Fru Mamma skrev 2013-04-08 22:07:08 följande:
Vårfräsch: du får gärna berätta lite mer om periodisk fasta om du har lust :)
Såg på vetenskapens värld för någon vecka sedan (finns kanske kvar på svtplay) om just fasta. Det har visat sig att fasta kan minska risken för en mängd sjukdomar och även ge viktnedgång. Jag hade läst om detta tidigare men nu när jag fick lite belägg för det så kändes det ganska vettigt (beror väl lite enkelt på att kroppen och cellerna får vila).
Själva fastandet finns det lite olika metoder för tex varannandagsfasta (fasta en dag - får äta ca 25% av ditt dagliga intag, äta vad du vill och hur mycketdu vill nästa dag, 5-2 metoden (två dagar i veckan ligger man som kvinna på ca 500 kcal övriga dagar äta vanligt), 16-8 metoden (fasta 16 h om dygnet och äta inom ett fönster av 8 h).
Jag blev sugen på att testa, först och främst för de hälsomässiga fördelarna och gå ner i vikt men även för att utmana mig själv. Har tidigare alltid trott mig behöva äta frukost-lunch-middag samt mellanmål, och känt mig yr och tokhungrig om det gått för många timmar mellan måltiderna, är dessutom en sådan som älskar att äta mycket till frukost. I alla fall har jag nu kunnat klara mig till lunch utan frukost, och är faktiskt inte hungrigare än vad jag brukar vara vid lunch. Har även joggat på fastande mage vilket jag trodde skulle vara omöjligt. Någon dag har jag också lyckats hålla mig till middag. För mig är det ett litet försök att sluta vara så fixerad vid att äta hela tiden, och märka att jag faktiskt klarar mig. I förra veckan ballade jag dock ur och frossade i godis på kvällarna vilket gjorde att jag gick upp i vikt och mådde dåligt. Kanske kan frossandet hänga ihop med mina små fasteförsök, men jag har har å andra sidan frossat på liknande sätt tusentals gånger innan. Ska fosrtätta testa denna vecka med 16-8 metoden (hoppar alltså över frukost)
Om du vill läsa mer kan du googla på periodisk fasta, intermittent fasting, leangains, stop-eat-stop