VIKTUTMANING: Gå ned i vikt på 8 veckor
Najs!
Fru mamma: En liten varning bara angående fettvågen. Vilken är det du fått förresten? Och det är att man inte får stirra sig blind på siffrorna för de ÄR oexakta om man bara tittar på siffrorna. Det man får göra att hålla koll på att trenden går åt rätt håll. Och då menar jag trenden på kanske månadsbasis. De ger en GROV bild av verkligheten, man ser åt vilket håll det går men man får inga "sanna" värden. En fettvåg med handtag får man en lite mer rättvisande bild av men även då är det grova förenklingar vi snackar om. Så ta den med en stor näve salt.
Jag fastade igår, en 500 kcal-fasta. Fy faaan vad plågsamt det är! Huvudvärk, konstant hunger och dåligt humör. Idag har jag ätdag men bara fram till 20, sen börjar jag min 16:8-fasta. Denna vecka skulle jag bli överlycklig om vågen visar 0,5 kg ner på fredag. Om den visar minus blir jag glad. Visar den bara 0,5 kg upp blir jag tacksam. Visar den mer än så kommer jag svära och spotta över mensen och säkert tröstäta.
Jag brukar gå upp 1-3 kg vid mensen så det känns inte så lockande att väga sig på fredag, men samtidigt är jag ju så sjukt nyfiken!
Carmelina: Då var vi två om att ha en dålig dag igår. Efter min 500 kcal-fasta var jag såååå hungrig dagen efter, dvs igår. Blev inte mätt på min vanliga frukost utan gick och smååt lite av allt i kylskåpet och i skafferiet och sen stod jag och nöp av kanterna på typ alla pannkakor som jag stod och stekte till gårdagens dagisavslutning. Och för att toppa det riktigt så åt jag dessutom upp en hel pannkaka på slutet. Sen blev det pannkakor till lunch. Middag blev kyckling, ärtor och bea. Sen kläcker sambon att han är glassugen och då kan jag naturligtvis inte stå emot utan skickar iväg honom till Coop 19.50 och ber att han skyndar sig för vid 20 börjar nästa fasta. Hur sjuk i huvudet är man inte om man mätt som en tok och med tio minuter kvar till fasta bara måste ha glass? Nu sitter jag här vid frukostbordet med kurrande mage och väntar på att barnen ska äta färdigt. Sen iväg till dagisen, hem och vända för att sen komma iväg på min samtalsterapi....och sen väntar frukost eller lunch eller vad det nu blir.
Tjolanta: Välkommen!
Jag tyckte om kappahl när jag drog 48-50, ett litet plus är dessutom att storlekarna där alltid är större än i andra affärer så att man kan få känna sig lite mindre iaf.
Eller om inget annat tacka för att man "bara" behöver köpa str 48-50.
Jag hade också måndagar som vägdag förra året när jag tog tag i viktbiten. För mig funkade det klockrent eftersom jag då hade incitament att sköta mig perfekt även på helgerna. Nu när jag är nere på en helt okej vikt (även fast jag vill ner lite till för att komma i de nya sommarkläderna från förra sommaren) så lockar helgerna alldeles för mycket för att jag ska klara av det så nu är det fredagar som är den officiella vägdagen. Men så är det ju lättare när man väger alldeles för mycket att vara striktare för då är det verkligen dags för nya sunda vanor och själv pallade jag inte att fuska alls för då var det ingen hejd på det. Idag är jag normalviktig enligt bmi och jag tillåter mig själv att vara mer liberal.
Fru Mamma: Här predikar du för de redan frälsta. Jag har aldrig dåligt samvete över vad jag har ätit. Allt jag stoppar i mig är ju ett beslut jag tar, om än dåliga. Hade jag inte velat äta det har ett val att låta bli. Väljer jag att äta det trots att jag vet att det inte är bra för mig så får jag leva med konsekvenserna av det. Ett av mina mål är dessutom att hela familjen ska kunna äta samma mat och innebär för egen del att jag också får äta lite onyttigt ibland. Den stora anledningen är dock mina allergiska barn, det är hemskt drygt (och dyrt) att laga två olika rätter varje gång.
Lije: Hur går det med fastandet? Märker du av någon skillnader i kroppen? För egen del tycker jag att främst mina handleder ser smalare ut, men även resten av armarna. Ja och sen förstås att det rensas ut skit från kroppen, har hemska finnar lite var stans på kroppen.
1 h och 20 minuter kvar till mat och jag är hungrig! Funderar på om jag ska ta och träna lite framför tvn innan det är dags att äta, men jag känner mig så lat och frusen. Och lite ont i halsen, men jag undrar om det inte mest är att jag känner efter för mycket och letar anledningar till att inte träna?
Vet ni förresten vad som inte hjälper när man är hungrig? Att det luktar mat i hela lägenheten! Håller på med ett långkok, en köttgryta som står och puttrar på spisen och som luktar så gott.
Imorgon är det iaf äntligen dags för vägning OCH mätning. Det blir lite av en nypremiär för jag har inte mätt mig sen förra sommaren. Men sen dess har jag ju hunnit med att gå upp ca 5 kg...
Jag körde förresten 20 minuter zumba förut. Blev svettig, andfådd och lite nerslagen. Koordination är såååå inte min grej så jag tröttnade lite på att misslyckas så jag tog och körde lite magövningar istället. Känner mig jättestolt över mig själv.
Då var vägningen avklarad. 0,4 kg upp men det är helt okej eftersom det är mens och jag brukar gå upp betydligt mycket mer då. I fett har jag dock gått ner 0,4 så det känns kul.
Men dt där med att mäta glömde jag helt bort när barnen bara bråkade och gnällde, får ta det imorgon istället.
Usch, det är nästan så att jag börjar känna att jag aldrig borde ha börjat fasta. Jag spårar ur och hetsäter massa onödigt och onyttig strax innan 20 bara för att hinna med och för att inte gå hungrig sen. Har tom trillat tillbaka till kolhydrater. Gick och köpte pasta!! Pasta som jag inte ätit på över 1 år! Och inte var det särskilt gott heller. Så mycket mer som jag äter idag tror jag inte att det totalt på hela veckan gör någon skillnad, dvs jag tror inte att fastan gör att kcal för hela veckan minskar. Tror det blir same same eller kanske tom mer iom fastan. Tröstar mig med hälsofördelarna men jag tror inte jag var redo för detta.
Jag borde kanske ha lyssnat mer på Jonas, att fasta bara är för fullt friska individer som aldrig haft något komplicerat förhållande till mat. Nu är det mer regel än undantag att jag äter socker varje dag och ofta flera gånger om dagen. http://www.jonasbergqvist.se/sidor/periodisk-fasta/
Jaja, sambon klagar inte iaf. Han är glad att jag äter som vi gjorde förut och visst finns det en klar fördel med att aldrig behöva tänka över vad man ska äta, att inget är otillåtet. Men usch så mycket onödiga kolhydrater det blir!
Jag tuffar också på. Försöker hitta nån slags balans med ätandet, men det går inget vidare. Behöver riktlinjer att hålla mig till och det har jag inga i dagsläget. Vågen fortsätter att gå uppåt, men tids nog måste det väl vända? För jag vägrar att acceptera att strikt lchf-kost är det enda sättet att tappa i vikt. Jag är så less på den maten nu och jag vill att vi ska kunna äta samma mat hela familjen.
Ja alltså den går ju inte enbart upp, vissa dagar går jag ner några hekto men sen vips så är de tillbaka igen. Jag vet faktiskt inte vad det totalt har blivit under dessa veckor. Hittar inte min startvikt! Hade vi ingen lista? Men det rör sig antagligen bara om något hekto. Men så har jag ju frångått lchf också...eller kombinerar med kolhydratskost. Ja ni fattar ju varför vågen går uppåt.
Shit vad mycket klockan är, dags att börja göra iordning barnen för dagis!