Borderline
Vad får dig att tro att hon lider av borderline? Förutom utbrotten.
Ett stor problem är likaså att de anhöriga har svårt att förstå borderline-personer. Så jag tycker det är jättebra med en diskussionstråd där vi möts!
Dessutom är vi inte de anhörigas anhöriga ( :) ), så det blir kanske lättare att prata och vrida och vända på saker utan att man trampar någon på tårna direkt. Väldigt bra, när jag tänker efter.
Loppan Lus, finns de några stunder när du känner att ni möts i ett samtal? Tänkte, om du inte redan provat, att du kanske skulle prova att ta upp det där med att söka hjälp mer utifrån hennes egna lidande. Om hon t.ex. har mycket ångest så kanske prata om att det finns hjälp för det?
Ang. skuldbeläggandet. Kan ju vara knepigt om hon projicerar mycket, men det finns ju de som har borderline trots en trygg barndom. Det är något man kan prata om i terapi sen. Har du pratat med din mamma om dina tankar om din syster? Kanske du skulle kunna prata om din oro med henne?
Men vad är definitionen av manipulation? Finns det en sådan?
Usch. Har varit relativt stabil sedan i höstas och hoppats på ett tillfriskningssprång. Senaste dagarna har jag dippat igen med stor irritabilitet och en oro som inga vettiga tankar eller handlingar verkar kunna tysta. Röker ett paket om dagen, det dubbla jag brukar.
Sen satt jag igår och gjorde självskattningstest som visar att jag fortfarande uppfyller hela 7 av 9 kriterier. Jag som trodde jag var nere i 4. Vet inte vad jag ska tro.
Känns så hopplöst, hur ska det bli bättre? Jag gör allt jag kan men de här förbannade känslorna finns ju kvar. Och det är så svårt att tro att de kommer att försvinna någonsin. Är det bara hanteringen och det som syns utåt, det som besvärar omgivningen, som avgör ett tillfrisknade? Inte bra nog för mig, det innebär ju fortfarande det här jäkla lidandet. Som att brinna i en evig eld är det, helvetet på jorden. Svarta tankar? Jotack...
Hur skulle du vilja att hon gjorde när hon är laddad?
Någon med Borderline som fått Schematerapi? Har det isf hjälpt och hur?
Hej sen senast.
Kastar ut en fråga; hur många av er har en npf? Adhd/Add?
Jag misstänker starkt att jag själv har Add och tänker nu gå till botten med det. Ingenting fungerar nu, jag är ensam med mitt barn som har adhd. Har tusen saker att ordna med, behandlingar, kurser, plugg, läkarbesök, hem, träning... Ingenting funkar. Jag sitter dag ut och dag in på soffan och försöker klura ut var jag ska börja och hur fan jag ska komma igång. BEHÖVER HJÄLP IGÅR.
Nå. Finns det nån annan? Vilken hjälp har Du fått? Funkar livet ok?