Har man en demonterbar dragkrok så måste den fungerar som den ska.
Sitter den fast pga rost eller låsningen inte fungerar så finns det risk att den lossnar.
Den ska kunna tas bort med enkla handgrepp utan verktyg. Gör den inte det så är det fel på den.
Dohgon skrev 2013-03-27 11:33:50 följande:
besiktigade bilen idag, de flesta problem var jag med på, bromsar som skall bytas osv så inga större bekymmer.
Men så kollar han på dragkroken och frågar om det är fast eller avtagbar, jag svarar ärligt att jag inte vet då jag inte tänkt på det. det finns en dragkrok så mycket vet jag.
Han säger att det ser ut som en avtagbar och får anmärkning på att en grej fattas så man inte kan få av den,
kollade nu när jag kom tillbaka på transportstyrelsen och där står det
Kopplingsanordning : KULA
vilket betyder att den är fast. Kan de verkligen ge en anmärkning på att en dragkrok ej kan tas lös om det är reggat som en fast?!
Vilket märke är det på din krok?
Att det står kula i regbeviset är endast för att visa att bilen är utrustad med kula.
Ja dom ska ge anmärkning eller göra en regbeiktning om man har bytt från fast monterad kula till en som
är demonterbar eller tvärtom. Varför det spelar roll vet jag inte. Det är inte besiktningsföretagen som hittar på reglerna utan det är Transportstyrelsen.
Är det något man funderar på så kan man ju alltid prata med personalen på det stället man besiktade bilen
eller vända sig till ett annat besiktningsföretag om man inte tyckte dom första var bra.