• Anonym (Arg)

När ska semester läggas??

Hej!

Kan/får en arbetsgivaren lägga en semester hela juni?

Barnen har inte ens sommarlov då osv osv 
  • Svar på tråden När ska semester läggas??
  • Anonym (abc)

Japp.

11 §
     Om det inte går att komma överens om hur semesterledighet ska förläggas, bestämmer arbetsgivaren om förläggningen, om inte något annat har avtalats.

• Anonym

Hm, jobbar du inom landstinget? Där brukar de väl ha antingen Juni,juli el augusti?

• Anonym

Ja, arbetsgivaren har ett krav på sig att erbjuda 4 v sammanhängande semester under juni,juli och augusti. När under dessa månader som semestern kan ges avgör arbetsgivaren.

• mrsStatham

Varför skulle arbetsgivaren inte få det menar du?

Bara två saker är oändliga
  • Birgitta2

Barnen går väl bara i skolan första veckan i juni? Eller har jag fel?
    Men jo, arbetsgivaren får göra så om det måste göras för att verksamheten skall fungera. Däremot kan du faktiskt försöka få en ändring. Det är bara att snällt fråga om det går att ordna på annat sätt. Eller fråga en kollega om det går att byta semesterdagar med varandra.

• Anonym (Arg)

Anledningen till att jag inte får semester senare är att jag är hemma just nu och vabbar med ett intyg som tar slut i anslutning till min semester.

Jag jobbade hela förra sommaren utan semester. 

• Anonym

Men man brukar väl alltid kunna få vara med och lägga in om önskemål av semester! Inte bara tilldelas så där:( Låter faktiskt lite konstigt måste jag säga. Hade jag varit tvungen att ta så tidigt hade jag valt att jobba tills barnen slutat skolan och tagit mindre semester och sparat nån vecka till senare...

• Gladskit

Visst får arbetsgivaren bestämma det. Min man har rullande schema på sitt jobb; juni, juli, augusti, juni, juli osv.

Får man en månad man inte "vill" ha så får man byta med någon. Alternativt att man bara tar två veckor under sin period och förlägger resten av semestern när det inte längre är semesterperiod. 

• Anonym (Arg)
    mrsStatham skrev 2013-03-27 15:26:52 följande:
    Varför skulle arbetsgivaren inte få det menar du?
    Det va det jag undrade om det fick det?

Varför de andra får sin semester lagda då de vill? 
  • BeanBag

Finns många arbetsplatser som har rullande semesterveckor. På makens jobb har de tre periode, juni, juli och augusti.

Svar på tråden När ska semester läggas??