• ALLIEVERDO

Behöver köpa bilbarnstol till 9månaders. TIPS TACK..

Hej, jag har en 7.5 månaders som åker i babyskyddet från bvc. Snart är det väl dags att lämna tillbaka det och därför måste jag ju börja kika på bilbarnstolar. Självklart vill man ha den bästaste, men prisklasserna styr ju tyvärr endel :(

Därför, har ni tips på bra bilstolar till ett barn från ca 9månader och att den gärna kan ha stolen sen utan göra ännu ett byte.
    Bytte precis ut bilstol till min 2.5åring för hon inte fick någon vidare plats i den hon satt i. Nu har hon britax 2 way tror jag.eller high way..nej 2 way va det nog :) osäker.. men iaf, den ser ju okej  ut för henne och det står ju faktiskt på den från 6 månaer och 9kg till 25kg.. MEN har svårt att tänka mig att min minsta ska kunna sitta och sova bra i den..den är ju väldigt "fri" till sidorna osv :) Man vill ju gärna ha lite mer stabilt mysigt när de är mindre då de sover.. Men ska testa sätta henne i där sen idag för se hur liten hon ser ut nu

Så snälla har ni tips på vad som är bra och även vad ni inte tycker är bra.
    Kan ni prisklasser eller bra sidor/butiker att köpa ifrån så skriv gärna det också :)   

• Svar på tråden Behöver köpa bilbarnstol till 9månaders. TIPS TACK..
  • George 1

Jag tycker du skall hör med Folksam, ett tag hyrde dom ut stolar. Stolarna var kanon bra, lätta att montera, justerbar höjd på sittsen, solskydd och bäst av allt rullbälten !!!!!
    Barnet satt inte fast utan hade ett visst svängrum. Hade stolarna i 6 år i alla mina bilar.
    En gång misslyckades det i blöjan och " fodret " på stolen blev förstört, fick ett helt nytt för ngr hundra , ny stol.
    Enl deras statistik var denna stol den ända som inte hade haft ett barn som omkom i en trafikolycka.
    Kanske inte ngn bra reklam men säger mkt om tryggheten. 

• Mellanmjölkens land

Jag skulle nog köpa en Hi-way och sen eventuellt låta det yngre barnet ärva two-wayen när det större vuxit ur den. Ett alternativ är Max-Way men jag tycker inte att vår dotter börjat sitta bra i den förrän vid 1,5-2 år.

• Sisisisi

Hiway kostar ca 2000 kr och när den är urvuxen byter du bara till twowayen som storasyskonet har nu.

Lite dyrare stolar som jag gillar är axkid, BeLogic, Besafe och multitech.

• Sisisisi
    George 1 skrev 2013-03-24 15:02:03 följande:
    Jag tycker du skall hör med Folksam, ett tag hyrde dom ut stolar. Stolarna var kanon bra, lätta att montera, justerbar höjd på sittsen, solskydd och bäst av allt rullbälten !!!!!

Barnet satt inte fast utan hade ett visst svängrum. Hade stolarna i 6 år i alla mina bilar.

En gång misslyckades det i blöjan och " fodret " på stolen blev förstört, fick ett helt nytt för ngr hundra , ny stol.

Enl deras statistik var denna stol den ända som inte hade haft ett barn som omkom i en trafikolycka.

Kanske inte ngn bra reklam men säger mkt om tryggheten. 

Visst är det den där lila stolen du menar? Det var några år sen va ? ;) Nu finns det inga stolar med rullbälten, alla har fempunktssele så det var nog inte så säkert med rullbälten, det var väl dessutom trepunkts?
  • George 1
    Sisisisi skrev 2013-03-24 16:29:21 följande:

Visst är det den där lila stolen du menar? Det var några år sen va ? ;) Nu finns det inga stolar med rullbälten, alla har fempunktssele så det var nog inte så säkert med rullbälten, det var väl dessutom trepunkts?
    Rullbälte !!!
    Ring Folksam och hör.
    Lämnade tillbaka min sista för ca 5 år sedan. 
  • Sisisisi
    George 1 skrev 2013-03-24 17:26:48 följande:
    DÄR ÄR STOLEN, med en sovande pojk i !

Bra stol det var och rullbältet var helt super bra !!! 

Den finns definitivt inte kvar. (förutom nån annons på blocket då och då). Stolar godkända före 1995 är dessutom inte längre lagliga att använda.
  • Genuin

Vi har Britax Maxway till vår dotter (4år), vi hade. Vi har även haft Acta Graco Duologic2 som fungerade jättebra till sonen tidigare (han satt i den tills han var ca 4-5, men vi valde att köpa ny till dottern då Duologicen är lite hård i sitsen för dottern, hårt att sitta i om man kör långt.
    Vi har även en Britax Two-way som sonen satt i ett tag (mellan 4-5 och 6 år) men dottern sitter inte bra i den utan ramlar ner med huvet när hon somnar. Likadant med BeSafe izi kid (lite äldre modell som vi hade som extrastol i mormors bil när sonen var liten, alldeles för rak i ryggen och sonens huvud trillade ner när han somnade.

Hoppas att det hjälpte lite :)

Svar på tråden Behöver köpa bilbarnstol till 9månaders. TIPS TACK..