• Kia82

VIKTUTMANING: Gå ned i vikt på 8 veckor

Det var precis en sådan här tråd som jag tänkte starta men så hittade jag denna direkt så jag hakar på här istället.

Ålder: 30
    Startvikt: 77,5 kg
    Målvikt: 68 kg
    Hur jag ska gå ner i vikt/Metod: Promenader med och utan barnvagn, stå på crosstrainern hemma även lite styrketräning hemma. Äta nyttigt dvs MYCKET grönsaker, frukt/bär och kyckling/fisk/skaldjur. Avstå ifrån ris, potatis, pasta och vitt bröd. Inget godis över huvud taget. Fr.o.m startdagen byta ut 2-3 måltider/dag mot Naturdiet under en vecka för att kicka igång viktminskningen. Ser man resultat snabbt är det roligare och man får motivation att fortsätta. 
    Mitt startdatum för utmaningen: 2 april
    Jag kommer att väga mig på: Tisdagar
    Har du provat att gå ner i vikt förr?: Ja
    Om ja, med vilken/vilka metoder: Löpning, shakers, äta nyttigt

• Kia82
    Kia82 skrev 2013-04-01 16:42:35 följande:

Det var precis en sådan här tråd som jag tänkte starta men så hittade jag denna direkt så jag hakar på här istället.

Ålder: 30
    Startvikt: 77,5 kg
    Målvikt: 68 kg
    Hur jag ska gå ner i vikt/Metod: Promenader med och utan barnvagn, stå på crosstrainern hemma även lite styrketräning hemma. Äta nyttigt dvs MYCKET grönsaker, frukt/bär och kyckling/fisk/skaldjur. Avstå ifrån ris, potatis, pasta och vitt bröd. Inget godis över huvud taget. Fr.o.m startdagen byta ut 2-3 måltider/dag mot Naturdiet under en vecka för att kicka igång viktminskningen. Ser man resultat snabbt är det roligare och man får motivation att fortsätta. 
    Mitt startdatum för utmaningen: 2 april
    Jag kommer att väga mig på: Tisdagar
    Har du provat att gå ner i vikt förr?: Ja
    Om ja, med vilken/vilka metoder: Löpning, shakers, äta nyttigt

Glömde skriva att jag är 178 cm lång.
  • Kia82
    Anonym (Isabelle) skrev 2013-04-01 15:14:54 följande:
    Sara: Ja, jag tänkte också på det. :) Jag tycker redan det är jobbigt att äta så ofta men jag kanske vänjer mig. Har ni några tips på bra och snabba mellanmål? Idag blev det lättkeso med färska blåbär. Måste ju ha minst en till idag.
    Jag har börjat att äta var tredje timme sedan några veckor och jag mår mycket bättre och blir aldrig akut hungrig eller får en massa sug efter saker pga det.

Frukt och/eller bär ihop med keso, smaksatt Kesella typ vanilj, citrus, hallon, rabarber etc och massor med mandel, solrosfrön och linfrön. Det går att kombinera på massor med olika sätt och är supergott.
    Sen så är ju knäckebröd med räkost eller Philadelphiaost på också gott. Riskakor med lite smör och en skiva ost eller en skiva mörkt bröd med leverpastej och gurka.
    Ett annat favoritmellanmål som jag brukar ha som lunch här hemma om dagarna är avockado med en klick kvarg, räkor och citron.
    Tänk på att portionerna behöver inte vara så stora eftersom du äter så ofta.
  • Kia82

Skrev att jag skulle starta på allvar imorgon men kunde inte låta bli och började redan ikväll med ett stort lass broccoli till middag och en timmes powerwalk därefter. Jag känner redan av att jag nog kommer att ha träningsvärk imorgon.:-P

• Kia82

Startade dagen med att promenera med barnen till skolan, har varit kallt och stormigt så har blivit bilen de sista veckorna men nu är vi på det igen.
    Det är knappt 2,5 km i var riktning och jag gick dit med dom tog en kvart ungefär och på hemvägen tog jag och lillemannen i barnvagnen en runda på 40 min innan vi gick hem och åt riktig frukost som bestod av jordgubbar, blåbär, lite keso, lite vaniljkesella och en handfull mandel och fröer. Ett stort glas vatten till det. Tog bara en kopp te och välling till den lille först på morgonen.
    Vi kommer att gå och hämta om några timmar också och ska göra detta varje dag fr.o.m nu. Det är bara om det är riktigt skitväder som vi kommer att ta bilen eller om vi ska åka och handla i anslutning till lämning/hämtning.

Till lunch blir det avokado och räkor. :-P

• Kia82

Idag har det blivit två promenader på sammanlagt 2,5 h. Ätit nyttigt hela dagen. Kvällens middag gick hem hos hela familjen, fullkornspasta med tonfiskröra. Supergott!

• Kia82

Ett tips om ni blir sugna på något att tugga på mellan måltiderna eller på kvällen är att ta en näve mandlar. Sött och man får lite tuggmotstånd. Funkar super på mig iallafall.

• Kia82

Godmorgon!

Har startat dagen med 1 h promenad, en skål med blandade bär, en klick vaniljkesella och fröer. En kopp te till det.
    Idag blir det storhandling och det står nyttigheter på inköpslistan.

• Kia82

Vad skoj att alla kommit igång. Har ni märkt att när man väl bestämt sig så får man ett helt annat tänk och det är jätteskoj att planera maten och jag själv längtar tills det är dags att snöra på sig gympaskorna och dra ut på en långrunda.

Jag tänkte bara tipsa om ett snabbt och jättelätt recept som jag gjorde igårkväll och åt resterna till lunch idag.
    Jag går sällan efter recept rakt av utan höftar alltid min matlagning och reglerar konsistensen och innehållet efter humör och tycke så.

Koka fullkornsspagetti al dente
    Fyll bottnen på stekpannan med ärter och majs, häll på en burk krossade tomater, en klick lätt creme fraiche, en skvätt chilisås, krydda massor salt, peppar, chili. Rör till sist ner två burkar med tonfisk (i vatten). Koka upp allt. Skitgott tyckte hela familjen att det blev.

Ikväll ska jag ut på 1 h powerwalk igen, gick en i morse också.

• Kia82

Ett perfekt och snabbt mål som jag kör flera gånger i veckan: avokado, räkor, en klick kvarg, citronsaft, citronpeppar. Jättegott, jättenyttigt och jättelätt.

• Kia82

Godmorgon tjejer!

Jag har sovit kanon i natt, var riktigt pigg när väckarklockan ringde och det var dags att gå upp.
    Drack ett stort glas vatten och en halv bars innan det var dags att gå till skolan (15 min dit) och därefter gick jag i 50 min med barnvagnen innan jag och minstingen gick hem och åt en tallrik havregrynsgröt med mjölk och ett halvt rivet äpple på. Kände att jag blev riktigt mätt och nöjd på det.

Till lunch blir det idag gravad lax, kokt ägg, avokado, kanske lite räkor också. Gör en liten mix där. Om jag är sugen på något sött därefter så tar jag en halv bars alt. bara ett tuggummi. Dricker vatten (med citron) till allt. The funkar utmärkt om man är lite sugen på någonting typ sent om kvällarna.

Ikväll blir det en timmes powerwalk.

• Kia82
    Anonym (Långstång) skrev 2013-04-04 10:48:45 följande:
    har ni sambos eller?
    min kärahar inte fattat att jag menar allvar tror jag för han fick helt dilla igår och va sååå sugen på något gott.
    jag kände hur det sög i magen själv när han höll på så. Han fick sig en liten påminning och nu hoppas jag han ska sluta nämna chokladbollar, jordgubbar och glass och allt va det var han sa igår.

vet inte om jag kommer hatid att träna något idag, känns skit jobbigt. Jag måste städa inför en visning och sen ha den. Sen laga middag och sen va med barnen och sen va det kväll. :/ Får städa lite hurtigt då!
    Min man är inne på samma spår som mig, han var väldigt vältränad innan vi fick minstingen men la på sig ganska många kilon när jag var gravid så nu äter han också nyttigt. Dock så är han mycket duktigare än mig och gymmar nästan varenda dag. Jag förmår mig absolut inte att komma iväg till gymmet, känner mig helt lost där och det känns som om alla glor på en. :-P
    Det är ju mycket enklare om man är överens om att inte köpa hem onyttiga saker och fresta varandra och om det nu måste ske så har vi en överenskommelse att det ska gömmas och ätas i smyg men än så länge så har det (nog ) inte smutslat med något.

Idag har jag promenerat i drygt 2 h och dessutom i ganska mycket blåst (motvind) så det känns bra. Får se om jag orkar med powerwalken utan barnvagnen ikväll eller om jag nöjer mig så idag?
  • Kia82
    Fru Mamma skrev 2013-04-04 18:48:32 följande:
    Hah! Jag är så FÖRBANNAT stolt över mig själv! Jag och barnen var hos mina svärisar en sväng idag, och då skulle det bjudas på fika, och dom försökte pracka på mig 3 sorters småkakor och två sorters mjuka kakor, och jag klarade av att säga "nej tack, det räcker så bra med kaffet" ALLA GÅNGERNA! :D
    Bra gjort! Ofta så är det svårt att avstå allt när man blir bjuden, utan väljer kanske att ta EN kaka bara för att inte verka ofin.
  • Kia82

Hello girls!

Har inte varit inne här på några dagar och det blev en del godis i helgen men i övrigt så har jag ätit nyttigt och mindre portioner. Har faktiskt inte tränat så mycket, har blivit lite promenader bara och är besviken på mig själv. Vägde mig i morse och den visade -1,4 kg trots att jag inte ansträngt mig särskilt mycket så nu kör jag igång och börjar med träningen på allvara så ska vi se vad som hänt om en vecka igen.

• Kia82

Jag har köpt hem ett gäng med bars så när jag blir lite sötsugen så tar jag en halv bars så dämpas suget.

Jag har varit skitdålig med promenaderna den sista veckan, det har varit sådan skitväder och det har kommit ärenden som har gjort att jag varit tvungen att ta bilen. Dock så tänker jag mycket på vad jag stoppar i mig nu och tar bara små portioner.

Svar på tråden VIKTUTMANING: Gå ned i vikt på 8 veckor