• Anonym (Hjälp)

Överviktig 12åring

Min sambos dotter kom hem en dag och berättade att skolsköterskan hade mätt och vägt henne (rutinkontroll antar jag?) hon är ca 154cm och vägde nästan 60 kg, jag blev ganska chokad först då hon väger 3 kilo mer än mej, och enligt ett bmi för barn var det alldeles för högt kan tillägga att hon inte har kommit in i puburteten än. Visst hon är knubbig och tyvärr har de mesta satt sej på magen och i ansiktet, och hon säger att det har hänt några gånger att de i skolan retar henne. Jag och sambon disskutera sen de här i gårkväll när hon inte var med, vi har disskuterat detta innan men nu känns det som att något borde göras. Maten vi äter hemma är absolut inget fel på, vi äter mycket fisk,fågel,bra kött och grönsaker. Vi äter sällan utemat. Men felet är att hon gillar inte "bra mat" Hon äter allt hon kan komma åt som är gott och hon är ständigt sugen på något. Jag försöker inte köpa hem för mycket godis men då jag har en son som istället är underviktig blir de svårt när han vill ha sitt lördagsgodis tex.

Sen är ett stort problem att hon är mycket hos sin farmor då hon inte vill gå hem själv efter skolan. Hos hennes farmor får hon vad hon vill och de blir mest att hon sitter i deras soffa och äter massa glass, kakor osv, samt att hennes farmor kör omkring på henne hela tiden, vilket vi som tur är nu har lyckats att delvis stoppa. Vi har givitvis disskuterat detta med farmodern, men eftersom hon bakar mycket och ständigt har besök så finns det ju gottheter där jämt. Hon bor också hos sin mamma varannan vecka, och dom har vad jag har förstått ganska dåliga matvanor, hennes mamma kör någon form av lchf diet som dottern tar efter fast med kolhydrater. Så där har vi ingen som helst chans att kunna påverka.

vi har försökt att uppmuntra henne till olika fritids aktiviteter men hon går dit 2 gånger sen vill hon hoppa av. Jag har jätte svårt att hantera situvationen och min sambo också, både jag och sambon är måna om vad vi stoppar i oss och tränar ganska mycket, men dottern verkar inte visa nått intresse för att dra ner på godis osv. Självklart är vår tanke nu till att börja med att inte dra ner på maten utan istället se till att hon äter ordentligt med bra mat så hon slipper suget, chips och liknade bestämmde vi också att försöka undvika i familjen, men igår sa hon tex att hon önskar sig en fritös i födelsedags present, så hon kan göra egna pmmes i, så viljan att gå ner finns hos henne men ändå inte. Tips någon hur jag skal gå tillväga, känner mig kluven när de inte är min dotter, jag vet inte hur jag skall hantera henne riktigt ellr situvationen överlag.

• Svar på tråden Överviktig 12åring
  • Anonym (Anna)
    Anonym skrev 2013-03-26 16:11:43 följande:
    Det låter som en ensam tjej som tröstäter. :(
    Mm, ja det gör det.. !
  • Smartie

TS, är hon inte ALLTFÖR rund kan ni nästan inte göra annat än att låta henne vara och hoppas att det inte eskalerar. Det är svårt att tvinga en 12-åring till saker, hon är förmodligen på väg in i puberteten med allt vad det innebär med frigörelse och identitetskris osv. Men om hon fortsätter att gå upp utan att växa på längden, kommer hon antagligen att må jäkligt psykiskt dåligt om några år och det är heller inte bra för hennes hälsa. Hon börjar dessutom bli så gammal att hon själv kan börja ta ansvar för vad hon äter och hur hon lever, men det gäller att uppmuntra på rätt sätt. Så länge hon bara är lite mullig, verkar dock ett större problem vara att hon inte har några varaktiga vänskapsrelationer och att hon inte rör på sig så mycket. Möjligen kan det hänga ihop. Kanske det är som någon skrev tidigare, kanske hon tröstäter. Synd att hennes mamma inte verkar se problemet, är mamman själv överviktig? Tyvärr är detta ett stort problem i familjer där fetma har "normaliserats". Men jag vet inte vad mer ni (särskilt inte du) kan göra? Du är guld värd som bryr dig så mkt i alla fall!

• Anonym (Hjälp)
    Smartie skrev 2013-03-26 21:51:13 följande:
    TS, är hon inte ALLTFÖR rund kan ni nästan inte göra annat än att låta henne vara och hoppas att det inte eskalerar. Det är svårt att tvinga en 12-åring till saker, hon är förmodligen på väg in i puberteten med allt vad det innebär med frigörelse och identitetskris osv. Men om hon fortsätter att gå upp utan att växa på längden, kommer hon antagligen att må jäkligt psykiskt dåligt om några år och det är heller inte bra för hennes hälsa. Hon börjar dessutom bli så gammal att hon själv kan börja ta ansvar för vad hon äter och hur hon lever, men det gäller att uppmuntra på rätt sätt. Så länge hon bara är lite mullig, verkar dock ett större problem vara att hon inte har några varaktiga vänskapsrelationer och att hon inte rör på sig så mycket. Möjligen kan det hänga ihop. Kanske det är som någon skrev tidigare, kanske hon tröstäter. Synd att hennes mamma inte verkar se problemet, är mamman själv överviktig? Tyvärr är detta ett stort problem i familjer där fetma har "normaliserats". Men jag vet inte vad mer ni (särskilt inte du) kan göra? Du är guld värd som bryr dig så mkt i alla fall!

Nej jag skulle väl inte säga att hon är i riskzonen för fetma utan hon är ganska knubbig och som jag skrev i inlägget så sätter de sig mest i ansiktet och mitt på magen så hon upplevs nog större än om det hade varit mer fördelat på rumpa osv. Sen är hon ju ganska kort också, men som sagt visst kan barn vara knubbiga men jag är rädd för att det blir ännu väre när hon kommer in i puburteten med hormoner, mens osv. Det är ju rätt vanligt att man går upp i vikt i puburteten med de underhudsfett som bildas. Vi tycker också hon har rätten att bestämma vad hon skall äta, vi kan ju inte tvinga i henne viss mat och vi kan ju inte hller hela tiden kontrollera vad hon äter och hon är väl medveten om att de hon stoppar i sig innehåller mycket dåliga fetter och massa socker, hon vet också att det är det man "lägger på sig" Hennes mamma är överviktig men som jag har nämnt tidigare så går hon på massa olika dieter typ LCHF och liknande och dottern tar efter de för hon tror att hon skall gå ner i vikt men hon har ju inte förstått grejen med själva dieten och de är ju heller inte meningen att en 12åring skall göra det. Jag själv är ganska mycket emot dieter då jag försöker leva som jag lär ut (försöker lära dottern också) att det man stoppar i sig blir till något, så dåliga fetter och socker blir till fett och kan leda till diabetes osv. Alttså att man skall inte stoppa i  sig mycket mer utöver de man gör av med. Logiskt och jag märker att hon förstår mig men sen när suget sätter in är allt som bortblåst och hon hamnar på ruta ett igen.
  • Anonym
    Anonym (Hjälp) skrev 2013-03-27 09:10:02 följande:

Nej jag skulle väl inte säga att hon är i riskzonen för fetma utan hon är ganska knubbig och som jag skrev i inlägget så sätter de sig mest i ansiktet och mitt på magen så hon upplevs nog större än om det hade varit mer fördelat på rumpa osv. Sen är hon ju ganska kort också, men som sagt visst kan barn vara knubbiga men jag är rädd för att det blir ännu väre när hon kommer in i puburteten med hormoner, mens osv. Det är ju rätt vanligt att man går upp i vikt i puburteten med de underhudsfett som bildas. Vi tycker också hon har rätten att bestämma vad hon skall äta, vi kan ju inte tvinga i henne viss mat och vi kan ju inte hller hela tiden kontrollera vad hon äter och hon är väl medveten om att de hon stoppar i sig innehåller mycket dåliga fetter och massa socker, hon vet också att det är det man "lägger på sig" Hennes mamma är överviktig men som jag har nämnt tidigare så går hon på massa olika dieter typ LCHF och liknande och dottern tar efter de för hon tror att hon skall gå ner i vikt men hon har ju inte förstått grejen med själva dieten och de är ju heller inte meningen att en 12åring skall göra det. Jag själv är ganska mycket emot dieter då jag försöker leva som jag lär ut (försöker lära dottern också) att det man stoppar i sig blir till något, så dåliga fetter och socker blir till fett och kan leda till diabetes osv. Alttså att man skall inte stoppa i  sig mycket mer utöver de man gör av med. Logiskt och jag märker att hon förstår mig men sen när suget sätter in är allt som bortblåst och hon hamnar på ruta ett igen.
    Enligt barnBMI har hon redan passerat gränsen för fetma.

Vad äter hon för bröd/ ris/pasta hemma hos er och mamman? Bara att byta ut till fullkornsprodukter kan hjälpa, samt att sluta med läsk, glass, bullar under vardagar samt att äta mycket grönsaker (de hon gillar) vid varje måltid.

Man behöver inte vara manisk men man kan hjälpa henne att äta mer rätt. Samt att locka henne att röra på sig med familjecykelturer, testa klättring, paddla kanot, simma eller what ever.
  • Flirpan

Sätt lås på kylskåpet. Ät endast på bestämda tider, och ät rätt. Tvinga ut henne på en promenad en gång om dagen. Inget godis chips dricka osv. Problemet löst.

• Anonym
    Flirpan skrev 2013-03-27 09:17:08 följande:
    Sätt lås på kylskåpet. Ät endast på bestämda tider, och ät rätt. Tvinga ut henne på en promenad en gång om dagen. Inget godis chips dricka osv. Problemet löst.
    Och bädda för en ännu värre ätstörning? Nej, små steg och äta bättre kost, röra sig mer är vad som gäller.
  • MsM84
    Anonym (Hjälp) skrev 2013-03-27 09:10:02 följande:

Du kan inte förvänta dig att en 12-åring ska kunna göra vuxna beslut gällande sin kost. Med vuxna beslut menar jag saker som att hon ska välja att avstå sötsaker eller annat onyttigt för att det har en negativ effekt på hennes långsiktiga hälsa. 

Ni som är de vuxna i hennes liv måste ta besluten åt henne som hon inte är redo att ta. Förslagsvis: 1, se till att minimera allt onödigt sött såsom godis, bakverk och liknande. Det gäller att komma överens med de vuxna omkring henne att hon bara en gång i veckan får något sött. Prata med dottern om att det är viktigt att hon får hälsosamma vanor för att hon ska vara frisk och må bra så hon vet varför, men det är upp till er vuxna att efterhålla det. 2, se till att hon får vettig mat på regelbundna tider. Ni behöver inte sätta henne på diet med extrem mat, men försök att göra vettiga val och lär henne att man behöver inte äta så att man är MÄTT. 3, försök få igång henne på någon aktivitet så hon får röra sig. Passar inte gruppaktiviteter så något mer individuellt.

Även om hennes mamma äter LCHF så betyder det inte att dottern kommer äta dåligt, bara hon ser till att det finns lite grönsaker till maten och inte överdriver fettet till dottern.

Detta är vad jag önskar att mina föräldrar hade gjort för mig när jag var ung, för du vet väl att någon som är överviktig som ungdom är mest sannolikt överviktig hela sitt vuxna liv?  
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym skrev 2013-03-27 09:14:38 följande:
    Enligt barnBMI har hon redan passerat gränsen för fetma.

Vad äter hon för bröd/ ris/pasta hemma hos er och mamman? Bara att byta ut till fullkornsprodukter kan hjälpa, samt att sluta med läsk, glass, bullar under vardagar samt att äta mycket grönsaker (de hon gillar) vid varje måltid.

Man behöver inte vara manisk men man kan hjälpa henne att äta mer rätt. Samt att locka henne att röra på sig med familjecykelturer, testa klättring, paddla kanot, simma eller what ever.

Hon gillar inte så mycket bröd, bara vitt rostbröd och typ vita frallor som man kan värma i micron, men eftersom de äldrig finns vitt bröd hemma hos oss äter hon aldrig mackor här hemma. Vi äter mycket potatis, äter vi ris är de boiling ris, och pasta kan vara spaghetti och typ "skruvar" ibland har vi fullkorns pasta men inte alltid. Hemma hos hennes mamma har vi ingen koll alls och jag har defenetivt INTE något att säga till om där. Bullar och godis är inget vi brukar ha hemma men som sagt de har ju hennes farmor.
  • Kloker

En kompis till mig har en klasskomis som är 13 år och är 2 meter lång och väger ca 150kg. Det är otäckt

• Anonym
    Anonym (Hjälp) skrev 2013-03-27 09:28:19 följande:

Hon gillar inte så mycket bröd, bara vitt rostbröd och typ vita frallor som man kan värma i micron, men eftersom de äldrig finns vitt bröd hemma hos oss äter hon aldrig mackor här hemma. Vi äter mycket potatis, äter vi ris är de boiling ris, och pasta kan vara spaghetti och typ "skruvar" ibland har vi fullkorns pasta men inte alltid. Hemma hos hennes mamma har vi ingen koll alls och jag har defenetivt INTE något att säga till om där. Bullar och godis är inget vi brukar ha hemma men som sagt de har ju hennes farmor.
    Prata med farmor och be pappan prata med mamman. För ingen vill väl att tjejen ska ha fetma hela livet?
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym skrev 2013-03-27 09:31:25 följande:
    Prata med farmor och be pappan prata med mamman. För ingen vill väl att tjejen ska ha fetma hela livet?

Jo som jag nämnde tidigare har vi pratat med farmodern, och de endast vi lyckats få igenom är att hon inte skall skjutsa henne överallt, sen kakor och sånt tar hon sej ju bara. Mamman är väldigt svår och det enda svar vi har fått är att barn ska inte banta eller tänka på va dom äter för dom är barn, sen det här med LCHF är jag inte insatt i eftersom den dieten inte förespråkar min och sambons behov då vi tränar så mycket.
  • Anonym
    Anonym (Hjälp) skrev 2013-03-27 09:40:22 följande:

Jo som jag nämnde tidigare har vi pratat med farmodern, och de endast vi lyckats få igenom är att hon inte skall skjutsa henne överallt, sen kakor och sånt tar hon sej ju bara. Mamman är väldigt svår och det enda svar vi har fått är att barn ska inte banta eller tänka på va dom äter för dom är barn, sen det här med LCHF är jag inte insatt i eftersom den dieten inte förespråkar min och sambons behov då vi tränar så mycket.
    En massa fett är vad LCHF är. Så det är verkligen inte vad tjejen behöver.

Farmor får väl börja säga nej?
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym skrev 2013-03-27 09:42:58 följande:
    En massa fett är vad LCHF är. Så det är verkligen inte vad tjejen behöver.

Farmor får väl börja säga nej?

Jo jag har förstått detta. Farmodr kan inte säga nej, hon är alldeles för snäll och dottern blir aggressiv eller tjatar, hon har ingen respekt för sin farmor överhuvudtaget för hon har alltid fått som hon vill. Innan hon blev förstor för fritids tyckte jag hon skulle gå på fritids i stället för där "leker" man ju mer och äter mat på bestämmda tider, men detta förslag var inte populärt bland överiga släkten.
  • Anonym
    Anonym (Hjälp) skrev 2013-03-27 09:47:28 följande:

Jo jag har förstått detta. Farmodr kan inte säga nej, hon är alldeles för snäll och dottern blir aggressiv eller tjatar, hon har ingen respekt för sin farmor överhuvudtaget för hon har alltid fått som hon vill. Innan hon blev förstor för fritids tyckte jag hon skulle gå på fritids i stället för där "leker" man ju mer och äter mat på bestämmda tider, men detta förslag var inte populärt bland överiga släkten.
    Vad trist! :(

Men tjejen är stor, hon förstår mer än vad de tror. Prata med henne. Försök lära henne hur det hänger ihop med att man mår som man äter och som man rör sig.
Svar på tråden Överviktig 12åring