• QnA

Vid vilken ålder lärde sig ditt barn att läsa?

När förstod barnet att bokstäver hänger ihop med ljud och lärde sig läsa? Inte nödvändigtvis avancerade texter men i alla fall enkla ord.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vid vilken ålder lärde sig ditt barn att läsa?
  • cosinus

Röstade 6-7. De har vid 5-6 fixat de enklaste orden. Vid sex har de fixat de flesta ord men det har tagit tid så de har inte läst texter utan mer enstaka ord och väldigt enkla böcker (typ max boll)

• QnA
    Den obotliga pessimisten skrev 2013-03-26 21:10:55 följande:
    Jag anstränger mig för att inte lära henne det. Jag vill att hon ska lära sig det i skolan!
    Får jag fråga varför?
  • Den obotliga pessimisten
    QnA skrev 2013-03-26 21:11:59 följande:
    Får jag fråga varför?
    Jag själv kunde läsa, skriva och till och med lösa andragradsekvationer innan jag började skolan. Det blev liksom inget kul då, man fick bara sitta och titta på de andra. Dessutom har forskning visat att läsning före sju års ålder förstör andra delar av hjärnan.
  • Lotten93

Jag har inga barn än, men jag själv lärde mig att läsa väldigt tidigt. Kunde läsa barnböcker helt själv redan när jag var tre år. Det kan dock ha mycket att göra med att jag har väldigt stor familj, är yngst och mina syskon hade nyligen börjat skolan vid den tiden. Det var deras favoritlek, att leka skola med mig, så jag lärde mig ju mycket där. :P

• Liverithe

Min dotter fyller fyra om en månad och kan läsa enkla ord , som OST, SOL, SÖT osv. Hon älskar böcker så det har mest kommit av sig själv.

• Mercurialis

Min äldste har precis fyllt sex år. Sedan i julas har han så smått börjat ljuda sig igenom skrivna ord. Ibland kan han tolka ordet som han har läst, ibland inte. Han är inte jätteintresserad av att lära sig läsa men han tycker om språkarbetet som de har på förskolan.

I höstas skrev han ett brev till tomten. Han sade ord för ord, ljudade sig igenom dem och skrev sedan ett ord i taget tills brevet var färdigt. 

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
Svar på tråden Vid vilken ålder lärde sig ditt barn att läsa?