• Anonym (Arg)

När ska semester läggas??

Hej!

Kan/får en arbetsgivaren lägga en semester hela juni?

Barnen har inte ens sommarlov då osv osv 
  • Svar på tråden När ska semester läggas??
  • LinneaJosie
    Anonym skrev 2013-04-14 17:21:04 följande:
    många ska vara glada att dom ens får 4 veckor semester i streck. det får inte min sambo utan han får max tre semesterveckor i streck och det behöver inte alls vara när vi andra är lediga utan kan vara när som, dom stänger inte utan dom måste vara på plats hela sommaren. men dom kan inte säga när du ska ha semester innan tiden är ute det känns ju lite fel.  

många ska vara glada att dom ens får 4 veckor semester i streck. det får inte min sambo utan han får max tre semesterveckor i streck och det behöver inte alls vara när vi andra är lediga utan kan vara när som, dom stänger inte utan dom måste vara på plats hela sommaren. men dom kan inte säga när du ska ha semester innan tiden är ute det känns ju lite fel.  

Enligt
  • LinneaJosie

Försöker igen....enligt semesterlagen har man rätt till 4 veckors sammanhängande semester under sommarmånaderna. Varför skulle din sambo inte få det, Anonym?

• Anonym (Arg)

många ska vara glada att dom ens får 4 veckor semester i streck. det får inte min sambo utan han får max tre semesterveckor i streck och det behöver inte alls vara när vi andra är lediga utan kan vara när som, dom stänger inte utan dom måste vara på plats hela sommaren.

men dom kan inte säga när du ska ha semester innan tiden är ute det känns ju lite fel.  

Håller med dig! Jag hade nog inte reagerat om min chef inte hade nämnt något om varför jag fick tidig semester ( att jag redan är hemma nu )

Jag blev arg pga att jag fick min semester utstakad innan alla ens hade lämnat in sina och senast förra veckan så hade ingen utav mina arbetskamrater fått reda på om de får sina semesterveckor. 

När det gäller din sambo så har man rätt till minst 4 veckor sammanhängande semester, om det inte finns ett särskilt avtal på hans jobb? 
  • Anonym
    Anonym (Arg) skrev 2013-04-14 17:12:27 följande:
    Vårdintyget blev förlängt över sommaren.

Så  nu får du ingen semester som du ville?
  • Anonym (Hm)

Ja, så är det ju... man får anpassa sig. Själv har jag semester i augusti eftersom verksamheten har som mest att göra i juni och juli. Trist att aldrig ha semester tillsammans med sin make, men så är det. 

• Anonym (Arg)
    Anonym skrev 2013-04-14 17:28:42 följande:
    Så  nu får du ingen semester som du ville?
    Nej då jag kommer att vabba hela sommaren också.

Så semestern blir sparad 
  • Anonym (Maja)

Har arbetsgivaren rätt att lägga fyra veckors semester under juni? Svaret är ja. Semestern kan fördelas på sommarmånaderna juni-aug.

Har arbetsgivaren rätt att särbehandla en småbarnsförälder pg av mycket vabbande? Nej.

Otroligt klumpigt uttryckt av din chef, men tur för dig. Hade chefen inte sagt något utan gjort hela semesterplaneringen och i den förlagt din semester i juni hade du inte kunnat göra så mycket. Nu kan du gå till facket och hävda att du diskrimineras.

• Anonym (21:an)

Rätten till 4v sammanhängande sommarsemester kan förhandlas bort i kollektivavtal, tex. när man arbetar under de avtal som gäller på apotek (för att ta ett exempel). Då gäller rätten 3v sammanhängande juni-augusti, och totalt ska 4v läggas ut under en utökad period från maj till september. Så lagen säger 4v men det kan finnas regler som säger annat, det är omöjligt att säga exakt utan att veta vilka kollektivavtal ni arbetar under (ni som skriver och säger att er chef gett er andra besked).

• Elin 885

klart de får, varför skulle de inte få det?
    du kan ansöka och önska men det är i slutändan arbetsgivaren lägger semestern för att det ska passa verksamheten....jissses alltså"!

Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • LinneaJosie
    Elin 885 skrev 2013-04-14 19:30:56 följande:
    klart de får, varför skulle de inte få det? du kan ansöka och önska men det är i slutändan arbetsgivaren lägger semestern för att det ska passa verksamheten....jissses alltså"!

Elin 885 skrev 2013-04-14 19:30:56 följande:
    klart de får, varför skulle de inte få det? du kan ansöka och önska men det är i slutändan arbetsgivaren lägger semestern för att det ska passa verksamheten....jissses alltså"!

Ja, fast nu hade ju chefen varit osmidig nog att outa att hen i princip lade semestern då som ett straff för vabbande, vilket inte är tillåtet.
Svar på tråden När ska semester läggas??