• Anonym

Har ni verkligen behov av att tvätta kläder så ofta?

Dracarys skrev 2013-03-24 07:14:49 följande:
    Gör du annat än att tvätta och byta om? Jösses...
    Ja faktiskt Glad Det tar liksom inte hela dagarna i anspråk. Jösses.. 
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-03-24 07:08:23 följande:
    Jag byter handdukar i köket varannan dag, handdukar på två wc varje dag, badlakan en gång i veckan, tvättar sängkläder två gånger i veckan, byter underkläder 1-3 gånger om dagen, tröja byter jag varje dag, byxor tvättas en gång i veckan.. Gubben byter underkläder och tröja varje dag. Vuxna hemmaboende barn tvättar egen tvätt. Det blir nog ca 7-10 maskiner i veckan. Har egen tvättmaskin och tumlare.
    Inte för att det spelar någon större roll, men antalet maskiner är för två vuxna. Har inte räknat med ungdomens tvätt. Jo förresten, jag tvättar alla  handdukar, det är det enda som hen inte behöver tvätta själv.
  • Anonym
    Dracarys skrev 2013-03-24 07:14:49 följande:
    Gör du annat än att tvätta och byta om? Jösses...
    hahahaha ja vad gäller underkläder så kan man nog nöja sig med att byta EN gång/dag. Om man tränar så kan det bli TVÅ ggr men allt utöver det måste kategoriseras som besatthet?
  • Anonym

Japp,jag är allergisk mot kvalster tex. Så tvättar lakan 2ggr/v.
    De barn jag har på skolan,får bara ha sina kläder 1dag,pga allergi och att bakterier kan sitta kvar på kläderna och göra en sjuk dagar senare.
    Kökshandukar och handdukar på toan byter jag varannan dag,minst. Speciellt om barnen haft kompisar hemma. 
    Men jag tycker inte det är jobbigt. En maskin rymmer mycket och lakanen torktumlar jag,så de är ju klara direkt. 

• Anonym
    Anonym skrev 2013-03-24 07:32:24 följande:
    hahahaha ja vad gäller underkläder så kan man nog nöja sig med att byta EN gång/dag. Om man tränar så kan det bli TVÅ ggr men allt utöver det måste kategoriseras som besatthet?
    Det beror faktiskt på vad jag har gjort under dagen. Har jag tagit en promenad, då byter jag underkläder. Har jag varit ute någon timme och sprungit i affärer, då byter jag underkläder. Har jag varit  hemma hela dagen och skrotat, då räcker det med en gång om dagen. Sen vad gäller trosor så kan det under vissa perioder bli byte upp t till tre gånger, speciellt på sommaren. Besatthet? Nej, men har tung hängande byst och är i kärringåldern. Så vissa dagar känner man sig inte så fräsch trots duschen varje morgon.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-03-24 07:36:07 följande:
    Det beror faktiskt på vad jag har gjort under dagen. Har jag tagit en promenad, då byter jag underkläder. Har jag varit ute någon timme och sprungit i affärer, då byter jag underkläder. Har jag varit  hemma hela dagen och skrotat, då räcker det med en gång om dagen. Sen vad gäller trosor så kan det under vissa perioder bli byte upp t till tre gånger, speciellt på sommaren. Besatthet? Nej, men har tung hängande byst och är i kärringåldern. Så vissa dagar känner man sig inte så fräsch trots duschen varje morgon.
    Om du måste byta underkläder bara du tar en promenad, varför inte använda trosskydd istället?
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-03-24 07:57:35 följande:
    Om du måste byta underkläder bara du tar en promenad, varför inte använda trosskydd istället?
    Hela jag blir svett faktiskt. (I underkläder så räknar jag även med bh) Något mer? Ska förresten ut på en promenad nu, så jag ska sätta på mig rena underkläder nu, och om drygt en halvtimme så åker de av igen Drömmer
  • Anonym
    sextiotalist skrev 2013-03-24 08:06:56 följande:
    Är man i klimateriet så kan man råka ut för saker som inte är så roliga.

En del kan få rejäla vallnigar

• Anonym

Jag köper inte colour catcher. Här sparar jag vita strumpor som det gått hål på, eller gamla lakan som jag klipper i bitar, de använder jag till nya plagg för att se om de färgar eller inte. Färgar plaggen, då fortsätter jag testa tills de slutar färga, och då kan jag tvätta dem med andra plagg. Lite återanvändning av textil också Cool

• Anonym

De kläder som barn har på förskolan är rena smitthärden - fattar itne hur man kan använda dem flera dagar på raken. Elvi har alltid byt  om när vi kommit hem. o då har förskolekläderna lagts i tvätten. 

På mitt arbete skulle det inte funka att komma med samma kläder flera dagar i rad, dock tvättas inte alla kläder efter varje gång. 

• Anonym

För oss, en familj på två vuxna och en treåring blir det väl uppskattningsvis fem, sex maskiner under tvåveckorsperiod. Jag har armsvett som luktar illa och som inte går att vädra bort vilket gör att ja g måste byta den Tröja som jag har närmast kroppen dagligen. Övriga vid behov. Mannen byter t-skirt dagligen. Strumpor och underkläder byts dagligen. jag är en riktig hejare på att skita ner mina kläder. Treåringen skitar väldigt ner sina kläder men ändå blir det inte mer tvätt än så. Så i regel tvättar vi två ljusa maskiner på 60 grader (lakan, tshirtar och underkläder), en mörk 60 ( underkläder och strumpor plus eventuellt annat som kräver 60-tvätt som handdukar, som för övrigt byts minst varannan vecka), en ljus 40(tröjor, treåringens kläder mm) och en mörk 40, ibland 2 (byxor, tröjor mm).

• Anonym

2 vuxna här och vi tvättar när underkläderna tagit slut, så en gång i månaden och då ca 8 tvättar.
    Vit, svart, 2 X kulört, handtvätt, träningskläder/underkläder, handdukar, sängkläder. Det är tråkigt att tvätta så tvätten får ligga på hög ett tag =) Mest min sambos kläder dock, jag gör inte åt lika mycket då jag är arbetslös och mest sitter i myskläder. Tränar gör bara sambon också,

Så ja ca 2 i veckan då.

• Anonym
    Anonym (skitgris?) skrev 2013-03-24 20:22:16 följande:

det var smart! Tack för tipset!

smitthärd? ja har man läskiga sjukdomar som florerar på förskolan så får man kanske tänka om, men det har inte vi här

nu är sällan barnens kläder i skick att använda två dagar ändå. möjligtvis kan stora killens byxor hänga med en dag till, men lillkillen som sölar med mat och kryper mycket på golven får nya kläder varje dag.  

Det går ju ofta smittor på förskolor? Så som ögoninfektioner, magsjukor, förkylningar mm mm mm. Och barnens kläder är smitthärdar. Här har de åkt av så fort de kommit hem, och lagts i tvätten.

Handdukar tvättas ett par gånger i veckan, sängkkläder minst en gång i veckan, alla i familjen tränar så det blir en hel del träningskläder (även om en del av dem enbart kösrs på ett sköljprogram).  Filtar tvättas varannan vecka.
  • Anonym

ts, det undrar jag med! Jag tycker det är sanslöst att tvätta kläderna bara för att man har haft dem en dag, undantaget underkläder.

• Anonym
    sextiotalist skrev 2013-03-25 10:32:15 följande:
    De flesta smitthärdar är virus och virus överlever inte många timmar utanför sitt värddjur. Så om du är rädd förs smitta, hängt ut kläderna på vädring. Ett förkylnigsvirus överlever c:a 7 timmar utanför kroppen
    www.sund.nu/docs/printArtikel.asp?art=116&tem...

(sedan finns det virus som överlever i andra miljöer och i andra värddjur, men ytterst sällan i kläder)

Det gör de ju! Virus kan leva på ytor i veckor, tex calicivirus. Och jo det gäller även textilier.
  • Anonym

Ni som gärna har samma sängkläder i en månad eller mer, och har samma kläder 4 dagar i rad - varför anser ni att det är viktigt att byta underkläder??

• Anonym
    sextiotalist skrev 2013-03-25 10:40:07 följande:
    Nu byter inte vi sängkläder efter en månad eller har kläder i 4 dagar, men underkläderna "tar hand" om det som är smutsigast, dvs flytningar, underlivssvett och annat. Hade jag sovit naken så hade jag nog bytt oftare sängkläder, men jag har pyamas eller liknande på mig, så lakanen är inte direkt mot min kropp.

Det finns tre områden som utsöndrar mer än andra områden, det är fötterna, det är underlivet och under armarna (det senare använder jag deoderant för att motverka), så jag byter underkläder, strumpor och den tröjan jag har närmast kroppen varje dag. Men jag tvättar inte alltid tröjan, jag kan vädra den emellan. 

Ni ligger inte med varann heller?
  • Anonym
    Jag är jag Vem är du skrev 2013-03-24 16:42:23 följande:

Ska vi ge upp vårt liv då?
    Gymnastiken i skolan (2 ggr/vecka för både sonen & dottern) går ju lixom inte att undvika, eller hur?!  Bara för att gymnastik finns med på skolschemat - ska man undvika att ha t.e.x gymnastik som fritidsaktivitet då?
    "Barn av idag" sitter ju så mkt still framför dator & TV men det är kanske bättre?!

Ja, min man är instruktör - och han gillar det. Men ska han bara instruera och inte träna ng själv då,  eller?!

Vem är du att avgöra vad som är normalt eller ej? Jag tycker att det onormalt att gå i samma kläder i flera dagar.....eller rättare sagt ÄCKLIGT!!
    Men jag struntar i om du & din familj har samma kläder i flera dagar - det som är normalt för er är kanske inte det för oss och tvärtom......        

Jag fattar inte varför du blir så arg? Att träna så mycket som ni gör är kanske inte det vanligaste, det betyder väl inte att det är FEL och att ni måte ÄNDRA på nåt? Varför blir du så upprörd?
  • Anonym
    Anonym (skitgris?) skrev 2013-03-23 20:38:26 följande:
    varför byter många handdukar så ofta? man är ju ren när man torkar sig på dem och de hängs upp efter de använts.

För att när man torkar sig med handduken så skaver man ofta av död hud, och det tycker inte jag är så fräscht...?
  • Anonym
    sextiotalist skrev 2013-03-25 11:34:52 följande:
    Vi kladdar inte. Ingen av oss gillar att ha kladdig sex

Kladdar..? Ok. Antar att ingen av er kommer eller att du inte blir så våt?
Svar på tråden Har ni verkligen behov av att tvätta kläder så ofta?