Inlägg från: Jennie med ie |Visa alla inlägg
  • Jennie med ie

Varför firar ni påsk era hycklare???

Låt se... Vi firar påsk för att Jesus hade ägglossning då? Eller för att hans hare fyllde år? Eller för att hans svärmor äntligen flyttade långt bort (till Blåkulla)?

• Jennie med ie

Allvarligt då... Jag är kristen och som sådan är ju påsken egentligen väldigt essentiell. Trots det så uppmärksammar/firar jag påsken mindre än de flesta andra jag känner. Precis som redan skrivits många gånger (antar jag) i tråden så har påsken liksom bl a julen både hedniska och religiösa (inte bara kristna) aspekter och de flesta delar av påskfirandet har ganska lite eller inget direkt med Jesu död och återuppståndelse att göra.

Att "fira" påsk om man gör det med utgångspunkt i kristendomen blir ju väldigt tudelat, det är en helg som går från moll till dur på 3 dagar och mollen i form av Judas som förrådde Jesus och sedan korsfästelsen och döden uppmärksammas helst inte för vem vill ha långfredagstråkigt liksom?

• Jennie med ie
    Anonym skrev 2013-03-28 18:57:31 följande:

Jo, en annan sak. Du nämner nubbe.
     Är det någon här som "nubbar" på påsken? Jag har aldrig träffat någon som firar påsk på det sättet. Det finns säkert nån enstaka. Men generellt är väl nubbe något som förknippas med Midsommar och kräftskivor.

Många äter sill vid påsk (och ägg dårå). Många dricker nubbe till sill. Be mig inte belägga "många" med nån exakt siffra, tack
  • Jennie med ie

Jag tror faktiskt att både Jesus själv och vår Herre har fullt överseende med att även troende har icke-kristna inslag i både jul- och påskfirandet

Svar på tråden Varför firar ni påsk era hycklare???