• Mimisi

Maxi-Cosi Mobi - hur länge håller den?

Hej allihop! Funderar på köpa en Mobi och skulle bara kolla med er som har haft den hur länge den höll för era barn, eller om ni kanske känner någon annan som haft den? Det jag skulle vilja veta är ålder, längd och vikt. Stort tack på förhand Solig 

• Svar på tråden Maxi-Cosi Mobi - hur länge håller den?
  • Mimisi
    Sthlm Cicci skrev 2013-03-23 21:38:55 följande:
    Föll lite text bort el nåt? :)
  • Sisisisi

Den var urvuxen redan vid 110 cm, 18 kg och 4 år. Vi hade inte just den utan en annan som blev urvuxen för tidigt så vi har bytt till en större bakåtvänd stol som funkar till 25 kg och 120 cm. Skulle göra det om jag haft Mobin oxå.

• Mimisi
    Sisisisi skrev 2013-03-23 23:36:39 följande:
    Den var urvuxen redan vid 110 cm, 18 kg och 4 år. Vi hade inte just den utan en annan som blev urvuxen för tidigt så vi har bytt till en större bakåtvänd stol som funkar till 25 kg och 120 cm. Skulle göra det om jag haft Mobin oxå.
    OK, vad bra att veta. Undrar också om ditt barn var "normalstort" när ni provade stolen? Man kan ju även fråga sig varför de satt 25 kg på Mobin när den i praktiken ändå bara håller ungefär lika länge som exempelvis Besafe izi kid och Britax Max-fix, dvs. stolar upp till 18 kg.. 
  • Simri

Jag skulle nog inte köpt Mobin med tanke på att den inte håller så länge trots allt. Jag hade nog antingen tagit Max-fix och sedan varit inställd på att byta till en annan bakåtvänd stol, typ Two-way eller Axkid Minikid, eller så hade jag köp Kidzofix från början och haft den tills det var dags att byta till en framåtvänd. Mobin verkar för övrigt vara överskattad...  

• Pumpkin

Min son är snart 3, väger ca 17 kg och är 100 cm lång och han har gott om plats i sin Mobi och kommer kunna ha den länge till som det ser ut nu. Vi valde den främst för lutningsfunktionen, och måste vi byta till en annan bakåtvänd innan vi byter till framåtvänd har det ändå varit värt det just pga lutningsfunktionen. Numera finns det kanske fler och större stolar som har samma funktion, så idag kanske vi hade valt en annan ändå (även om jag inte upplever Mobin som särskilt liten).

Ludvig 100520 - enpumpa.blogspot.com - Lillasyster BF 130504
  • Mimisi
    Pumpkin skrev 2013-03-24 13:06:53 följande:
    Min son är snart 3, väger ca 17 kg och är 100 cm lång och han har gott om plats i sin Mobi och kommer kunna ha den länge till som det ser ut nu. Vi valde den främst för lutningsfunktionen, och måste vi byta till en annan bakåtvänd innan vi byter till framåtvänd har det ändå varit värt det just pga lutningsfunktionen. Numera finns det kanske fler och större stolar som har samma funktion, så idag kanske vi hade valt en annan ändå (även om jag inte upplever Mobin som särskilt liten).
    Vad bra att höra att den är rymlig för er:) Följer din son "normalkurvan" eller är han lite över?
  • Pumpkin
    Mimisi skrev 2013-03-24 14:56:00 följande:
    Vad bra att höra att den är rymlig för er:) Följer din son "normalkurvan" eller är han lite över?

Han ligger en kurva över medelkurvan både på längd och vikt
    Ludvig 100520 - enpumpa.blogspot.com - Lillasyster BF 130504
  • Mimisi

Någon som vet hur länge man kan förvänta sig att använda Mobin om man har normal längd och vikt för åldern?

• Sisisisi
    Mimisi skrev 2013-03-25 21:37:07 följande:
    Någon som vet hur länge man kan förvänta sig att använda Mobin om man har normal längd och vikt för åldern?

Den borde funka till 4,5 år för ett medelstort barn.
  • Gossemamman
    Pumpkin skrev 2013-03-24 13:06:53 följande:
    Hej, vet att tråden är gammal men prova ändå. Jag resonerar precis som du, väljer den för lutningsfunktionen trots att babyproffsen vill sälja Britax Hi-way till mig pga att mobin bara tar 18 kg och britaxen 25 kg.

Jag ska köpa ny stol på torsdag och är inne på maxi cosi mobi pga lutningen för i britax babyskyddet har han mest hängt med huvudet när han somnat och pga detta så har vi inte kunnat åka nånstans knappt sen han föddes (han är 6 månader nu och väger 8995 gram och 70 cm lång). Han HATAR att sitta i sitt babyskydd så därför är lutningen viktig då jag tror det blir bättre om den lutar mer bakåt.
    Behöver man köpa ytterligare en bakåtvänd stol innan det är dags för bälteskudde och han kan sitta framåtvänd eller räcker denna stolen tills det är dags att byta till det?

Vad har ni för bil? Minns du hur mkt din son vägde och hur lång han var när han var 6 månader? Min son är rejäl men jag tror inte han kommer bli så stor då både jag och pappan är korta och "smala" (jag 156cm/50 kg och pappan 174cm/70 kg)

Tack på förhand 
  • Sisisisi
    Gossemamman skrev 2013-09-10 23:00:50 följande:
    Hej, vet att tråden är gammal men prova ändå. Jag resonerar precis som du, väljer den för lutningsfunktionen trots att babyproffsen vill sälja Britax Hi-way till mig pga att mobin bara tar 18 kg och britaxen 25 kg.

Jag ska köpa ny stol på torsdag och är inne på maxi cosi mobi pga lutningen för i britax babyskyddet har han mest hängt med huvudet när han somnat och pga detta så har vi inte kunnat åka nånstans knappt sen han föddes (han är 6 månader nu och väger 8995 gram och 70 cm lång). Han HATAR att sitta i sitt babyskydd så därför är lutningen viktig då jag tror det blir bättre om den lutar mer bakåt.

Behöver man köpa ytterligare en bakåtvänd stol innan det är dags för bälteskudde och han kan sitta framåtvänd eller räcker denna stolen tills det är dags att byta till det?

Vad har ni för bil? Minns du hur mkt din son vägde och hur lång han var när han var 6 månader? Min son är rejäl men jag tror inte han kommer bli så stor då både jag och pappan är korta och "smala" (jag 156cm/50 kg och pappan 174cm/70 kg)

Tack på förhand 

Det är bara nya mobi xp som är godkänd till 18 kg. Du kan fortfarande köpa mobi som är godkänd till 25 kg :) Men min son växte ut mobi på längden när han vägde 18 kg så bara för att den är godkänd till det så funkar den oftast inte så länge.

Jag skulle välja besafe Izi plus istället. Den är godkänd till 25 kg och har längre användningstid än mobi och hiway. Jättebra lutningsläge har den.
    Keep your child rear facing for as long as possible!

• sina

Min snartfyraåring har vuxit ur sin mobi nu - på längden. En bra bit kvar till viktgränsen.

Hon sitter jättebra i sin britax multitech - har aldrig haft något problem med lutningen eller att huvudet faller framåt eller något sånt.

• Gossemamman
    sina skrev 2013-09-21 17:18:12 följande:
    Min snartfyraåring har vuxit ur sin mobi nu - på längden. En bra bit kvar till viktgränsen.

Hon sitter jättebra i sin britax multitech - har aldrig haft något problem med lutningen eller att huvudet faller framåt eller något sånt.
    Okej tack :) 

Vi va o provade ut en bilstol nu och vi fick ha  framsätet så långt fram med den så det blev en Britax Max Way istället :)
Svar på tråden Maxi-Cosi Mobi - hur länge håller den?