Inlägg från: Anonym (bordis) |Visa alla inlägg
  • Anonym (bordis)

Borderline

Anonym (Stefan) skrev 2013-10-02 21:10:28 följande:
    Grattis!!

Tackar!
  • Anonym (bordis)
    Anonym (Hittat hem) skrev 2013-10-07 12:29:43 följande:
    Hej. Jag vet inte alls vart jag ska börja.. Tankarna är all over the place och jag har svårt att sätta ord på vad jag tänker och känner eller vad jag egentligen vill ha sagt. Jag har väl mått dåligt i stort sett hela livet. Social fobi, ätstörningar... Jag har gått i terapi och allt. Många år sedan dock. Jag fick barn för snart 7 år sedan och har sagt att jag blev fri från problemen då sonen började på dagis och jag blev utsparkad i arbetslivet. Men jag tror att jag har ljugit för mig själv och alla andra. Återkommande depressioner... många sjukanmälningar och frånvaro då jag har haft aktiviteter.. Jag har undrat varför... Har inte fattat... De senaste åren har humöret växlat drastiskt. Glad, arg, uppgiven, tom, ledsen, irriterad. Det svänger hit och dit. Min son sa häromdagen: Du var gladare på morgonen! Jag hade gnällt på honom över nån småsak... Var irriterad och arg... Fick ångest när jag fattar att mitt sätt att vara kanske börjar påverka honom på något sätt... Jag snurrade runt på internet iaf och hittade hit... Jag har läst hela tråden och det känns som om jag på något sätt har hittat hem. Jag är så trött på att ständigt misslyckas med olika sysselsättningar (aktiviteter via Af). Har ibland trott att jag är lat och bara vill ligga hemma och glo. PINSAMT! Men jag fattar att så kanske inte är fallet? Jag kanske har en störning... Vet inte vad jag vill med livet. Jo ibland. Har värsta planerna och är supermotiverad. Men det är inget som varar. Klarar inte av några relationer. Det är bara jobbigt. Har en vän och min mamma och sonen. Bråkade med syrran för över ett år sedan. Sa upp kontakten med henne. Bara skönt tycker jag. En sak mindre att liksom lägga energi på. Kan jag ha borderline? Är det dags att sluta ljuga för sig själv och ta tjuren vid hornen och söka hjälp? Jag vet bara inte vart. Var sjukskriven tidigt i våras för depression... Gick via VC och fick en samtalskontakt... Var där bara en gång. Kändes inte bra. Och jag låtsades bli frisk av mina antidepp. Yeah rigth. De hjälper inte. Funderar på att kontakta Af:s psykolog. Jag har pratat med henne innan. Men sa inte sanningen. Hon är dock supersöt och snäll och känner att jag nog kan prata med henne. Frågan är vad hon kan göra... Men det är en början iaf. Känner iaf att jag inte orkar leva i en lögn längre. Går en utbildning nu, men orkar inte mer... Har som vanligt varit sjuk väldigt ofta. Nej usch... Tack för ordet. Hoppas ni finns kvar här i tråden....

Jag känner igen mig massor i det du beskriver här. Jag tillhör den lyckliga skara som har haft borderline, gått i rätt terapiform (viktigt) och nu blivit friskförklarad från diagnosen. Börja med Af tycker jag, hon kan förhoppningsvis hjälpa dig vidare. Bara du gör något, sådär ska du inte behöva ha det. Lycka till!
  • Anonym (bordis)

Jag var frisk - förlorade allt och är nu riktigt tillbaka i mitt gamla beteende, den här gången tar jag mig inte upp.

Det ÄR socialtjänsten som har gjort detta emot mig! Jag mådde toppen innan dom kom in i mitt liv (när allt var bra men på gamla synder).

Nu längtar jag bara efter döden!   

• Anonym (bordis)
    Anonym (Misstänker) skrev 2013-11-18 22:28:39 följande:
    Jag är också som ett "klister". Det är inte alltid jag ringer/smsar hela tiden, nu tycker jag att han hör av sig mer än vad jag gör. Men JÄVLAR om han inte svarar när jag hör av mig då kan jag ringa 30 gånger och skicka 700 sms (okej överdriver lite). Eller om vi bråkat och han inte orkar prata längre då ringer jag tills han är illa tvungen att prata om det, fast han säger att han ringer upp om ett tag. Jag är också extrem rädd för att bli övergiven och kan inte släppa taget. 

Vad är det socialtjänsten har gjort? 

Dom tog mitt barn ifrån mig, har ingen anledning att leva nu. Både jag och mitt barn lider enormt av detta.
  • Anonym (bordis)
    Anonym (TS) skrev 2013-11-19 14:14:58 följande:

Svårt att svara på men om jag går till mig själv och tänker..jag är en som straffar mig själv dagligen, i både tankar (är elak mot mig själv i tankarna) äter fel, motionerar inget, gör jag något litet ens bra som jag kan bli stolt över måste jag direkt vända det till något negativt. FÖR att jag känner mig INTE VÄRD att må bättre. Det finns sina anledningar till det, är uppvuxen på det sättet, att jag inte är värd att tas hand om.Jag fick lära mig det tidigt och har blivit en sanning för mig, det är så det ska vara, finns inget annat. Det gör inte att jag mår bra men jag vet inte hur jag ska bryta det helller. Det fortsatte även upp i vuxen ålder och är mitt största problem, som jag behöver arbeta bort i terapin (om det nu går). Jag gör helt enkelt allt i min makt för att må dåligt, även om jag vill må bättre men jag kan inte för det går så emot mina värderingar om mig själv. Låter säkert snurrigt :/

Så om hon är lite som jag, vill skada sig själv med att förnedras, låter andra behandla henne illa (det höll jag på med en hel del i mina unga år, lät killar utnyttja mig sexuellt, även om jag klart o tydligt såg att de inget mer ville ha av mig)  då får hon det hon är ute efter, just att skada sig själv, precis som vi som skär oss själva. Och skulle min man veta om att jag skurit mig själv på armen nu den sista tiden, skulle han bli INDIREKT skadad av det, så i första hand är det för att straffa sig själv men du/min man bli lidande ändå på ett sätt.

Vad tror du om det i hennes fall? Kan det vara något sådant? 
    Skriver under på varenda ord.

Jag har skadat mig själv så oerhört mycket för det är vad jag själv känner att jag är värd. Förnedring och elände.

Tyvärr har jag i allt detta sårat och skadat de jag håller kära något enormt mycket också pga min egen destruktivitet.

Jag tror ingen med bps VILL skada någon annan, man VILL bara skada sig själv. Gång på gång!     
  • Anonym (bordis)
    ttt skrev 2013-11-19 12:23:46 följande:
    Undrar bara varför man väljer att förnedra sig själv o skada sig själv för att såra någon annan?

Men man gör det inte för att skada någon annan, man gör så för att skada sig själv!!!!
  • Anonym (bordis)
    Anonym (TS) skrev 2013-11-19 15:04:23 följande:
    Exakt så är det för mig också och jag tror inte vi är de enda med Borderline som känner och agerar så.

Jag är iaf livrädd för att skada andra på det ena eller andra sättet, men mig själv straffar jag dagligen. Det mesta sker i mitt huvud, men även hur jag tar hand om mig själv, eller inte tar hand om mig själv kanske man ska säga.  

Precis så. Jag struntar i att äta, träna och sova rätt. Jag tänker att jag bara vill ligga ner på marken och typ självdö, men det går ju inte. Detta är alltså i mina mörkaste stunder, i mina något bättre dagar f ö r s ö k e r jag iaf att må lite bra.

För tillfället är jag i den värsta krisen jag någonsin varit med om - vet inte hur jag ska ta mig upp. Orkar inte gå till psyk längre heller, orkar inget. 
  • Anonym (bordis)
    Anonym (TS) skrev 2013-11-19 15:35:53 följande:
    Jag överäter och dessutom äter helt fel, kan nästan säga att jag skadar mig själv med mat, motionerar NOLL, (fick nästan ett utbrott på sköterskan då hon ville skriva ut fysisk aktivitet på recept till mig) då sa jag ifrån, jag vill inte för jag är inte värd att må bättre, jag är inte dum i huvudet, så att jag inte fattar att klart rent kroppsligt/psykiskt skulle jag må bättre, MEN jag kan inte göra det innan jag kommer underfund med själva problemet VARFÄR jag straffar mig själv, jag måste få ett slut på det FÖRST.

jJust nu är även jag i en period där jag söker bara mer o mer sätt att må sämre på,det känns HOPPLÖST! Frågade min psykolog förra veckan (öppnade mig äntligen mer om just dessa saker) om det ens är möjligt att arbeta bort ett sånt tankesätt, att hitta i sig själv en förmåga att börja gå emot detta. Jag kan tex. bli extremt provocerad av människor som säger, men det är ju bara att bestämma sig för att må bra, eller har hört detta ett flertal gånger..skriv upp uppmuntrande meningar till dig själv på kyldörren eller badrumsspegeln, typ Du är vacker, Du är värd allt bra osv. Jag skulle bara bli ännu mer ARG på mig själv. Skulle ha rent motsatt effekt på mig.

Håller med och förstår dig.

Det som känns extra tragiskt i mitt fall är att jag faktiskt gått behandling och blivit frisk skriven. Men pga det socialtjänsten har gjort emot mig och mitt barn så är jag tillbaka på noll nu - eller ännu lägre t.o.m. 
  • Anonym (bordis)
    ttt skrev 2013-11-19 16:02:10 följande:
    Om jag kanske kan få fråga va ni tycker jag ska gör då jag vet att hon mår dåligt riktigt dåligt hon skrev avskeds brev föra veckan men hon tror inte jag fattar när hon mår dåligtför hon vill ju inte säga det direkt utan tar ett tag men va skulle ni rekomendera att jag ska göra?

Du ska finnas där för henne. Inte anklaga eller "prata" om problemen. Bara finnas där. Krama henne och säg att hon är bäst.

Så gjorde mitt ex när jag mådde dåligt och det var det enda som fungerade. 
  • Anonym (bordis)
    Anonym (TS) skrev 2013-11-19 16:36:52 följande:

Usch, blir så ledsen Förstår verkligen att du inte har någon hopp om livet. Men du får väl träffa barnet? Är det något definitivt beslut?

Men går du i terapi igen eller har någon form av kontakt med öppenvården, så att soc ser att du gör allt du kan för att må bättre?   

Har fått träffa barnet en gång på över 4 månader. Fortsättningsvis kommer det bli 2 timmar per månad. Helt vansinnigt, mitt barn har bara haft mig i sitt liv i alla sina 13 år!

Barnet mår av förklarliga skäl väldigt dåligt nu!  Hur jag mår kan inte ens beskrivas i ord.
  • Anonym (bordis)
    Anonym (TS) skrev 2013-11-19 16:57:14 följande:

Och detta beslut är slutgiltigt? Var är barnest pappa? Är barnet placerat i familjehem eller?

Många frågor..men försöker förstå hur du har det...

Men går du i terapi igen eller har någon form av kontakt med öppenvården, så att soc ser att du gör allt du kan för att må bättre?    

Barnet är placerat i ett vad jag tror väldigt bra familjehem. Har pratat en hel del med dom och dom verkar hur vettiga som helst, barnet har det bra där tills barnet får komma hem igen. Ingen pappa.

Jag har tillfälligt gett upp allt, men jag kommer tillbaka. Måste bara vila ut efter all sk*t som har hänt.

Soc borde lyssnat på mig och stöttat på hemmaplan, det hände aldrig tyvärr.   

Jag är som sagt på botten nu, men jag ger ALDRIG UPP när det gäller mitt älskade barn! Soc kommer aldrig vinna över oss, det vet vi båda.  
  • Anonym (bordis)
    Anonym (anonym) skrev 2013-12-21 22:55:05 följande:
    Grejen e ju att hon förhoppningsvis ska börja med dbt efter nyår men e inte säkert. Hjälp ne inte den hjälpen vi har behövt har vi inte fått. Nu vill hon att jag ska gå till psykolog o prata så jag bevisar för henne att jag vill o få hjälp hur jag ska hantera allt.
    Hon ska ju me gå va men just nu e hon så nere o känner sig så sviken av mig o tror det är därför hon velar så mycket hon e nog rädd att jag kastar utt henne igen om det blir så här så hon vill vänta säger hon inan vi kanske ska försöka igen.sa hon i dag men igår skulle vi försöka igen så vet inget bara att hon e djupt sårat och rädd.

Jag förstår att du har det väldigt jobbigt, det har hon också.

Jag önskar du kunde härda ut nu när ni är så nära friskheten eller vad man ska kalla det.

Mitt ex kasta in handduken ca 3 månader innan jag var fullt frisk. Han hittade en ny och bröt brutalt, vilket slet mig tillbaka i det destruktiva beteendet och fick mig att förlora allt. Så nära vi var........

Idag har jag förlorat typ allt och jag klandrar honom för att han visste om mina problem och kunde skött uppbrottet snyggare så hade INGET av detta hänt! Jag är en trasigt själ, han vet det och borde tagit hänsyn, han gjorde tvärtom och slängde en ny kvinna om halsen på MITT barn. Förlåter aldrig!
  • Anonym (bordis)
    Anonym (anonym) skrev 2013-12-21 23:24:00 följande:
    E nästan samma här jag viste att hon måde dåligt men hon anklagade mig för skit o jag sa ifrån när jag borde hållit om henne nu har hon förlåtit mig men e rädd att jag gör aå igen och det förstår jag. Nu e det hon som gör mig så in i helvete illa med andra för hon flyr för hon e så nere så det är sjukt vill hålla ut och kommer nog göra det men hur länge ska jag vänya och hur mycket kan jag ta att hon nu är med andra vist hon e ju de för att fly och trycka ner sig själv det vet jag men ändå.

Hon får absolut inte vara med andra, otrohet är ALDRIG OKEJ. Det skulle jag iaf ha svårt att förlåta, det är inte okej.

Men försök ta hem henne och förklara för henne att snart kommer hon i behandling och då blir allt bättre.

Jag gick i MBT behandling i 1,5 år...... väldigt jobbigt, men jag blev friskt från diagnosen.
  • Anonym (bordis)

Jag är ju numer fri från min borderline......... men så fort saker händer i mitt liv så faller jag tillbaka i gamla mönster. Tror jag måste lära mig att leva med det helt "enkelt".

Jag gjorde en ny utredning i måndags, 6 månader sedan förra utredningen. Där framkom att jag lider av sorg (min bästa vän/syster har nyss gått bort) och depression......... mild sa  han men jag känner mig djupt deprimerad. Men som den borderline person jag är så gömmer jag mina känslor hårt, sätter på mig en mask och gör det jag ska......allt ser så bra ut på ytan!

Världens bästa film om borderline:

Alla som är anhöriga bör se denna film, jag känner igen mig i ALLT! Det är såklart en hemsk film...... men så sann... Gråter

• Anonym (bordis)
    Anonym (Frugan) skrev 2014-02-12 15:19:53 följande:
    Tufft för mig nu. Min man har varit inlagd 3 veckor nu. Saknar honom så sjukt mkt men han går så upp i sig själv när han får skov. Kämpigt! Andra som känner igen sig i det?
    Vet inte vad du menar med skov? Trodde bara bipolära fick sånt?

Jag har ett nytt förhållande nu sedan snart 4 veckor och är jättekär - samtidigt livrädd att jag ska börja bete mig som jag gjort tidigare i relationer. Jag tänker på mitt beteende och agerande väldigt mycket.
    Försöker att inte analysera allt han säger och gör negativt och försöker sätta mig in i hans känslor - mentalisera, så som jag lärt mig i terapin.

Jag VILL verkligen ha den här mannen i mitt liv så länge jag lever. Än så länge känner han likadant och vi är verkligen tok kära. Han säger att han aldrig känt såhär i hela sitt liv, jag tänker så om honom också även om jag inte sagt det till honom.
  • Anonym (bordis)
    Anonym (Frugan) skrev 2014-02-12 17:35:07 följande:

Håller tummarna för er =)

Han har liksom mått sämre och sämre ett tag, och har nu vad jag kallar ett skov (då livet för honom är olidligt, och han är självmordsbenägen). =(

Oj, jag lider med er båda. Hoppas han mår bättre snart och får komma hem! Jag var inlagd vid 2 tillfällen, 2 dagar varje gång. Mest för att jag behövde vila från familjen, hur hemskt det än låter.
  • Anonym (bordis)
    Anonym (maria) skrev 2014-05-18 18:13:37 följande:
    Oj har jag missat denna tråd! :)

36 år, borderline. 

Någon här som har barn och familj trots borderline? Trodde aldrig jag skulle klara det men vi har varit ihop snart 5 år nu. En riktig kamp med min hälsa dock, svängningarna är jobbiga. 

Vill ju ha barn med, men klarar man det är frågan?
    Vad får du för hjälp?

Jag gick i terapi i 1,5 år och är därefter frisk från min borderline. Försök bli frisk först, skaffa barn sen är mitt råd
  • Anonym (bordis)
    tristania skrev 2014-05-20 18:33:53 följande:
    Fick min borderlinediagnos för nån månad sen nu och jag känner endast av svängningarna vid separationer....Har levt med samma man i 10 år- nu ligger vi i skilsmässa och livet är helt jävla kaotiskt! Då är det ändå JAG som valt skilsmässan.....Någon mer som bara känner av detta känsosamma kaos vid en separation?
    RÄCKER UPP HANDEN HÖÖÖÖÖGGGGTTTT!!

Sorry att jag skriker så. Men faktum är att jag klarar precis ALLT utom separationer - spelar ingen roll om jag själv inser att förhållandet är dåligt och vill separera.

Klarar inte heller av när någon närstående dör, flyttar långt bort eller liknande. Alla former av separationer är katastrofala för mig.

Senaste året har jag förlorat mitt barn, min man och hans barn (separation), en bra vän och min bästa vän dog i julas. Har haft det värsta h-vetes året någonsin!

Ändå har jag lyckats träffa en ny kärlek, blivit sambo och precis fått ett nytt jobb.

Jag ger aldrig upp - trots alla motgångar. Mina vänner (och min psykolog) säger att dom aldrig träffat någon som har så mycket otur i sitt liv som jag har.
  • Anonym (bordis)

Min son sa häromdan (13 år),

"mamma kommer du ihåg förr i tiden när du hade borderline och mådde sådär dåligt........ "

Jag förstår ju att han farit illa av att se mig må dåligt - trots att jag gjort allt i min makt för att mörka mitt mående för honom, och trott att jag lyckats ganska bra.

Han är lycklig idag, och det är såklart jag också.

Kämpa på alla olycksdrabbade borderlinare, det finns ett liv efter detta h-vete. Jag vet det nu!

Svar på tråden Borderline