Inlägg från: Anonym (vårfräsch) |Visa alla inlägg
  • Anonym (vårfräsch)

VIKTUTMANING: Gå ned i vikt på 8 veckor

Ålder: 37
    Startvikt:65 kg
    Målvikt: 60 kg
    Hur jag ska gå ner i vikt/Metod: LCHF (men ganska liberal) och periodisk fasta, träna regelbundet (jogging och styrketräning), använda appen Shape up för att ha kontroll över kcal-intaget. Detta gör jag redan men ballar alltför ofta ur med stora godisorgier och helger med för mycket mat, alkohol och godsaker. Alltså ska jag använda appen alla dagar och hålla mig inom ramarna. Sluta med allt godisätande och känslomässigt ätande (tröst, firande etc).
    Mitt startdatum för utmaningen:1 april
    Jag kommer att väga mig på: måndagar
    Har du provat att gå ner i vikt förr?: ja, antagligen tusentals gånger
    Om ja, med vilken/vilka metoder: alla man kan komma på...

• Anonym (vårfräsch)

Åh vad det går dåligt för mig! Har de senaste fem dagarna ätit kopiösa mängder godis (typ 300 g choklad) varje kväll och inte tränat. Har känt mig trött och deppig (tror det är pms) men så här illa har jag inte betett mig på länge. 
    Mår nu riktigt risigt på alla sätt och vis och känner mig så värdelös som misslyckas så rejält ännu en gång...
    Blir i alla fall lite peppad av att  läsa alla inlägg i denna tråd.

• Anonym (vårfräsch)

Tack för pepp! Har faktiskt skött mig hela dagen idag, tränat och INTE ätit godis (för första gången på mycket länge). Har choklad i skafferiet (dumt) men kommer faktiskt inte att äta av den idag!
    Hoppas ni andra kämpar på!

• Anonym (vårfräsch)
    Fru Mamma skrev 2013-04-08 14:43:48 följande:
    En himmelsk drog: med tanke på att jag "flippade ut" sent igår kväll och åt både kakor, tårta, chips och drack ett par glas vin (utöver det jag åt på själva kalaset) så till den grad att jag när det var dags att äta frukost imorse fortfarande var proppmätt så vart jag uppriktigt chockerad när jag ställde mig på vågen imorse, så jag var "tvungen" att ställa mig på vågen flera gånger bara för att kolla om det kunde vara så att den visade fel de första 15 gångerna, haha.

Nu en fråga till er kloka tjejer här i tråden...

Idag orkade jag som sagt var inte äta frukost eftersom jag var proppmätt, och till lunch åt jag en tallrik wokgrönsaker, så jag har inte fått i mig hälften av de kalorierna jag hittills skulle få i mig under dagen (har bara fått i mig 112 av 1338 kalorier, brukar försöka spara så att jag har runt 500 kalorier att "äta upp" vid middagen, men nu har jag alltså hela 1226 kalorier kvar att äta under dagen...) Borde jag försöka ta igen det vid middagen, eller borde jag tänka på det som att "gjort är gjort, ät bättre imorgon"? Det är ju inte bra att äta för lite heller, men å andra sidan så åt jag så mycket igår att det kanske inte är någon fara om jag låter magen vila lite idag? Eller var tror ni?
    Det är absolut ingen fara att äta så lite en dag, tvärtom tror jag att det till och med kan vara bra (har snöat in en del på periodisk fasta just nu...).
  • Anonym (vårfräsch)

Som jag misstänkte efter senaste tidens godisorgier så hade vikten mycket riktigt skjutit i höjden. På de senaste två veckorna har jag gått upp nästan två kg varav drygt ett kg i fettvikt (blääää). Sedan starten här är det + 0,7 kg.
    i alla fall har jag min andra godisfria dag idag och har har just kört ett hårt pass med pt´n så hoppet lever!
    Men bra jobbat av er andra!!

• Anonym (vårfräsch)
    Fru Mamma skrev 2013-04-08 22:07:08 följande:
    Vårfräsch: du får gärna berätta lite mer om periodisk fasta om du har lust :)
    Såg på vetenskapens värld för någon vecka sedan (finns kanske kvar på svtplay) om just fasta. Det har visat sig att fasta kan minska risken för en mängd sjukdomar och även ge viktnedgång. Jag hade läst om detta tidigare men nu när jag fick lite belägg för det så kändes det ganska vettigt (beror väl lite enkelt på att kroppen och cellerna får vila).
    Själva fastandet finns det lite olika metoder för tex varannandagsfasta (fasta en dag - får äta ca 25% av ditt dagliga intag, äta vad du vill och hur mycketdu vill nästa dag, 5-2 metoden (två dagar i veckan ligger man som kvinna på ca 500 kcal övriga dagar äta vanligt), 16-8 metoden (fasta 16 h om dygnet och äta inom ett fönster av 8 h).
    Jag blev sugen på att testa, först och främst för de hälsomässiga fördelarna och gå ner i vikt men även för att utmana mig själv. Har tidigare alltid trott mig behöva äta frukost-lunch-middag samt mellanmål, och känt mig yr och tokhungrig om det gått för många timmar mellan måltiderna, är dessutom en sådan som älskar att äta mycket till frukost. I alla fall har jag nu kunnat klara mig till lunch utan frukost, och är faktiskt inte hungrigare än vad jag brukar vara vid lunch. Har även joggat på fastande mage vilket jag trodde skulle vara omöjligt. Någon dag har jag också lyckats hålla mig till middag. För mig är det ett litet försök att sluta vara så fixerad vid att äta hela tiden, och märka att jag faktiskt klarar mig. I förra veckan ballade jag dock ur och frossade i godis på kvällarna vilket gjorde att jag gick upp i vikt och mådde dåligt. Kanske kan frossandet hänga ihop med mina små fasteförsök, men jag har har å andra sidan frossat på liknande sätt tusentals gånger innan. Ska fosrtätta testa denna vecka med 16-8 metoden (hoppar alltså över frukost)
    Om du vill läsa mer kan du googla på periodisk fasta, intermittent fasting, leangains, stop-eat-stop
  • Anonym (vårfräsch)

Fru mamma: det gör du nog rätt i. Jag ska som sagt testa det här, men börjar jag äta förmycket på kvällarna och "unnar" mig för att jag varit duktig etc då återgår jag till de regelbundna måltiderna igen!!
    Mamma kalmar: duktig du är som lyckats undvika sockret (är i alla fall det som är mitt största problem)!
    Evelinas syster: tycker att du varit superduktig som tog en lång (och det var den verkligen) promenad istället för att ligga på soffan! Det är sådant som ger resultat i längden.
    Själv har jag i tre dagar hållt mig inom min uppsatta kcalgräns och passade även på att jogga på arbetstid idag, skönt att ha det gjort när dte var ljust ute och ägna kvällen åt jobb i stället. Känner att jag är på gång, gäller att hålla i detta nu, bävar redan för helgen (då brukar jag nämligen frossa och vet inte riktigt hur jag ska bryta mönstret!)

• Anonym (vårfräsch)

Kul med så mycket aktivitet i tråden. Jag ska absolut kolla in bloggen det tipsades om. Älskar att läsa om och helst se bilder på folk som gått ner i vikt, det är så inspirerande. 
    Jag ställde mig på vågen idag, efter att ha skött mig bra i några dagar trodde jag att jag skulle ha tappat lite (åtminstone vätska som jag la på mig under förra veckans frosseri)men nej då, upp 0,7 kg. Nu väger jag ännu mer. Kännsså ledsamt och hopplöst. Men ska försöka hålla mig till min plan för veckan och hoppas på att det jämnar ut sig till den riktiga vägningen på måndag. 

• Anonym (vårfräsch)
    hjärtemamma skrev 2013-04-15 19:10:22 följande:

Det sticker i tårna efter ett tag, men försöker röra fötterna så mycket det går. Förhoppningsvis blir det väl bättre ju mer jag tränar.
    Det där känner jag igen, och när det väl har börjat sticka spelar det ingen roll hur mycket jag försöker röra på tårna. Var med om det senast ikväll då jag körde på ct istället för att springa då jag har fått ont i vaderna av det. 
  • Anonym (vårfräsch)

Har denna vecka gått ned 0,9 kg, alltså 0,4 kg sedan start. Känns alldeles för lite men helt klart åt rätt håll i alla fall. Hade dock hoppats på mer, tränade fem ggr under förra veckan, skötte kosten mycket bra under vardagarna och inte de vanliga utsvävningarna under helgen (åt choklad men inte alls så mycket). Måste väl helt enkelt styra upp kosten mycket mer, träningen går i alla fall bra.

Svar på tråden VIKTUTMANING: Gå ned i vikt på 8 veckor