Inlägg från: Dracarys |Visa alla inlägg
  • Dracarys

Har ni verkligen behov av att tvätta kläder så ofta?

Herregud vad folk tvättar...

Vi är två personer. Varför vecka tvättar vi 1 maskin med kläder (alla färger, byxor som tröjor) och 1 maskin med lakan / handdukar.

Jag förstår för mitt liv inte varför det ska vara nödvändigt för folk att tvätta hela tiden! En gång i veckan räcker ypperligt. Om vi hade barn skulle jag tippa på att det skulle bli 3 maskiner istället för 2. Möjligen.

Kläderna närmast kroppen (underkläder, strumpor, tights, linne) läggs i tvätten efter 1 användning. Tröjor och byxor när de är synbart skitiga eller efter 2-4 användningar. Sängen tar vi ungefär varannan vecka, så varannan vecka tvättar vi sängkläder och varannan vecka handdukar.

Vad är ni för skitgrisar egentligen, om ni måste tvätta alla kläder efter 1 användning? Det sliter ju något oerhört på kläderna!

• Dracarys
    Smilla75 skrev 2013-03-23 20:37:16 följande:
    Åh vad äckligt det låter att tvätta sängkläder var tredje vecka! Det gör vi varje vecka, något annat otänkbart! Fast barnens varannan, de har pyjamas och fattar inte hur ofräscht det är...

Badlakan 1 gång i veckan.

Underkläder mm blir en del när man har tre barn och likaså kläder. jag skulle inte lägga in använda kläder i garderoben, undantaget kjol/klänning då så vill de inte ha dem snart igen går de ju till tvätt.

Vi kör ca 1 maskin om dagen.      
    Är inte det där lite hyckleri? Att ni låter barnen ligga i något som ni anser vara ofräscht bara för att de inte vet bättre?

Jag har pyjamas jag också, eller nattlinne... ligger ni nakna i sängen eller? I så fall varför?
  • Dracarys

Man måste ju inte tvätta träningskläder efter varje användning! Bra träningskläder kan man använda flera gånger om man hänger upp dem direkt. Och vad spelar det för roll om de luktar lite svett när man tar på sig dem? De är ju bara fräscha i 2 minuter i alla fall, sedan är ju träningen igång.

• Dracarys
    emmasvärld skrev 2013-03-23 22:37:23 följande:
    Vi tvättar minst två maskiner varje dag. Dagens tvättmaskiner är ju väldigt energisnåla och känner av hur mycket tvätt man lägger i och anpassar vattenmängden och tvättrummen så man behöver inte tvätta fulla maskiner längre.
    Men... hur energisnåla de än är, så känns det väl ändå lite överflödigt att tvätta två gånger om dagen? Tvättar du ett plagg åt gången, eller?
  • Dracarys
    Stella Polaris skrev 2013-03-23 23:37:10 följande:
    Hur sorterar ni tvätten ni som tvättar så få maskiner? Jag kör 40 vit. 40 mellanfärg. 40 mörk. 60 vit. 60 mellanfärg. 60 mörk. 30 ljusa. 30 mörka. Ångtvätt på vissa plagg. Ylletvätt på det med ull i. Filtar för sig. Säkert ngt mer också. Kör dock på kortare program om det är lättare smutsat.
    Jag kör allt, blandat, i 40 eller 60. Vitt som svart. Om det inte är ett nytt plagg som färgar, då separerar jag och kör en mörk tvätt tillsammans med det nya plagget.

Tro det eller ej, men om det inte är något väldigt special med plagget och allting är tvättat tidigare, så kan man köra det mesta tillsammans. Det här separerandet är fullkomligt överflödigt.
  • Dracarys
    Anonym skrev 2013-03-24 07:08:23 följande:
    Jag byter handdukar i köket varannan dag, handdukar på två wc varje dag, badlakan en gång i veckan, tvättar sängkläder två gånger i veckan, byter underkläder 1-3 gånger om dagen, tröja byter jag varje dag, byxor tvättas en gång i veckan.. Gubben byter underkläder och tröja varje dag. Vuxna hemmaboende barn tvättar egen tvätt. Det blir nog ca 7-10 maskiner i veckan. Har egen tvättmaskin och tumlare.
    Gör du annat än att tvätta och byta om? Jösses...
  • Dracarys
    k girl skrev 2013-03-24 07:15:51 följande:
    Förresten, är det inte någon av er som har haft pälsänger hemma? Vi hade det i brf jag bodde tidigare, och där fick jag vanan att tvätta ofta eftersom de ger sig på smutsig tvätt men inte ren (annat än ylle och silke).

Angående att ha för lite kläder, så är det säkert. Jag tvättar många gånger för att det behövs kläder och inte för att det fylls en maskin. Men jag förstår inte ändamålsenligheten i att köpa massor av kläder för att slippa tvätta? Sonen har 13 par byxor varav 4 par extra på förskolan, alldeles tillräckligt tycker jag och ändå kan de ta slut.
    Det är väl trevligt att ha såpass mycket kläder att man får en bra rotation på tvätten, så att man slipper känna stressen om att man måste tvätta för att de enda byxorna man äger ligger i tvättkorgen... det är trevligt att ha lite lagom mycket att välja på... och om man kör en tom tvättmaskin får man ändå betala för en full, så i längden kan man till och med tjäna in att köpa ett par plagg så att man fyller en maskin.
  • Dracarys
    Anonym skrev 2013-03-24 07:34:37 följande:
    Japp,jag är allergisk mot kvalster tex. Så tvättar lakan 2ggr/v.
    De barn jag har på skolan,får bara ha sina kläder 1dag,pga allergi och att bakterier kan sitta kvar på kläderna och göra en sjuk dagar senare.
    Kökshandukar och handdukar på toan byter jag varannan dag,minst. Speciellt om barnen haft kompisar hemma. 
    Men jag tycker inte det är jobbigt. En maskin rymmer mycket och lakanen torktumlar jag,så de är ju klara direkt. 
    Det är bättre att vädra mot allergi, än att tvätta...
Svar på tråden Har ni verkligen behov av att tvätta kläder så ofta?