Inlägg från: Anonym (bordis) |Visa alla inlägg
  • Anonym (bordis)

Borderline

Fick diagnosen för drygt 1år sen och har gått i mbt terapi drygt 1 år. Hur tycker ni som går i mbt att det fungerar för er? Personligen är jag urless på denna diagnos som har förstört så oerhört mkt för mig!

• Anonym (bordis)

Glömde.... Sjukskriven och ensamstående med 1 barn på heltid.

• Anonym (bordis)
    Anonym (TS) skrev 2013-03-30 17:00:46 följande:
    Skönt att du verkar ha kontroll på din ångest! Jag har svårt att reglera mina känslor och därför tar ångesten över för lätt. Det jobbiga är den gnagande diffusa ångesten som ligger på hela tiden utan att jag vet var det kommer ifån.  De dagar jag mår bättre, sitter jag tyvärr och bara väntar på att det ska vända åt fel håll. Kan inte slappna av och njuta. Önskar jag kunde det.  

Min diffusa ångest som alltid var närvarande dämpades ganska rejält av medicinen Venlafaxin. Mot humörsvängningar har jag Lamictal. Medicinerar ni andra? När jag har bra perioder ställer jag ofta till det för mig och blir självdestruktiv. Ibland tror jag att jag mår.bättre när allt är kaos för.då slipper jag oroa mig och "vänta" på att allt går snett. Snurrigt
  • Anonym (bordis)

Just idag orkar jag inte läsa här...läs min tråd LVU idag... I myndighets forumet så vet ni vad borderline kan ge. Gör inte som jag...sök hjälp I TID!!

• Anonym (bordis)
    Anonym (TS) skrev 2013-04-08 08:04:07 följande:
    Hitttade en video på youtube som visar ganska bra hur vi med Borderline kan känna......

" rel="nofollow" target="_blank">

Åhh...... den där videon har jag kollat på många många ggr, jag tycker den är så träffande. Har även mailat den till mina vänner och f.d sambon för att dem ska få lite insikt i hur man faktiskt mår.
  • Anonym (bordis)
    Anonym (undrande) skrev 2013-04-15 10:00:09 följande:
    Jag har en 42-årig syster som jag misstänker har Borderline. Hon är alkoholist, men försöker sluta dricka. Hon hade en kort period av självskadebeteende som tonåring, Hon är depressiv, hon har svårt att behålla ett jobb. Hon har aldrig levt ensam. Hon har haft långa monogama relationer, men har aldrig varit singel mer än en kort period innan hon har dykt in i en ny relation direkt. Livrädd för att vara ensam med andra ord. Vidare är hon extremt självupptagen, lider av ångest, är missunnsam, avundsjuk, aggressiv, manipulativ och ljuger ofta om stort och smått och är därför helt opålitlig.

Vad tror ni? Låter detta som Borderline för er?

Och en liten fråga. Jag ser att många skriver sjukdom. Klassas Borderline verkligen som det?  

Nej, det klassas inte som sjukdom utan det är en personlighetsstörning.
  • Anonym (bordis)
    Anonym (undrande) skrev 2013-04-15 11:31:21 följande:
    Jag tror inte det. Inte i form av terapi i alla fall. Det har hänt att hon självmant lagt in sig för alkoholavgiftning, men annars tror jag mest att hon självmedicinerar med läkemedel hon läser om och beställer från nätet.

Vi hade en väldigt bra relation när vi var yngre men idag har jag en känsla av att all privat information jag anförtror henne kan komma att användas emot mig i form av manipulation när hon har ett skov. Jag undviker alltså i det längsta att prata om privata saker som mitt äktenskap, mina barn, min ekonomi, glädjeämnen eller oroselement för att jag vet att allt jag säger kommer att förvrängas i skvaller, på Facebook, mm. Så jag känner att vår relation har blivit helt meningslös. Jag pratar om typ vädret och de få gemensamma intressen vi fortfarande har som saknar djup och inte kan vändas emot mig. 

Ni här med Borderline eller ni andra anhöriga, känner ni igen detta?  

Nej, det där känner jag inte igen alls. Jag tror inte att många (om ens någon?) är manipulativa.
    Dessutom undrar jag vad du menar med "skov"? Det låter mer som bipolär du syftar på?

Borderline är något man har hela tiden, det kommer inte i skov.

Tråkigt att er relation blivit så meningslös och att du inte vågar anförtro dig åt henne.

Försök få henne att söka terapi. Alkoholmissbruket blir hon aldrig av med om det är självmedicinering, då krävs det terapi.
    Jag VET detta då jag själv har varit där i alla mina vuxna år. Har slutat med alkohol medicinering många många ggr men alltid fallit tillbaka när det krisat i mitt liv.

Nu har jag äntligen funnit rätt terapiform och slipper ta till alkohol.

Önskar dig och syrran all lycka till!            
  • Anonym (bordis)
    Anonym (TS) skrev 2013-04-16 08:09:20 följande:
    Ja visst är den bra, beskriver allt så bra

Men man ska vara lite försiktig om man är ledsen, jag kan bli tårögd ibland musiken gör den så sorglig också.

Titta på den ni andra också - vore intressant att höra vad ni andra tycker? 
  • Anonym (bordis)
    Loppan Lus skrev 2013-04-16 08:40:01 följande:
    Min syster som jag tror har borderline påminner mycket om signatur Undrandes syster. Förhåller mig precis som undrande till henne då det inte går att vara förtrolig utan att allt vänds emot när humöret svänger. Önskar att hon sökte hjälp för sin egen del men hon har ingen självinsikt. Bipoläritet trodde jag var när det går långt mellan humörsvängningarna?

Går det långt mellan humörsvängningarna så är det nog bipolär.

När det gäller borderline kan det svänga flera ggr per dag. Det där med självinsikt är svårt. Jag gick runt i många år och trodde att jag var deprimerad, men efter ett tag insåg att jag mår dåligt och har svårt med känslor även då jag egentligen inte har någon depression.

Du kan ju tyvärr inte få henne att söka hjälp, utan det måste komma från henne själv. Hur fungerar hon i relationer till andra människor? Förhållanden och vänner?

Höjer hon sina vänner till skyarna för att nästa dag avsky samma person? Vanligt för oss med borderline.     
  • Anonym (bordis)

Efter 1,5 år i MBT terapi är jag nu äntligen helt FRISK från min borderline.

Har ingen diagnos eller psykisk ohälsa längre....... ni kan aldrig fatta hur fantastiskt det känns.... Hjärta

Kämpa på - det finns hopp {#emotions_dlg.flower}  

Svar på tråden Borderline