Överviktig 12åring
Min sambos dotter kom hem en dag och berättade att skolsköterskan hade mätt och vägt henne (rutinkontroll antar jag?) hon är ca 154cm och vägde nästan 60 kg, jag blev ganska chokad först då hon väger 3 kilo mer än mej, och enligt ett bmi för barn var det alldeles för högt kan tillägga att hon inte har kommit in i puburteten än. Visst hon är knubbig och tyvärr har de mesta satt sej på magen och i ansiktet, och hon säger att det har hänt några gånger att de i skolan retar henne. Jag och sambon disskutera sen de här i gårkväll när hon inte var med, vi har disskuterat detta innan men nu känns det som att något borde göras. Maten vi äter hemma är absolut inget fel på, vi äter mycket fisk,fågel,bra kött och grönsaker. Vi äter sällan utemat. Men felet är att hon gillar inte "bra mat" Hon äter allt hon kan komma åt som är gott och hon är ständigt sugen på något. Jag försöker inte köpa hem för mycket godis men då jag har en son som istället är underviktig blir de svårt när han vill ha sitt lördagsgodis tex.
Sen är ett stort problem att hon är mycket hos sin farmor då hon inte vill gå hem själv efter skolan. Hos hennes farmor får hon vad hon vill och de blir mest att hon sitter i deras soffa och äter massa glass, kakor osv, samt att hennes farmor kör omkring på henne hela tiden, vilket vi som tur är nu har lyckats att delvis stoppa. Vi har givitvis disskuterat detta med farmodern, men eftersom hon bakar mycket och ständigt har besök så finns det ju gottheter där jämt. Hon bor också hos sin mamma varannan vecka, och dom har vad jag har förstått ganska dåliga matvanor, hennes mamma kör någon form av lchf diet som dottern tar efter fast med kolhydrater. Så där har vi ingen som helst chans att kunna påverka.
vi har försökt att uppmuntra henne till olika fritids aktiviteter men hon går dit 2 gånger sen vill hon hoppa av. Jag har jätte svårt att hantera situvationen och min sambo också, både jag och sambon är måna om vad vi stoppar i oss och tränar ganska mycket, men dottern verkar inte visa nått intresse för att dra ner på godis osv. Självklart är vår tanke nu till att börja med att inte dra ner på maten utan istället se till att hon äter ordentligt med bra mat så hon slipper suget, chips och liknade bestämmde vi också att försöka undvika i familjen, men igår sa hon tex att hon önskar sig en fritös i födelsedags present, så hon kan göra egna pmmes i, så viljan att gå ner finns hos henne men ändå inte. Tips någon hur jag skal gå tillväga, känner mig kluven när de inte är min dotter, jag vet inte hur jag skall hantera henne riktigt ellr situvationen överlag.