vecka.

Varför skulle man inte märka själv om träningskläder luktar illa?

Jag duschar alltid innan jag lägger mig - och jo, sängkläderna blir smutsiga. Sedan kanske du definierar smuts som synlig smuts, det är väl där vi tänker olika.

Så många på gymmet som luktar apa i sina träningskläder med gammal svett så tror jag inte de märker det. Bl a bekanta som "vädrar" kläderna, det luktar illa.

Men, man har ju olika syn på det här med hygien. Nu frågade du i en tråd och jag ger dig svar. Mina t ex föräldrar är "lortgrisar" och byter sängkläder varannan vecka t ex, men inte jag. Jag vill inte leva så, jag tycker det är äckligt. 
  • Anonym

Hos oss tvättas det för jämnan. Alla (fem) byter strumpor och underkläder dagligen. Likaså topp, denna årstid ofta långärmad t-shirt. Byxor byts ett par ggr i veckan. Sedan har jag en aktiv familj dvs träningskläder, träningskläder, träningskläder.... Det cyklas, springs, spelas fotboll, basket och f-n och hans moster. Träningspass, gympa i skolan. Blöta handdukar, fotbollsstrumpor. Ibland bytes lakan, ytterkläder, handdukar, badrumsmattor osv osv. 

Sammanlagt, minst en masking om dagen, i detta hushåll. 

• Anonym
    Pudel skrev 2013-03-23 22:11:21 följande:
    Fattar inte hur folk kan tvätta så lite! Här hemma är vi tre personer. Vi tvättar minst en gång varje dag. Handdukar och sängkläder samt underkläder drar 2 stycken 90-tvättar i veckan (jajamänsan annars dör inte bakterierna). Sedan tvättas gymkläderna en gång i veckan. Vi har också hemmakläder och jobbkläder, hemmakläderna tvättas en gång i veckan men vi har flera ombyten.  Barnets kläder tvättas ju mest hela tiden, men de är inte så stora å andra sidan. Det blir många kräkfläckar här hemma just nu, trots att vi går med kräktraseskydd över ryggen så har vi fina kräkfläckar där mest hela tiden.  Vi har nästan endast naturmaterial i våra kläder och sängkläder.  Sängkläder byts minst en gång- snarare två gånger i veckan. Alla täcken och kuddar tvättas en gång i veckan. (behöver jag säga att vi inte har duntäcken?) Bara det är ju två tvättar.  Handdukar används flera gånger men alla handdukar tvättas minst en gång i veckan.     

Du/ni verkar lida av en smärre bakteriefobi och värnar inte särskilt mycket om miljön. Man kan lugnt tvätta i 60 och få bakteriefri tvätt. Och att tvätta täcken och kuddar varje vecka låter ju bara absurt. Med tanke på att man använder sängkläder så blir kuddarna och täckena enligt mig inte så smutsiga på en vecka så att någon tvätt känns motiverad.
  • Anonym

Vi tvättar 1-2ggr/v och då oftast 3 maskiner (stora, i tvättstuga). 30-tvätt och 2 vanliga. När vi tvättar sängkläder blir det en extra tvättomgång bara för dem eftersom torkmöjligheterna är för dåliga för att kunna torka mer.

Vi byter oftast underkläder och t-shirtar efter en dag men övriga kläder får hänga med tills de blir smutsiga. Tröjor max 1v och jeans max 2v.

Dottern får nya underkläder varje dag men om övriga plagg (mot förmodan) fortfarande skulle vara rena kör vi på dem i ytterligare nån dag, dock max 1v om det är kläder som används dagligen. Eftersom hon är blöjfri blir det ibland mer än ett ombyte ifall det händer en olycka.

Ytterkläder tvättas så sällan som möjligt.

Vi är 2 vuxna och en 2åring.

• Anonym

Vi är två pers och två hundar. Tvättar runt en tvättmaskin / veckan. Det brukar bli två tvättmaskiner varannan vecka ungefär.

• Anonym
    Anonym (skitgris?) skrev 2013-03-23 19:30:42 följande:
    Jag kan inte låta bli att förundras över folks tvättvanor. Så gott som alla jag känner till klagar över hur mycket tvätt de har och att de aldrig hinner tvätta ikapp innan det fylls på med ännu mer smutstvätt. En del investerar till och med i två maskiner. Vad är det ni tvättar hela tiden?

Vi är två vuxna och två barn (1 och 5 år) i familjen. Jag och maken arbetar i våra privata kläder (dock har vi inget fysiskt arbete som gör oss svettiga om dagarna) och barnen går på förskola. Allihop byter strumpor och trosor/kalsonger dagligen. För oss vuxna kan t-shirts hänga med 2-3 dagar beroende på om man svettats eller inte (med den här ihållande vintern så svettas vi sällan). Vi byter alltid om när vi kommer hem och hoppar i myskläderna. Våra kläder tvättas alltså vid behov, inte per automatik efter en dag.

Barnens kläder byts lite oftare, men de får inte helt nya outfits varje dag om inte kläderna är smutsiga. Minstingen får dock nya kläder varje dag då det kladdas väldigt med mat osv.
    Ytterkläderna tvättar jag vid behov. 
    Till detta kommer träningskläder för oss vuxna, 1-2 uppsättningar i veckan. 
    Sängkläderna tvättas varannan- var tredje vecka. 
    Jag anser nog att vi är en standardfamilj med normalt leverne så att säga  

På oss fyra personer så ligger vi som standard på tre maskiner i veckan. Detta kan ju slå lite olika, men så snittar vi i alla fall.
    Är vi skitgrisar eller vad är det vi missar att tvätta som alla andra tvättar som kör maskiner varje dag?

OBS! Jag förstår självklart att det blir skillnad om man är en stor familj med många barn där alla har fysiska aktiviteter i stor utsträckning, samt om man har djur. Men nu pratar jag om en standardfamilj.         
    Vi är två vuxna och två förskolebarn och om vi behöver tvätta dagligen så är det för att vi har för "lite"? kläder! Jag är helt ointresserad av kläder så det blir ofta kläder av typen "slitstark och tålig" som tål daglig tvätt. Om man har flera ombyten så finns det knappast ngn anledning att tvätta dagligen!! om man inte är med i "familjen annorlunda". Jag byter i sängarna varje vecka men tvättar säng-och handdukstvätt  en gång i månaden i vår gemensamma tvättstuga i brf.
  • Anonym

Jag byter handdukar i köket varannan dag, handdukar på två wc varje dag, badlakan en gång i veckan, tvättar sängkläder två gånger i veckan, byter underkläder 1-3 gånger om dagen, tröja byter jag varje dag, byxor tvättas en gång i veckan.. Gubben byter underkläder och tröja varje dag. Vuxna hemmaboende barn tvättar egen tvätt. Det blir nog ca 7-10 maskiner i veckan. Har egen tvättmaskin och tumlare.

• Anonym
    Dracarys skrev 2013-03-24 06:53:11 följande:
    Jag kör allt, blandat, i 40 eller 60. Vitt som svart. Om det inte är ett nytt plagg som färgar, då separerar jag och kör en mörk tvätt tillsammans med det nya plagget.

Tro det eller ej, men om det inte är något väldigt special med plagget och allting är tvättat tidigare, så kan man köra det mesta tillsammans. Det här separerandet är fullkomligt överflödigt.
    Instämmer. Jag gör likadant (mot bättre vetande? men det funkar). Min tonårsdotter däremot har massor med kläder som ska handtvättas eller i vissa fall helst INTE tvättas alls?? Hennes ömtåliga plagg tvättar jag separat i program "handtvätt" (ja det heter så)!
Svar på tråden Har ni verkligen behov av att tvätta kläder så ofta?