Har ni verkligen behov av att tvätta kläder så ofta?
Standardfamilj?!?
Standardfamilj?!?
Finns flera trådar om detta. Personligen tycker jag det är jättesnuskigt med att inte tvätta sängkläder (och handdukar) varje vecka.
Jag har bekanta som inte gr det och jg tycker att det luktar, ser äckligt ut och är allmänt supervidrigt. Jag vill inte leva så.
Tvättar man inte träningskläder efter varje träning stinker man på gymmet, men märker det inte själv.
Hos oss tvättas det för jämnan. Alla (fem) byter strumpor och underkläder dagligen. Likaså topp, denna årstid ofta långärmad t-shirt. Byxor byts ett par ggr i veckan. Sedan har jag en aktiv familj dvs träningskläder, träningskläder, träningskläder.... Det cyklas, springs, spelas fotboll, basket och f-n och hans moster. Träningspass, gympa i skolan. Blöta handdukar, fotbollsstrumpor. Ibland bytes lakan, ytterkläder, handdukar, badrumsmattor osv osv.
Sammanlagt, minst en masking om dagen, i detta hushåll.
Vi tvättar 1-2ggr/v och då oftast 3 maskiner (stora, i tvättstuga). 30-tvätt och 2 vanliga. När vi tvättar sängkläder blir det en extra tvättomgång bara för dem eftersom torkmöjligheterna är för dåliga för att kunna torka mer.
Vi byter oftast underkläder och t-shirtar efter en dag men övriga kläder får hänga med tills de blir smutsiga. Tröjor max 1v och jeans max 2v.
Dottern får nya underkläder varje dag men om övriga plagg (mot förmodan) fortfarande skulle vara rena kör vi på dem i ytterligare nån dag, dock max 1v om det är kläder som används dagligen. Eftersom hon är blöjfri blir det ibland mer än ett ombyte ifall det händer en olycka.
Ytterkläder tvättas så sällan som möjligt.
Vi är 2 vuxna och en 2åring.
Vi är två pers och två hundar. Tvättar runt en tvättmaskin / veckan. Det brukar bli två tvättmaskiner varannan vecka ungefär.
Jag byter handdukar i köket varannan dag, handdukar på två wc varje dag, badlakan en gång i veckan, tvättar sängkläder två gånger i veckan, byter underkläder 1-3 gånger om dagen, tröja byter jag varje dag, byxor tvättas en gång i veckan.. Gubben byter underkläder och tröja varje dag. Vuxna hemmaboende barn tvättar egen tvätt. Det blir nog ca 7-10 maskiner i veckan. Har egen tvättmaskin och tumlare.