• Dohgon

Kopplingsanordning : KULA dragkrok. anmärkning på besiktning att den kärvar?!

besiktigade bilen idag, de flesta problem var jag med på, bromsar som skall bytas osv så inga större bekymmer.
    Men så kollar han på dragkroken och frågar om det är fast eller avtagbar, jag svarar ärligt att jag inte vet då jag inte tänkt på det. det finns en dragkrok så mycket vet jag.
    Han säger att det ser ut som en avtagbar och får anmärkning på att en grej fattas så man inte kan få av den,
    kollade nu när jag kom tillbaka på transportstyrelsen och där står det

Kopplingsanordning : KULA
    vilket betyder att den är fast. Kan de verkligen ge en anmärkning på att en dragkrok ej kan tas lös om det är reggat som en fast?! 

• Svar på tråden Kopplingsanordning : KULA dragkrok. anmärkning på besiktning att den kärvar?!
  • paret

Låter underligt då bilprovningen ska ha sånt i sin dator.
    Du får kontakta staionen igen.

• Ulf Harrys Farsa
    Dohgon skrev 2013-03-27 11:33:50 följande:
    besiktigade bilen idag, de flesta problem var jag med på, bromsar som skall bytas osv så inga större bekymmer.
    Men så kollar han på dragkroken och frågar om det är fast eller avtagbar, jag svarar ärligt att jag inte vet då jag inte tänkt på det. det finns en dragkrok så mycket vet jag.
    Han säger att det ser ut som en avtagbar och får anmärkning på att en grej fattas så man inte kan få av den,

vilket betyder att den är fast. Kan de verkligen ge en anmärkning på att en dragkrok ej kan tas lös om det är reggat som en fast?! 
    det står nog kula på alla, på en lastbil står det förmodligen dragsko eller dragstång.
  • paret
    Ulf Harrys Farsa skrev 2013-04-02 18:52:16 följande:
    det står nog kula på alla, på en lastbil står det förmodligen dragsko eller dragstång.

Nja, flera år sen nu vi hade nån bil med lös, men tror det står avtagbar då, står nåt som visar det är en lös i alla fall.
  • Tom Araya

Är anordning för dragande av släpfordon monterat står det i registreringsbeviset.

Anordningen har två väsentliga delar och det ena är någon form av balk eller liknande som är monterat i bärande delar bak på bilen, denna monterar man ej bort.
    Den andra delen är själva dragkroken/kulan som kan vara fästad i balken med någon typ av fäste som gör att den antingen kan monteras bort helt eller kan vikas in och detta ska man så vitt jag vet kunna göra utan verktyg.
    Denna låsanordning måste underhållas (rengöras och smörjas) för att fungera. Fungerar den inte får man nedslag från bilprovningen. Detta är för att så länge du har draganordningen i registreringsbeviset ska den fungera som tänkt.

I princip skulle du kunna ta bort kroken/kula (men låta balken med fästanordning sitta kvar) och göra en registreringsbesiktning där du får draganordning bortplockat på registreringsbeviset men då får du heller inte dra släp med bilen.

• Dohgon

tack för svar. men som någon skrev så har jag hört av flera att det står så i nästan alla nu mer.
    Kommer åka till skroten och skaffa en ny dragkrok helt enkelt, då blir det iaf inte allt för dyr historia av det med tanke på att det var lite annat att fixa med också =)

kommer inte regga om den så att de ninte har, köpte ju bilen av några olika anledningar.
    1 kombi
    2 abs bromsar
    3 drag
    4 centrallås =p

• Topps

Har man en demonterbar dragkrok så måste den fungerar som den ska. 

Sitter den fast pga rost eller låsningen inte fungerar så finns det risk att den lossnar. 

Den ska kunna tas bort med enkla handgrepp utan verktyg. Gör den inte det så är det fel på den. 

Dohgon skrev 2013-03-27 11:33:50 följande:

Vilket märke är det på din krok? 
    Att det står kula i regbeviset är endast för att visa att bilen är utrustad med kula. 

Ja dom ska ge anmärkning eller göra en regbeiktning om man har bytt från fast monterad kula till en som 
    är demonterbar eller tvärtom. Varför det spelar roll vet jag inte. Det är inte besiktningsföretagen som hittar på reglerna utan det är Transportstyrelsen. 

Är det något man funderar på så kan man ju alltid prata med personalen på det stället man besiktade bilen
    eller vända sig till ett annat besiktningsföretag om man inte tyckte dom första var bra. 

• Nyfikna72

Man behöver ju knappast byta hela kroken för att den är trasig? Till vissa krokar går det att köpa låsdelen som reservdel. Allt beror ju på vilken typ det är och vad som är trasigt

• Topps
    Nyfikna72 skrev 2013-04-07 17:29:46 följande:
    Man behöver ju knappast byta hela kroken för att den är trasig? Till vissa krokar går det att köpa låsdelen som reservdel. Allt beror ju på vilken typ det är och vad som är trasigt
    Visst är det så
  • Dohgon

tack för hjälpen, skönt att höra att man kan komma billigare undan än att behöva byta allt =) 
    totalsumman blir väl runt 6000 för reperationen nu med alla delar, men det är ett max pris också inräknat en ny dragkrok =)

fina är att om jag istället skulle välja att regga om den så det inte är drag så skulle de kosta 1500 för att göra det med. Skitbilar! ;) 

Svar på tråden Kopplingsanordning : KULA dragkrok. anmärkning på besiktning att den kärvar?!